Összefogással dobogón maradhat Észak-Magyarország turizmusa

Két évtized nem hosszú idő, mégis nagyon fontos időszak zárult a Miskolci Egyetem húsz éve alapított Marketing Intézetének életében. Az oktatás mellett a kutatásban, a szaktanácsadásban is jelentős eredményeket értek el.

Dr. Piskóti István professzor, az intézet igazgatója, a Turizmus Tanszék vezetője lapunknak elmondta, hogy tíz éve turizmus-vendéglátás szakképzéssel is foglalkoznak, miközben az idegenforgalmi kutatómunka is megerősödött náluk. Ennek köszönhetően többen turisztikai témát választottak doktori disszertációnak. Jelenleg – egyebek mellett – a nemzetközi és a hazai tematikus utak helyzetét mérik fel és fejlesztésük módszertanával is foglalkoznak. A téma része az ipari örökség vizsgálata. Arra igyekeznek választ adni, hogy a jövőben az ipari örökséget miként használhatják turisztikai termékként. Ebben nemrég svájci együttműködést alakítottak ki, amely közös kutatómunkát jelenthet a következő időszakra.

TDM-ek, vállalkozók és önkormányzatok

A másik fontos szakterületük a desztinációs marketingkutatás, amely régi témája az intézetnek. Elsősorban város- és térségi marketingvizsgálattal foglalkoznak. Összehasonlító kutatást folytatnak a hazánkban fél évtizedes múltra visszatekintő turisztikai desztinációs menedzsmentek (TDM-ek) munkájáról. Dr. Piskóti István megerősítette, hogy tapasztalataik szerint a TDM-ek fontos szerepet töltenek be a hazai turizmus életében. Az elmúlt időszakban a vállalkozókkal, az önkormányzatokkal szoros kapcsolatokat építettek ki a településeken folyó turisztikai elképzelések megvalósítására. Közreműködtek a márka- és a termékfejlesztésben, illetve azok népszerűsítésében és értékesítésében is.

A Miskolci Egyetem Marketing Intézete nemrég harmadik alkalommal rendezte meg országos városmarketing versenyét. Ezen 25 hazai felsőoktatási intézmény 40 csapata vetélkedett egymással. A megmérettetésen a turisztika került előtérbe a városmarketing feladataiban. A pályamunkákat harminc magyar város önkormányzatának kiírására készítették. A vándordíjat a miskolci egyetemisták csapata nyerte el, a „Szikszó város turisztikai lehetőségeinek vizsgálata” című tanulmánnyal.

Ezzel is azt bizonyították, hogy a marketing intézetben magas színvonalú oktató-kutató munkát végeznek, és az egyetemről kikerülő turizmus-vendéglátás szakos hallgatók a gyakorlatban is megállják a helyüket. A tudásuk fő erőssége a fiatal szakemberek marketingszemléletében rejlik.

A stratégiára épült pályázatok sikere

Az egyetem az észak-magyarországi turisztikai régió életében is fontos szerepet vállal. Szoros kapcsolatot alakítottak ki a Magyar Turizmus Zrt. régiós marketing igazgatóságával. Nemrég például közös szakmai tréninget szerveztek a Heves, a Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megyében működő TDM-ek munkatársainak. Dr. Piskóti István arra is utalt, hogy az intézetben dolgozók korábban részt vettek az északi régió turizmusának 2007-2013 közötti időszakra szóló fejlesztési stratégiájának kidolgozásában is. Az elmúlt hat évben erre a stratégiára épültek azok a sikeres pályázatok, amelyekkel jelentős támogatásokhoz jutottak az érdekeltek a három megyében megvalósított turisztikai fejlesztésekhez. Ezek hatására erősödött a kulturális turizmus, létrejöttek a TDM-ek, a várklaszterek. Gyarapodtak a múzeumok, például Egerben és Miskolcon, illetve felújították az edelényi, illetve a hernádvécsei kastélyt is. Egymáshoz kapcsolódó közös fejlesztésekkel hozták létre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település részvételével a História völgyet.

Előrelépés komplex termékfejlesztéssel

A professzor szakmai tapasztalatai alapján elmondta, hogy Észak-Magyarország természetföldrajzi adottságai, épített emlékei, hagyományai, a tokaji, a mátrai, a bükki és az egri borvidék kínálatai, a hagyományok és a kiváló ételek garanciát jelentenek arra, hogy turizmus tovább fejlődjön. Erősödhet a gyógy-, de különösen a kulturális turizmus, illetve a borra és a gasztronómia különlegességeire alapozott idegenforgalom.


A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum

A közlekedés napját szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum 

A BKV – a Magyar Autóklubbal együttműködve – az idén is csatlakozik a közlekedési kultúra napja programsorozathoz.
Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál

Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál 

Új értékesítési vezető érkezett a német hátterű utazásszervezőhöz.
Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén

Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.