Az elemzés szerint a világgazdasági válság következtében 2009 első felében jelentős mértékben - 8%-kal - visszaesett a nemzetközi vendégérkezések száma. A második félévben azonban a gazdasági helyzet stabilizálódása révén a turizmusban is pozitív tendenciák mutatkoztak. Így összességében tavaly csak 5%-kal, 875 millióra csökkent a nemzetközi vendégérkezések száma (2008: 920 millió). A Commerzbank 2010-re további - 2%-os - javulást jósol. Ami azonban sajnos nem lesz elegendő a 2007-ben először elért és azóta meghaladott 900 milliós vendégérkezés eléréséhez.
Bár a gazdasági válság és a bizonytalanság különösen 2009 elején negatívan befolyásolta az utazási kedvet, az év folyamán az érzékelhető fellendülés hatására a németek mégis útnak indultak. Tavaly külföldön összesen 59,9 milliárd eurót költöttek (2008: 61,5 milliárd, -2,25%), amivel 2009-ben is megőrizték az “utazás világbajnokai” címet az amerikaiak, az angolok és a kínaiak előtt. A legtöbb pénzt tavalyhoz hasonlóan idén is Spanyolországban (6,7 milliárd EUR, -6%), Ausztriában (6,2 milliárd EUR, -5,7%), Olaszorországban (6 milliárd EUR, -3,4%) és Franciaországban (4 milliárd EUR, -2,9%) adták ki. 2009-hez képest többet költöttek a kiadások listájában az 5. helyen álló Törökországban (+5,1%), a 6. helyet elfoglaló Amerikai Egyesült Államokban (+6,5%), valamint Hollandiában (+1,6%), ami 7. a költési rangsorban. Általánosságban pedig elmondható, hogy a krízis miatt a németek tavaly sokkal jobban figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és közel vannak. Ezért is eshetett sokak választása a Földközi-tenger helyett Németországra, a német tengerekre és tavakra, s emiatt lehetett 2009 egyértelmű gyöztese a belföldi turizmus.
Mit hoz 2010 a Commerzbank szerint?
A 2009 eleje óta tartó, folyamatos növekedés hatására, valamint a német állam fogyasztást élénkítő rendelkezései nyomán az utazási kedv 2010-ben erősödni fog. Becslések szerint a külföldi kiadások is mintegy 1,25%-kal 60,6 milliárd euróra fognak növekedni, elérve így a 2007-es év szintjét. A krízis azonban nem múlik el nyomtalanul. A németek ugyanis a jövőben még tudatosabban fogják tervezni kiadásaikat. 2010 győztesei tehát azok az úti célok lehetnek, melyek kedvező árfekvésűek, Németországhoz közel vannak és ismertek a németek körében. Azaz Németország maga, valamint a kedvező ár – érték arány miatt Törökország és a Közép-Kelet-Európai országok. jönnek főként szóba. A számos bizonytalanság – gazdasági helyzet, betegségek, terrortámadások – miatt 2010-ben is jellemző lesz a késői foglalás, a kiadások áttekinthetősége miatt pedig az all inclusive ajánlatok keresettsége. Továbbra is kedveltek lesznek a városlátogatások, s az incentive utak terén is érzékelhető lesz némi fellendülés. Ám bármilyen utazásról legyen is szó jövőre, egy biztos, a figyelem központjában egyértelműen a költségtudatosság és a tervezhető kiadások állnak majd. (A Magyar Turizmus Zrt. németországi külképviselete)