Tavaly 9,5 millió vendég 24,2 millió éjszakát töltött a magyar szálláshelyeken, mely 7,2%-kal, illetve 5,4%-kal felülmúlta az előző év eredményeit. A 2014-es év egésze még a kirobbanó decemberi eredmény nélkül is megdöntené a 2013-as év rekordját – tájékoztatott Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára.
Küldőpiacok
A vendégéjszakák száma alapján a vezető küldőpiacok továbbá is Németország, Ausztria és Oroszország. A rekorderedmények mégsem e három küldőpiac növekedésének köszönhetők. Ugrásszerű vendégéjszakaszám növekedés 2014-ben a cseh (+11%), a lengyel (+7,9%) küldőpiacokon és az Egyesült Államok (+10,9%) vendégéjszakáiban figyelhető meg, és ugyan nem tartozik a TOP 10 küldődesztinációhoz, mégis jelentős növekedés figyelhető meg a a vendégéjszakák tekintetében a szlovák (+17,1%) és az izraeli (+10.9%) piacon.
Az év második felében az orosz küldőpiacon mutatkozó zuhanórepülést az év eleji rendkívüli mértékű orosz vendégéjszakaszám növekedés még év végére is kompenzálta, így a régióban egyedülálló módón sikerült pozitív számmal (+1,4%) zárni az évet még ezen a küldőpiacon is. Ruszinkó Ádám, az NGM turizmusért felelős államtitkára arról tájékoztatatta a sajtó képviselőit, hogy az orosz turisták száma idén mintegy 25-30%-kal csökkent Európában. Kijelentette, hogy mindent meg fognak tenni azért, hogy az orosz piacot fenntartsák és erősítsék. A magyar turizmus jó eredményeihez nagy mértékben hozzájárulnak az utóbbi 10-15 évben már megvalósult és folyamatban levő kulturális és egészségturisztikai fejlesztések.
A legnagyobb küldőpiac, a német enyhe csökkenése (-1,1%) és a jelentős holland visszaesés (-13,1%) viszont azt mutatja, hogy már nem vagyunk eléggé 'trendik' ezekben az országokban. A Turizmus Trend kérdésére Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy a német küldőpiacon jelenleg un. generációs gap van, legjelentősebb feladatuk ezzel kapcsolatban a fiatalabb nemzedék megfelelő megszólítása, melyre külön stratégiát dolgoznak ki. Az új turisztikai stratégia és marketing terv február 26-án az Utazás kiállítás szakmai fórumán kerül majd nyilvánosságra. Faragó Péter arról is tájékoztatott, hogy az uniós forrásokat is beleértve az utóbbi évek legjelentősebb költségvetésével gazdálkodhat a turizmus.
Belföldi turizmus
A belföldi vendégszám közel 10%-kal, a belföldiektől származó bruttó szállásdíj-bevétel mintegy 15%-kal emelkedett, a külföldiektől származó szállásdíjnövekedés is csaknem elérte a 11%-ot. A tavalyi évben a vendégforgalom minden régióban emelkedett, legnagyobb mértékben a Dél-Alföldön (+14,8%). A belföldi növekedésnek továbbra is fő motorja a SZÉP Kártya, 2014-ben a kereskedelmi szálláshelyeken a SZÉP Kártyával összesen 15,9 milliárd forintot fizettek, 3,9%-kal többet, mint az előző évben. Arra számítunk, hogy a jövőben tovább folytatódik a növekedés ezen a területen, melynek hátterében a magyar turizmus versenyképessége, a SZÉP Kártya valamint az egyre több munkahely és jövedelem áll – hangsúlyozta Glattfelder Béla államtitkár.
Bevételek
A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevétele az átlagárak és a forgalom növekedésének hatására 12,4%-kal haladta meg az előző évet. Ehhez nagy mértékben hozzájárultak a decemberi adatok is, hiszen önmagában decemberben a 13,6%-os vendégszámnövekedés 23,4%-os szállásdíjbevétel-növekedést eredményezett. S bár december előtt is látszódott, hogy jó eredményeket hoz az ágazat, az év utolsó hónapja minden várakozást felülmúlt. Ebben a hónapban a magyar szállodaipar szinte a maximumon működött, Budapesten gyakorlatilag minden szoba betelt– hangzott el az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkárától.
Forrás: Turizmus Trend/Vendég&Hotel