Készpénzmentes karácsony

A karácsony nem családi körben, hanem nagyon messze, az indonéziai Banda Acehben ért, ahol a szökőár tizedik évfordulóján a több mint 230 ezer áldozatra emlékeztek a helyiek és a világ számos pontjáról egybegyűlt családtagok, megemlékezők. Induláskor a repülőről még láthattam a szenteste előtti Budapestet az angyalok szemével – mesés látvány volt! Akkor még nem tudtam, hogy különös karácsonyi ajándékot is kapok...

Mivel kis gépen utaztam az át­szállási pontig, a gép ajtajánál elvették a kézipoggyászomat, hogy a repülő rakterébe tegyék. Bang­kokba érkezve pénzt akartam váltani, ám megdöbbenve vettem észre: a kézi­poggyászban hagyott pénztárcám üres.

TALPRA ESIK A MAGYAR

Leírhatatlan pillanat volt, mert tudtam, még meg kell vennem egy indonéz belső repülőjáratra a jegyet, és ezt csak kész­pénzzel tehetem, ugyanakkor taxit, étke­zést, szállodát sem lehet fizetni kártyával. Gyakorlott utazó vagyok, pontosan tudom (és most már a saját bőrömön is megta­pasztaltam), hogy feladott poggyászban nem lehet értéket hagyni… Végül győzött a kelet-európai túlélési ösztön: a repté­ri vámmentes boltban olyan turistákat kerestem, akik készpénzzel akartak parfümöt, italt, miegyebet vásárolni, és meggyőztem őket: kifizetem helyettük az összeget bankkártyával, ha cserébe nekem adják a dollárjukat. Sikerült így összevadászni háromszáz dollárnyi zöldhasút, irány tehát Indonézia!

A CUNAMI BÉKÉT HOZOTT

A világ legnépesebb muzulmán orszá­gába érkezve a medáni reptéren érdekes „karácsonyi” installáció várja az idegent: jókora élő fa, alatta hatalmas, díszes do­bozok. Úgy látszik, a muzulmánok sem akarnak kimaradni a vásárlási őrületből, ezért ugyan a keresztény ünnep vallási tartalmát nem gyakorolják, a hasznot hozó részét azért átvették…

A szökőár által leginkább sújtott városban, Banda Acehben szerényen, de méltósággal emlékeztek a tíz évvel ezelőtti tragédia áldozataira. A város központjában lévő nagymecset imámja, Asman Ismail beszédében úgy fogalma­zott: „A szökőár megtanított arra, hogy le kell zárnunk a harminc éve zajló konf­liktusainkat.” A cunami után valóban megszűnt a polgárháború az olajban és gázban gazdag térségben, ahol a szél­sőséges iszlamisták önálló államot sze­rettek volna maguknak. A kormány és a lázadók megállapodásának része, hogy a tartományban az iszlám vallási törvény, a saría van érvényben, így például alko­holt és disznóhúst szigorúan tilos árulni. A régió tíz év alatt óriásit fejlődött, igaz, nagy ára volt ennek: a vízözön a város la­kosságának több mint felét elpusztította.

KÖSZÖNJÜK NEKED, ÉS BÉKÉT!

Az évfordulós megemlékezések pontosan a tragédia bekövetkeztének idején, reggel 6 óra 58 perckor kezdődtek a tengerparton, ahova tíz éve az óriáshullám megérkezett. Utána a Blang Padang parkba várták az emlékezőket. A hely évek óta a köszönet helye: 53, csónakorra emlékeztető kis szo­borral állítanak emléket a szökőár után segítséget nyújtó országok szolidaritásának – mindegyiknek a maga nyelvén. Magyarul a következő feliratot találjuk: Köszönjük Neked, és Békét! Felépült egy sportcsar­noknyi cunamimúzeum is: az épületet úgy tervezték, hogy nemcsak mementóul szol­gál, hanem vészhelyzetben, tehát egy újabb hullám érkezése esetén evakuációs köz­pontként nyújthat védelmet a lakosságnak.

HA MEGETTE, FIZESSE KI!

A városban különös vendéglői élményben volt részem: arrafelé az a szokás, hogy az étteremben öt-hat fogást kérés nélkül ki­hoznak az asztalra, és a lakoma végén csak azokat kell kifizetni, amelyekhez hozzá­nyúltunk. Hogy mi lesz a többi, időközben kihűlt ennivaló sorsa, az számomra rejtély, de jó eséllyel újramelegítik, hogy a követ­kező éhes vendég asztalán landoljon, amíg végül csak-csak elfogyasztja valaki.

KÖZEL A TRAGÉDIÁHOZ

Hazaindulva még tartogatott számom­ra egy meglepetést az út: ugyanaznap és ugyanazzal a légitársasággal repül­tem el az országból, mint amikor az Air Asia QZ 8501-es járatszámú, Indonéziá­ból Szingapúrba tartó repülőgép eltűnt a radarokról. Ráadásul az indonéziai utat tervezve felmerült a szingapúri átszállás is a Kuala Lumpur-i és bangkoki opció mellett – végül az utóbbit választot­tam. Én nem az ország második legné­pesebb városából, Surabayából, hanem a listán ötödik Medánból repültem, így semmiképp sem lehettem volna azon a járaton. Ennek ellenére megrendített a dolog – gyakran utazó emberként min­den légi katasztrófa megvisel, és ha en�­nyire közel a halál szele, az különösen elgondolkodtató.

LOW COST KOSZT AZ AIR ASIÁN

Szeretem különben a malajziai központú, Dél-Ázsiában öt leányvállalattal rendelke­ző légitársaságot, a most igencsak bajba került Air Asiát, gyakran repülök velük. A cég prémiumminőségűnek számít a fa­padosok között: többször elnyerte a világ legjobb low cost, vagyis fapados légitársa­ságának járó díjat. Okkal: például meleg étel is vásárolható a fedélzeten, amelyet ha előre megrendel-kifizet az ember, még olcsó is. Nekem épp a tömegkatasztrófa napján meglepően finom currys csirkét szolgáltak fel tízezer méter magasan, és a menü magyar pénzre átszámolva alig 730 forintomba került.

A low coast légitársaság egyébként Európában összeszerelt Airbusokat hasz­nál, jelenleg 169 darab A320-200 típusú géppel repülnek, és a cég nagyságára jellemző, hogy a Kelet-Európában legna­gyobb hazai Wizz Airnek harmadakkora flottája sincs: ők mindössze ötvenkét ilyen típusú géppel rendelkeznek.

MALÁJ GÉPEK FEKETE ÉVE

Tavaly különben éppen ezé a cégé volt a harmadik maláj (rész)tulajdonban lévő gép, amely eltűnt a radarok képernyőjéről. Az egyik olyan rejtélyesen felszívódott, hogy azóta sem tudunk róla semmit, a má­sikat meg Ukrajna fölött lőtték le – hogy kik, arról egyelőre csak feltételezések van­nak. Rájár a rúd a maláj légitársaságokra, mondhatnánk, de a három gépvesztés ezen túlmutat: az egész légi közlekedés iránti bizalmat áshatja alá. A repülés kicsit olyan, mint a tőzsde: valós és irracionális félelmek irányítják a jegyvásárlók dönté­sét, és minden egyes tragédia emberek milliót tántoríthatja el a tervezett utazástól.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?