Az alpolgármester ismertette röviden az EKF projekt jelentőségét és turisztikai céljait. Elmondta, hogy a tervek szerint január elsején kezdi meg a munkát a vállalkozói szféra bevonásával megalakuló helyi TDM szervezet, amely 50 millió éves költségvetéssel működik majd. Emellett konferencia és kulturális turisztikai klaszter létrehozását is tervezik.
Remélhetőleg megfordul az a tendencia, hogy a látogatók száma - ha kis mértékben is - de évről évre csökken, és az EKF az egész régiónak sikert jelent majd, osztotta meg várakozásait a workshop résztvevőivel Sárdi Árpád, a Dél-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke. Továbbá beszélt a lehívható és a már odaítélt, turisztikai fejlesztésekre fordítható uniós támogatásokról.
2010-ben Magyarországnak két fővárosa lesz, mondta el a workshopon Mészáros András, a Pécs 2010 Menedzsment Központ főigazgatója, aki ismertette az EKF projekt turisztikai beruházásait és programjait. Mészáros András bízik benne, hogy 2010-ben minden figyelem Pécsre irányul majd. A romániai példával vont párhuzamot, ahol Nagyszeben minden kormányzati figyelmet megkapott kulturális fővárossága idején. A programsorozat hatásait elemző Palmer jelentés szerint Nagyszebenben a forgalom az EKF idején 11,6 százalékkal nőtt. Pécsre 2010-ben egymillió látogatót várnak. A főigazgató elmondta: 2008-ban 135 támogatott rendezvényt tartottak a városban, 2010-ben ez a szám 800-1200 körülire emelkedik. Nagyszebenben az eseménysorozat utáni évben nem csökkent az EKF utáni évben a szállodai foglaltság, a 2010-re megvalósuló beruházások remélhetőleg Pécsett is fenntarthatók lesznek és elősegítik a város MICE desztinációvá válását.
Dr. Síkfői Tamás titkár, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara szerepvállalását mutatta be.
Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója prezentáció keretében a Társaság szerepvállalásáról beszélt a „Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa” projektben, amely programsorozatának népszerűsítését az MT Zrt. valamennyi marketing- és kommunikációs eszközével segíteni fogja. Külföldön a Társaság 23 külképviselete vesz részt a munkában, a belföldi kommunikációban pedig a 2009-re meghirdetett – az EKF felvezetéseként is szolgáló – Kulturális Turizmus témaév biztosít számos kapcsolódási lehetőséget. A 2010-es „Fesztiválok Éve” kampányév szintén illeszkedik a projekthez.
Az EKF-re vonatkozó 2009. évi turisztikai marketingtervet a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának igazgatója, Hegyi Zsuzsanna ismertette. Az év végére indítja el az RMI a www.visitpecs.hu oldalt, amely három nyelven nyújt majd napra kész információt. Az oldalon kiemelt ajánlatok is helyet kapnak, lesz online foglalási lehetőség, továbbá fontos szerepet kapnak a web 2.0-ás tartalmak, amelyekkel egyrészt a fiatalokat célozzák meg, másrészt a szolgáltatókról olvashatnak itt a Pécsre készülők.