Bízunk benne, hogy ennyire nem sötét a kép, de tény, hogy a budapesti buszos városnézések időtartamának oroszlánrészét kitevő várbéli látogatások jelentősen megszenvedhetik azt a szakma szerint a szezon közepén egyoldalúan meghozott, átgondolatlan döntést, mely szerint május 15-től nem hajthatnak be a Várba turistabuszok, beleértve a hop on-hop off járatokat is. A forgalomkorlátozás oka a Miniszterelnökség (MeH) Várba, vagyis a Karmelita kolostor egykori épületébe költözése miatt a Palota úton esedékes közműfelújítás. Az indoklás szerint elöregedett, téglaboltozatos csatornarendszer rendbetétele két-három hónapnál többet nem vesz igénybe, ugyanakkor több megkérdezett forrásunk is úgy tudja, hogy a korlátozás két évig maradhat érvényben. A tényt a szakmával közlő MeH honlapján kedd délután megjelent közleményben L.Simon László, a Miniszterelnökség kulturális örökségvédelemért és kiemelt beruházásokért felelős államtitkára már arról szólt, hogy a munkálatok novemberben érhetnek véget.
„Tényleg azt akarják a politikusok, hogy Budapest helyett Prágát válasszák a turisták?!” - jajdult fel egyik megkérdezettünk. Talán nem - tesszük mi hozzá naivan -, annak tudatában, hogy nemrég minisztériumok kaptak hajba a turizmusirányítás és az azzal járó uniós milliárdok felügyeléséért; az idegenforgalom hirtelen fontos lett. Vagy annyira mégsem, hogy egy ilyen horderejű döntés előkészítésébe bevonják a teljes szakmát megtestesítő érdekképviseleteket, mint MUISZ, MABEUSZ, NiT, MSZÉSZ? (A turizmusirányítás átszervezéséről sem a kormányzattól értesült elsőként az érintettek túlnyomó többsége.)
A Miniszterelnökségnél arról érdeklődtünk,
hogy mióta tudnak az alig két hét múlva kezdendő munkákról. Csepreghy Nándor parlamenti államtitkár, miniszterhelyettes sajtóirodájától írásban kapott válaszuk szerint „A múlt hét előtti héten véglegesedett, hogy május végén szükséges a Palota úti csatorna miatt hamarabb átszervezni a Vár közlekedését, mint ahogyan az korábban terveztük.” Az első egyeztetésre szerintük is április 27-én került sor. „Az első találkozóra a turistabuszokat és a hop-on hop-off buszokat üzemeltető” vállalkozásokat hívták meg. Köztük egyaránt találhatók MABEUSZ és MUISZ tagok, de úgy tudjuk, hogy mint szövetség, egyikük sem kapott meghívót, csupán a véletlennek köszönhetően tudott részt venni. Szintén firtattuk, hogy felmérték-e az illetékesek, hogy egy ilyen rövid határidővel bevezetendő intézkedés milyen hatással bírhat az utaztatók üzletmenetére. Ez különösen annak tudatában érdekes, hogy a döntésről az érintett utazási vállalkozások elmondásuk értelmében semmilyen hivatalos, papírformába öntött értesítést nem kaptak, amit a városnézés ütemezésének és költségének esetleges drámai mértékű megváltozása esetén kárigényt bejelentő partnereik orra alá dughatnak, bizonyítva, hogy önhibájukon kívül történtek miatt kénytelenek a szerződésben foglaltakon változtatni. Márpedig utóbbira lehet esély többek - különösen azok - szerint, akik már tavaly, uram bocsá' azelőtt adtak el több tucat, vagy több száz városnézésből álló szériákat egy megközelíthető budai Várral. A hivatalos papír megérkeztéig a MeH fenti kérdésünkre adott válaszában ekképp dorgált és nyugtatott: „A Vár rekonstrukciója 2011 óta napirenden lévő kérdés. A beruházások megindításáról számtalan hír jelent meg az elmúlt években, a tervezés folyamán számtalan konzultáció zajlott, amely egyértelműsítette, hogy ekkor következik be az építések megkezdése, amely kétségkívül okoz majd fennakadásokat a Vár megközelíthetőségében és közlekedésében. Ez senkit nem érhetett váratlanul. Bár a forgalmirend-változás kétségkívül eredményez majd nehézségeket, a BKK-val együttműködve az érintett cégeket folyamatosan tájékoztatva olyan megoldásra törekszünk, amely mérsékli a nehézségeket. A beruházás (itt valószínűleg a Palotanegyed teljes tervezett rekonstrukciójára gondolt a MEH - V.A.) hatására pedig nő a Vár turisztikai értéke.”
„Akik nem tudnak vagy nem akarnak gyalogosan feljutni a Várba”
Addig is, a jelenlegi városnézésekkel eladott turisztikai értékeket - amennyiben a munkálatok az április 27-én meghirdetett időpontban kezdődnek - „azon utasok (...), akik nem tudnak, vagy nem akarnak gyalogosan feljutni a Várba” (MEH), következő módokon közelíthetik azt meg: a Várkert Bazár liftjeivel és mozgólépcsőivel, vagy a BKV által üzemeltetni tervezett, 5 percenként közlekedő buszokkal. Vagy siklóval. Az olvasók fantáziájára bízzuk, hogy a liftes megoldás hogyan működik egy átlagos főszezoni napon, amikor felmérések szerint több mint 10 ezer turista érkezik buszokon. A sikló aranyos kis masina, de az 1800 forintos retúrjegy egy 45 fős csoport kalkulációja esetén akár elrettentő hatású is lehet, ahogy az a felfele menetre váró sor is, ami egy átlagos napon a turistabuszok utasai nélkül is száz méteresre tud nyúlni. Bár a buszos ingajáratokkal és egyéb forgalomszervezéssel kapcsolatos, BKK-nak írásban feltett kérdéseinkre mai honlapzártánkig választ nem kaptunk, nem megerősített információink szerint a BKK-t is felkészületlenül érte az elképzelés; forrásunk úgy tudja, nehezen tud a feladathoz kapacitást rendelni a vállalat. És akkor még nem szóltunk arról, hogy a BKV-zás többletköltségét ki viselné? Ez egyelőre nem is derült ki.
Nem csak az utazási irodák gerjedtek haragra
a döntés miatt, hanem az utassal és a fővárosi turizmusszervezés abnormalitásaival leginkább érintkező idegenvezetők, akik MISZ, Magyarországi Idegenvezetők Szövetségével összefogva csütörtökön délután a Kodolányi János Főiskolán várják az érintett feleket, köztük a kormányzati és önkormányzati illetékeseket. Idegenvezetők és utazásszervezők közt egyaránt vannak néhányan, akik a várbéli behajtás kérdésében nagyobb aktivitást várnak el a MISZ-től, a szövetség leszögezi, „hogy minden lehetséges alkalmat megragadott és ekképpen tesz a továbbiakban is azért, hogy más turizmusban érdekelt szövetségekkel összefogva, kinyilvánítsa az idegenvezetők véleményét a Fővárosi Kerekasztal különböző munkacsoportjainak ülésein.” Részükről a sajtót félrevezető rivalizálásnak helye nincs - jelentette ki Bálint Zoltán elnök. Az idegenvezetők legsürgetőbbnek az intézkedés október 15-ig, a szezon végéig történő elhalasztását tartják. A MUISZ és MABEUSZ képviselői szerint az is elképzelhető, ha a munkavégzés során időben elkülönítik egymástól az építkezéshez tartozó nehézgépjárművek, munkagépek és a turistabuszok mozgását. Ez a megrendelőkkel is inkább megetethető, mint a liftezés vagy BKV-s ingajáratozás.
Friss, de nem megerősített értesüléseink szerint azonban elképzelhető, hogy az általános felzúdulást látva az apparátus haladékot ad, és akár pár hónappal később fog neki a munkálatoknak, felkészülési időt biztosítva minden érdekelt félnek.
Öt mélygarázs |
Május 3-án délután látotta napvilágot a Miniszterelnökség honlapján az az MTI által jegyzett közlemény, mely szerint öt mélygarázs „szolgálja majd a budai Vár megközelítését”. Sárváry István, a Forster Központ elnöke a Nemzeti Hauszmann Terv Társadalmi Testületének keddi, hatodik ülésén jelentette ezt be. Az indoklás szerint a Várhegybe vájt garázsokra a Várba költöző minisztériumok miatt megnőtt forgalom csökkentése érdekében lesz szükség. Sárváry hozzátette: „A koncepció az I. kerület EU felé tett vállalása volt: a műemlékek és a Várhegy barlangrendszerének védelme miatt fontos ugyanis a várbeli utak tehermentesítése.” Az ötből egy, a Bazárhoz épült 300 férőhelyes garázshoz jön még négy összesen 845 autó befogadására alkalmas. Ez 11.9 milliárd forintjába fog kerülni az adófizetőknek. |