Nyár végi pályázat

Nagy érdeklődés övezte az Önkormányzati Minisztérium (ÖM) Turisztikai Szakállamtitkársága és az Országos Idegenforgalmi Bizottsága közös szervezésében lezajlott TDM szakmai napot. Ennek oka nemcsak az volt, hogy ez volt az első fórum, ahol Gyenesei István miniszterként megjelent, sokkal inkább a téma fontossága: több előadó is állította, hogy a turizmus jelenlegi szervezeti felépítése mellett elérte maximális potenciálját.

„Egy nagy rendezvényre meghívnak egy lángossütőt, és a vécé mellett helyezik el. Nincs forgalma, a következő rendezvényre hiába hívják. Vagy hogyan lehet megoldani azt, hogy egy turista este 10-kor is találjon nyitott borospincét, amikor megérkezik egy borvidékre?” – világította meg két példával a TDM fontosságát az első előadó, Mányai Roland, az ÖM Turisztikai Főosztályának vezetője. A TDM persze alkalmas az említettnél jóval összetettebb és fontosabb problémák kezelésére is. Mondhatni nélkülözhetetlen is, hiszen a turizmus jelenlegi szervezeti rendszere több előadó szerint is elérte maximális teljesítményét. Mint később elhangzott: az előrejelzések szerint 2025-re megduplázódik a turisták száma Európában, és addigra 3,5 millió embert foglalkoztat az ágazat. A kérdés: fel tudunk szállni erre a hajóra? A válasz: megfelelő szervezeti átalakulással igen.

A turizmus szervezete akkor válhat hatékonyabbá, ha a desztináció turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kezelő partnerek (önkormányzatok, vállalkozások, szakmai és civil szervezetek) hosszú távon, szervezetten működnek együtt azért, hogy optimalizálják a turista élményét, azaz lényegében akkor, ha meg tudják valósítani a TDM-et. (A TDM-ekről beszélt a rendezvényen Horkay Nándor, a VÁTI Területi Tervezési és Értékelési Iroda igazgatója is, a szakember erről szóló írását a 44. oldalon olvashatják.)

Korábbi értesüléseinkkel ellenétben most úgy látszik, hogy a TDMpályázatok legkésőbb augusztus végére jelennek meg, a benyújtási határidő pedig valószínűleg november lesz. Azt biztosan lehet tudni, mennyit kapnak a TDM-rendszer kiépítésére a regionális akciótervek szerint az egyes régiók. A legtöbb, 4 milliárd forint Észak-Magyarországnak jut, 3,48 milliárd forintot kap Közép-Dunántúl, a Dél- Dunántúl 2,196 milliárdból, az Észak-Alföld 1,83 milliárdból, a Balaton pedig 1,23 milliárd forintból kell hogy kigazdálkodja a rendszer kiépítését. Feltűnően kevés jut a Nyugat-Dunántúlnak (650 millió forint) Közép-Magyarországnak (457 millió forint) és a Dél-Alföldnek (456 millió forint). A konferencia résztvevői a délutáni beszélgetés során szóvá is tették, hogy aránytalanul nagy különbségek vannak az egyes régiók között, és elhangzott az a kérdés is, miért kap a Nyugat-Dunántúl relatíve keveset, amikor Burgenlanddal kell versenyeznie. A válasz az volt, hogy minden régiónak jobb lesz, ha megtanulja képviselni érdekeit.

 

Gyakorlati tapasztalatok

A települési, illetve a térségi szintű TDM-szervezet-alapítás gyakorlati tapasztalatairól tartott előadást Szalóki Jenő, a Zala Megyei Közgyűlés Turisztikai és Külkapcsolatok Bizottságának elnöke, aki 1990 és 2006 között Gyenesdiás polgármestere volt. Ott három éve alakult meg a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület nevű TDMszervezet, azóta több hasonló szerveződés is alakult a régióban, például Balatongyörökön, Hévízen, Kehidakustányban, Zalaszentgróton, Keszthelyen, Vonyarcvashegyen és Zalakaroson. A Balaton mellett már a múlt század elején nagy hagyományuk volt a különböző, alulról építkező civil szervezeteknek. A településen első lépésként a tudatos szervezetfejlesztés indult meg a képviselő-testület döntése alapján. Megteremtették a személyi és az infrastrukturális feltételeket, majd párbeszédet kezdtek a turisztikai vállalkozókkal az egyesület-alapításról. Az infrastruktúrát és a kompetenciát felajánlották a civil szervezeteknek. Előkészítő bizottságot választottak, forrásátadásról döntöttek. Szalóki Jenő felhívta a figyelmet hogy a szerveződésnek alulról kell indulnia; ne az önkormányzat hozza létre. A stratégiában szerepelt a közös helyi gondok meghatározása, megállapodás a szervezet jogi formájáról, a szervezeti stratégia kialakítása. Fontos volt a tagtoborzás és a lakosok tájékoztatása. El kellett készíteni a helyi önkormányzat és a civil szervezet közötti megállapodás tervezetét. Biztosítani kellett a területi lefedettséget, oda kellett figyelni arra, hogy egybetartozó területeket ne szakítsanak szét, szakmai szervezetek érdekeit ne sértsék.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?