OTA-kisokos: így lehet kölcsönösen előnyös
Bogár Zoltán, a Danubius Hotels központi üzletfejlesztési igazgatója szerint az erős márkaismertségű házak - tartozzanak globális, vagy hazai lánchoz -, jobban megengedhetik maguknak a jövőben, hogy növeljék a direkt értékesítésüket, és kevésbé vegyék igénybe az OTA-kat. Számos globális piaci elemzés rámutatott, hogy a direkt értékesítés a pandémia hatására emelkedett a szállodák esetében. A non-branded hoteleknek azonban egyre nagyobb mértékben kell támaszkodniuk az OTA-kra, a piaci megjelenésükhöz, láthatóságukhoz ugyanis megkerülhetetlenek lesznek ezek a platformon, vagyis tovább nyílik az olló az OTA használatban a nagy és a kicsi házak között. A szakember részletesen elemezte a Booking termékeit, és rámutatott, hogy mely terméknek mi a komoly buktatója a szállodák számára. Bogár szerint az optimális megoldás az, ha a legjobb kondíció az adott hotelnél elérhető, vagy legalábbis nála is elérhető, és nem kizárólag a szállásfoglaló platformnál. Amit még a szakember szerint lehet tenni annak érdekében, hogy a szállodák minél jobban védjék az érdekeiket az értékesítésben, hogy erős napokon lezárják az OTA-kat, a Genius terméket külső csatornák felé szintén lezárják, és a paritás védelmében kikapcsolják a hibrid payment szolgáltatást. Bogár Zoltán nem javasolja a Genius termékek, sem pedig a Preferred+ alkalmazását, utóbbi szerinte azért aggályos, mert utánaszámolva csak roppant magas értékesítési költséggel szerezhetjük meg az ígért új üzletet. Mindenekelőtt azt tanácsolja, hogy teszteljünk, mérjünk, teszteljünk, mérjünk, hiszen csak így állapítható meg pontosan, hogy egy-egy szálloda számára mi az ideális mérték az OTA-kkal való együttműködésre. Az adatalapú döntés is nagyon fontos a Danubius munkatársa szerint, amelyhez egyébként az OTA-k készségesen szolgáltatnak adatot.
Nívódíj győztes két hét múlva
Szauter István, a Frivex Consulting ügyvezető igazgatója a XXIII. Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj pályázatról osztott meg értékes információkat. Elmondta, hogy hazánkban 1997 óta adják át ezt az elismerést a legszínvonalasabb ingatlanfejlesztések, köztük újonnan épülő és felújított szállodák számára, amelyre a hotel üzemeltetője, tulajdonosa, építtetője, kivitelezője, fejlesztője egyaránt pályázhat. 2011-ben az MSZÉSZ-szel kötött megállapodás értelmében a Szállodaszövetség is adhat különdíjat az induló hotelek számára. Idén a válság ellenére 4 pályázat is érkezett a Monastery Boutique Hoteltől, a Hard Rock Hotel Budapesttől, a Hotel Sopron Sky Wellness-től és a Mystery Hotel Budapesttől. November 23-án a Danubius Hotel Heliában hirdetnek eredményt. A nívódíj-pályázat következő kiírására 2022 tavaszán kerül sor.
A szállodafejlesztők számolnak a válsággal
Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy milyen trendek figyelhetők meg a szállodafejlesztésben a járvány ideje alatt. Kiemelte, hogy a fejlesztői szemlélet hosszú távra van kalibrálva, sőt az évtizedes távlatokban való gondolkodás 10 évente tervez is egy-egy nagyobb válsággal. Ahogy fogalmazott, a globális gyorsvonat nem áll meg, még ha időlegesen le is lassul, hiszen minden nagy lánc az expanzióban hisz. Ráadásul a fejlesztői mindset az az, hogy akkor kell cselekedni, amikor a piacok még lenn vannak, hogy az azt követő hullámról semmiképp se maradjunk le. A szakember szerint fejlesztői szempontból Budapest érettebb piac, a vidék viszont külföldről nézve nem igazán létezik még befektetői oldalról, és a vidéki fejlesztések nincsenek meg uniós vagy hazai támogatások nélkül. Üdvösnek tartja, hogy az ingatlanbefektetői gondolkodásban egyre inkább teret nyer, hogy az üzemeltetést professzionális cégekre bízzák, és úgy látja, szépen szélesedik is az üzemeltetők piaca. Rámutatott arra is, hogy sok hotelben felújítás történt a pandémia alatt. A szakember számos jelenleg zajló budapesti és vidéki szállodafejlesztést is felsorolt, és megállapította, hogy a hazánkban két legnagyobb nemzetközi brand, az Accor és a Marriott mellett a Hilton és IHG is rakosgatja le a névjegyét. Vidéken pedig számos zöldmezős beruházás mellett a hagyományos fürdővárosok meglévő hotelei is újjászületnek.
Nem fognak mérséklődni az energiaárak
Baldauf Csaba, az MSZÉSZ elnöke hangsúlyozta, hogy napjainkban a drasztikusan emelkedő energiaárak miatt egyre nehezebbé válik a cash flow kitermelése. Tóth András István, az Eon megoldásértékesítési igazgatója elmondta, akinek nincs 2-4 éves lekötött szerződése valamely energiaszolgáltatóval, az jelentős áremelkedéssel szembesül a jövő évi energiaárakkal tekintetében. Hozzátette, sajnos nem tudja azzal kecsegtetni a hallgatóságot, hogy a közeli és távoli jövőben mérséklődnek majd az energiaárak. Ennek több globális politikai és gazdasági okát is felsorolta a szakember, aki szerint a helyzetet csak súlyosbítani fogja a tény, hogy olyan fundamentális problémák is vannak a háttérben mint az orosz gázkitermelési infrastruktúra jelentős leromlása. Tóth szerint ezért a legolcsóbb energia a fel nem használt energia lesz. Ezért azt javasolja a szállodáknak, hogy olyan megoldások kiépítésében gondolkozzanak, amelyek csökkentik az energiapiaci kitettséget, környezetileg és gazdaságilag fenntarthatóak, alacsony energiaigényűek, vagy akár önellátást biztosítanak az energiafelhasználáshoz. Ilyen megoldás lehet a napelempark telepítése, hőszivattyú kiépítése, modernebb gázturbina beszerelése, a világítás korszerűsítése. A szakember rámutatott, hogy a következő évek nagy boom-ja az elektromobilitás lesz, amelyhez már cégük is kínál megoldásokat: hotelek számára telepítenek ipari kapacitású töltőállomásokat, üzemeltetik is azokat, sőt, az érdeklődő szállodák számára akár elektromos autóflottát is biztosítanak.