Soha ne mondd, hogy vége

Az elmúlt években mást se lehetett hallani, mint hogy mennyire visszaesett a német vendégek száma Magyarországon. A kép, bár nem túl rózsás, ennél árnyaltabb, sőt még némi optimizmusra is okot adhat.

'

A világ egyik meghatározó nagyhatalmának számító Németország gazdasága háromévi stagnálás után 2004-ben végre 1,1 százalékos növekedést ért el, de a 2005-re vonatkozó legfrissebb prognózisok szerint tavaly a 2004. évinél rosszabb teljesítményre lehet számítani. A német lakosság fogyasztása az elmúlt néhány évben nem esett vissza látványosan, de nőtt az árérzékenysége – hangzott el a Magyar Turizmus Rt. által rendezett „A hónap küldőországa” rendezvénysorozat Németországról szóló előadásán.

2004-ben az egy főre eső GDP 26 400 euró körül alakult; a német munkavállalók a recesszió ellenére még mindig a világon a legjobban fizetett dolgozók közé tartoznak. Németországban a fizetett szabadság évi 30 munkanap. A német társadalom is öregedő: minden hatodik német állampolgár 65 éves vagy annál idősebb. Jelenleg a német háztartások 71 százaléka egy-két fős, 37 százalékuk egyfős.

Németország turizmusa

Németország 2004-ben – az USA után – a világ második legnagyobb küldőországa volt. Németországban a 100 lakosra jutó külföldi utazások száma az egyik legmagasabb a világon, ha pedig ehhez hozzávesszük a jelentős volumenű belföldi turizmust is, kijelenthető, hogy a világ egyik legtöbbet utazó nemzetéről van szó.

2004-ben a németek szabadidős célú utazásainak 93 százaléka Európába irányult. A kontinensen belül Dél-Nyugat-Európa és Közép-Európa (a szabadidős célú külföldi utazások 32, illetve 18 százaléka) részesedése kiemelkedő. A Magyarországot is magába foglaló Kelet-Európát az utazók 9 százaléka választotta. Hazánk a német turisták 12. legkedveltebb úti célja.

A németek Magyarországon

Németország hazánk legfontosabb küldőországa: 2004-ben a vendégek számában 22,5, százalékos volt a részesedése, a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák számában pedig 32,7 százalékos. A magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma alapján Németország piaci részesedése 1990-ben 29,1 százalékos volt, ami 1995-re meghaladta a 42 százalékot. 2004-ben azonban némi visszaesés után már csak minden harmadik külföldi vendégéjszaka származott a német utazóktól.

A német vendégek döntő többsége szállodában lakik nálunk: míg a hotelek részaránya 1995-ben 44 százalék volt, ugyanez az arány 2004-re meghaladta a 68 százalékot. A németek különösen kedvelik a gyógyszállodákat; a vendégek 21,9 százaléka száll meg itt.

Németországból is a nyári hónapokban érkeznek a legtöbben Magyarországra. A magyarországi német vendégforgalmat magas területi koncentráció jellemzi: 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált német vendégéjszakák 44,5 százalékát (1531,5 ezer éjszaka) a Balaton régióban töltötték. A Budapest–Közép- Duna-vidék régió részesedése 22,2 százalékot, a Nyugat-Dunántúlé 12,5 százalékot tett ki. A németek átlagos tartózkodási ideje 4,6 éjszaka, amely jóval meghaladja a külföldiek átlagosan 3,2 éjszakás tartózkodási idejét.

A Magyarországot felkereső német turisták köre az elmúlt években változott: főleg az idősebbek és a fiatalok érkeznek Németországból.

Imázsunk a határon túl

A Magyar Turizmus Rt. 2005-ben vizsgálta a német lakosság körében Magyarország ismertségét és imázsát. A kutatás szerint a németek Magyarország-képe árnyaltabb és pozitívabb a többi nyugat-európai küldőországénál. A megkérdezett németeknek hazánkról elsősorban a Balaton jutott eszébe, ezt Budapest és a puszta követte. Magyarországot leginkább a zöld és a piros színnel társítják. Országunkat a leggyakrabban Kelet-Európához sorolják. A németek leginkább a történelmünket, a vendégszeretetet, a borokat, a magyar ételeket és Budapest szépségét ismerik el. A tömegközlekedéssel, a szálláshelyekkel, az éttermekkel, a gazdasági fejlettséggel és életszínvonallal kapcsolatban kritikusabbak. A németek többségének pozitív benyomása van Magyarországról. Összességében Budapesten érezték magukat a legjobban, ezt követte a Balaton és Hévíz. Magyarországot, mint úti célt háromnegyedük ajánlaná barátjának.

Budapest, Balaton, fürdők

A magyar főváros a német városlátogatók egyik kedvelt úti célja, gyengeségei között az épületek rossz állapotát említették. A Budapestre látogató német turisták főként házastársukkal/ partnerükkel érkeznek, utazásukat maguk szervezik és szállodában szállnak meg, elsősorban a három- és négycsillagos házakat részesítik előnyben.

A Balaton versenytársának tekinthető európai tengerparti úti célok közül a német utazók magasabbra értékelték a spanyol, az olasz, a francia, a török, a görög és a horvát üdülőhelyeket. A bolgár és a szlovén tengerpartról ugyanakkor kedvezőtlenebb a válaszadók véleménye, a balti tengerpart megítélése pedig a Balatonéval azonos. A Balatont felkereső német turisták a szálláshelyekkel elégedettek, de hiányolják a magas színvonalú szállodákat. Negatívum, hogy rossz idő esetén kevés a programlehetőség, és az utak rossz minősége zsúfoltság alakulhat ki.

Termál- és gyógyfürdőink iránt komolyan érdeklődnek a német utazók. Magyarország további erőssége a gazdag történelmi és kulturális örökség. A német vendégek többsége a hagyományos programok (például gulyásparti, folklórest vagy pusztalátogatás) mellett szívesen vesz részt új, különleges élményt nyújtó programokon (például Puszta-olimpia, Trabant- derbi, dunai kulturális rendezvények) is.

Jó lehetőségek

A Németországban végzett elsődleges piackutatás eredményei alapján összefoglalóan elmondható, hogy Magyarország mint turisztikai desztináció marketingje sikeres lehet a német küldőpiacon, ha figyelembe veszi az utazók elvárásait. Magyarország mint úti cél erősségei többnyire azon tényezők, amelyeket a német utazók utazási döntésük meghozatalában fontosnak ítélnek. Ezek közül a jó ár-érték arány mellett a helyi lakossággal történő személyes kapcsolatot, a vendégszeretetet, illetve a barátságos fogadtatást fontos kiemelni. Magyarország könnyen bejárható ország, ahová a személyes kapcsolatok, a barátságosság, a vendégként és nem „turistaként” való bánásmód miatt érdemes lehet visszatérni. A szolgáltatásokat jellemző kisebb hiányosságok (például egyszerűbb szálláshely, rosszabb útminőség) nem befolyásolják negatívan a magyarországi utazást.

Mire érdemes felhívni a német vendégek figyelmét?

• Minden korosztály jól érezheti magát Magyarországon
• Repülnek ide diszkont-légitársaságok
• Kellemes az idõ
• Könnyű kapcsolatot teremteni a helyiekkel
• Érdekes, sokszínű sport- és kulturális rendezvények vannak
• Jó az ár-érték arány
• A magyar mentalitás kozmopolita, szinte nyugat-európai
• Vonzó gyógy- és wellnessfürdõket találhatnak a turisták

Mégsem csökken a német turisták száma?

Erdei János, az MT Rt. Németországért, Ausztriáért és Svájcért felelős régiós igazgatója a KSH adataira támaszkodva azt állítja, hogy a turisták számát tekintve évről évre dinamikusan emelkedik a németországi beutazóforgalom Magyarországra. 2002-ben 2 738 ezer német beutazónk volt – ez lehetett a mélypont s ezt követően 2003-ban 2 875 ezer, 2004-ben 3 136 ezer, tavaly pedig alighanem 3 300 ezer. Az tény viszont, hogy a német kereskedelmi szálláshelyi éjszakák száma csökkent. Ennek okai sokrétűek: részben mintegy 130-150 ezer német családnak saját ingatlana van Magyarországon, másrészt ma már aligha lehet rávenni német utazót, hogy egyszerű minőségű fizetővendéglátó-helyen vagy nyaralóban lakjon. Radikálisan csökken a kempingek német éjszakáinak száma is. Jó hír azonban, hogy már most minden harmadik német vendégéjszaka gyógy- vagy wellness-szállodáinkban csapódik le, és ez a trend a következő években töretlenül tartani fog.

Több olyan dolog van, ami miatt ebben bízhatunk: 2006-ban már 18 német városból juthatnak el utazók fapados járatokon Budapestre és további hét városból Sármellékre, illetve két városból Debrecenbe. Az egészségturizmus tudatos fejlesztése (a Golden Club-könyv) nagyon jó eséllyel kecsegtet pótlólagos forgalomra, ahogyan a MICE-turizmus lehetőségeit is a korábbiaknál jobban ki lehet használni. Az idei németországi Magyar Kulturális „Másfél Év” is számos olyan kulturális rendezvényt eredményez, amihez kapcsolódni lehet kiadványokkal, turisztikai információkkal, magyar borokkal és kulináriummal. Mi a belföldön meghirdetett „Bor és gasztronómai évét” szeretnénk Németországban is erőteljesen promótálni.

Mindez számokban kifejezve azt jelenti, hogy Erdei János szerint 2006-ban 3 300 ezer–3 500 ezer német beutazóra lehet számítani, és mintegy 3 800 ezer–4 millió kereskedelmi szálláshelyen eltöltött éjszakára (amihez még 10-13 millió nem kereskedelmi szálláshelyen, hanem saját ingatlanban eltöltött éjszaka párosul). A szállodai éjszakák száma 2 500 ezer 2 600 ezer lesz, amelyeknek egyharmada négy-öt csillagos gyógy- és wellness-szállodákban jelenik meg. Mindez az összes külföldiektől származó bevétel 24-25 százalékát jelentheti országunknak.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?