Trükkök és tippek válság idején

Május 27-én immár harmadik alkalommal rendezte meg a Turizmus Trend és a Kreatív szaklap a Turizmus Akadémiát, amelynek középpontjában idén a válság és az arra adható válaszok álltak.

'

A rendezvényen mutatta be az Ecostat Kutató Intézet legújabb turisztikai konjunktúraindexét. A társaság tudományos munkatársa, Liskáné Pólya Lenke elmondta, hogy az utazásszervezők, szállásadók, vendéglátóhelyek megkérdezése alapján számított index 2009. első félévi értéke az előző év azonos időszakához mérve 11,4%-ot esett. A 2005. második félévétől folytatott mérések szerint az utazásszervezők és -közvetítők tűnnek a legpesszimistábbnak; konjunktúraindexük 2007 II. féléve óta folyamatosan csökken. A keresleti oldalon – lakosság, vállalkozások – 39% úgy véli, hogy anyagi helyzete lényegesen romlik, ez kihat mind a belföldi, mind a külföldi utazási tervekre: A felmérés szerint idén a családok 65%-a nem tervez utazást. Jóllehet a 2009 I. félévében üdülésre szánt családtagonkénti összeg a válság kirobbanásával egybeeső 2008 II. félévéhez képest nőtt, az előző év azonos időszakához képest azonban 12 249 forinttal 15 190-re csökkent. Az utazáshoz választott közlekedési eszközök aránya a személygépkocsi javára nőtt; 75% ül autóba, míg repülővel mindössze 9% utazna. Vállalati konferenciák szervezésénél megmaradtak a prioritások: változatlanul fontos az étkezési és szálláslehetőségek szerepe, de felértékelődött a résztvevők helyszínre szállításának lehetősége, valamint hogy a szálloda csendes legyen.

Nagy érdeklődés kísérte Vásárhelyi Ágota, az OMD Hungary médiaügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója a turizmus és a reklámpiac kölcsönhatását elemző előadását. Vásárhelyi szerint 2008-ban a 14 év feletti magyar lakosság 78%-a nem üdült sem itthon, sem külföldön, egy üdülést 15, kettőt 5, míg hármat a megkérdezettek mindössze 2 százaléka engedhetett meg magának tavaly. Tehát kisebbségről beszélhetünk, ezért nem mindegy, milyen formában célozzák meg a szolgáltatók elérendő közönségüket reklámjaikkal. Figyelembe kell venni azt is, hogy az embereknek csak elenyésző százaléka merészkedik Magyarországon vagy Európán túlra, valamint hogy a közlekedés módja túlnyomó részben a személygépkocsi. Reklám szempontjából nem elhanyagolható a célcsoport médiafogyasztási szokása sem, a kutatás szerint a rendszeresen utazók esetében első helyen áll a tévé azt követi az internet, a sor végén a napilapok és a rádió állnak. Vásárhelyi elmondta, hogy a turizmusra fordított reklámkiadások 2007 óta stagnálnak, legtöbbet az utazási irodák költenek hirdetésre, tavaly 3 milliárd forintot, de 2007-hez képest a légitársaságokkal egyetemben ők is csökkentették reklámköltségvetésüket. A turisztikai hirdetők döntő többsége az alsó határnak tartott évi 5 millió forint alatti összeget – átlagosan 1,3 millió forintot – költ hirdetésre, ezekben az esetekben nem beszélhetünk valódi reklámstratégiáról. A legnagyobb hazai hirdetők évi átlagos reklámköltése ugyanakkor 162 millió forint.
Vásárhelyi hibásnak vélte az utazási irodák gyakorlatát, hogy túlnyomó részük a főszezont megelőző áprilisi időszakban költi el reklámra szánt kerete 40%-át, az egyidejű kampányok miatt keletkező „reklámzajban” pedig elveszhet az üzenet. A vizsgálatokból látszik, hogy az internet adta lehetőségekkel a hirdetők csak kismértékben élnek, továbbra is a magas fajlagos hirdetési költségekkel bíró nyomtatott sajtó vezet. 2009 első két hónapjában 2008 azonos időszakához képest 63%-kal nőtt az internetes hirdetések aránya, a sajtó részesedése változatlan maradt. Falb Ildikó, a Tensi hajózási részlegének vezetője a tengerhajózás új trendjeiről, Pákozdy Réka, a MÁV-START képviselője pedig a vasúti közlekedés újdonságairól tájékoztatta a hallgatóságot.

Az internet térnyerésének elkerülhetetlenségét és a világháló nyújtatta lehetőségek jobb kihasználását elemezték többen is az előadók közül. Damjanovich Nebojsa a keresőoptimalizálás rejtelmeibe igyekezett bevezetni a hallgatóságot.

A globális disztribúciós rendszerek jövőjéről Horváth Ákos, az Amadeus igazgatója tartott előadást, amelyet utána kerekasztal-beszélgetésen vitatott meg Boda Lászlóval, a Travelport GDS informatikai igazgatójával, valamint Tóth Attilával, a Vista repülőjegy-üzletágának vezetőjével.

'

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?