A jövő utazói

Az ifjúsági turizmusban részt vevők, úgy tűnik, „mostohagyermekek” a hazai turizmusfejlesztésben, mert bár turizmuspolitikailag – a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában – már deklarált a szándék a korcsoport turizmusának előmozdítására, szinte nincs a fejlesztésekhez fellelhető forrás, de pillanatnyilag a szükséges korspecifikus fejlesztési dokumentumok sem állnak rendelkezésre, holott az Európai Unióban is prioritást élvez a turizmus e válfaja. A regionális tervezés hiányát igyekszik pótolni a dél-alföldi régió tavaly elkészült ifjúságturisztikai stratégiája, amely széles körű empirikus kutatásra építve végzi el a helyzetfeltárást, és tesz ez alapján javaslatokat a fejlesztési programokra, intézkedésekre.

A WTO definíciója szerint a 16 és 26 év közötti utazók alkotják az ifjúsági turizmus korcsoportját. E vendégkör kezelése kiemelten fontos lenne, mert a fiatalkorban szerzett utazási tapasztalatok határozzák meg a jövő turistájának utazási szokásait.

Tény, hogy e korosztálytól átlagosan alacsonyabb bevételre lehet számítani, ezért sokszor nem tekintik őket komoly célcsoportnak. Napi költésük valóban alacsonyabb, mint az átlagturistáé, ám mivel rendszerint jóval hosszabb a tartózkodási idejük, így végső soron összköltésük is magasabb. Meghatározó náluk az „egyszer van ilyen lehetőség az életben” szemlélet, ezért hajlandóak spórolni vagy az utazásaik előtt dolgozni, hogy minél többet költhessenek, és minél messzebbre juthassanak el. A fiatalok a turizmus „pionírjai”, szívesen keresnek fel új, a tömegturizmus által még érintetlen területeket, bekapcsolva ezáltal e térségeket a turizmus vérkeringésébe. Nemcsak utazási motivációik, de igényeik is mások, mint egy „felnőtt” turistának. Korukból adódóan sokkal rugalmasabbak, megelégednek az „egyszerűbb”, de kedvező árú szolgáltatásokkal, amelyet korlátozott anyagi helyzetük indokol, ám ez nem azonos az igénytelenséggel. Kiemelkedően fontos számukra az online információszolgáltatás, foglalás és marketing.

A WTO szerint 2001-ben a fiatalok utazásai az összes turistaérkezés 20%-át tették ki, tehát a turizmus bevételeihez is legalább ekkora arányban járultak hozzá. Becslések szerint az ifjúsági turizmus piaca már hosszú ideje évi 5%-kal növekszik globálisan, ami nagyobb, mint a turisztikai piac bővülése. Mivel az EU preferálja az ifjúsági turizmus fejlesztését, elindította az ifjúsági mobilitást támogató programját, amely a „Youth in Action Programme 2” néven folytatódik 2007–2013 között. Ennek magyarországi megfelelője a Fiatalok Lendületben Program.

 A DAF IFJÚSÁGI TURIZMUSÁNAK FEJLESZTÉSI CÉLJAI

• A régió megismertetése, népszerűsítése és ezáltal a kereslet ösztönzése a fiatalok körében korspecifikus marketingtevékenység által bel- és külföldön.
• Az ifjúságturisztikai kínálat bővítése, komplex programcsomagok kialakítása és a szervezett beutaztatási tevékenység erősítése.
• Stabil belföldi, ifjúsági vendégkör kialakítása, a nemzetközi ifjúsági korcsoport részarányának növelése a régió turisztikai forgalmában.
• Az ifjúsági turizmusban rejlő lehetőségek tudatosítása a helyi turisztikai szolgáltatók körében és befektetésösztönzés.
• Az ifjúsági turizmus háttér-infrastruktúrájának fejlesztése a régióban.
• Monitoringrendszer kiépítése az ifjúsági turizmus hatékonyabb fejlesztése érdekében.
Ifjúsági turizmus a Dél-Alföldön

A régió ifjúsági turizmusának helyzetfeltárása primer kutatás alapján történt, 200 potenciális turista, valamint a térség szállásadóinak és – sajnos csak elvétve fellelhető – ifjúsági beutaztatást is vállaló utazásszervezőinek bevonásával. Érdekessége a stratégiának az a vonzerőleltár, amely speciálisan a korosztály érdeklődésének felkeltésére alkalmas látnivalókat tematizálja.

Az utazási motivációkat vizsgálva kitűnik, hogy a fiatalok döntő többsége pihenés, szórakozás, rokonlátogatás és természetjárás céljából utazik. Az ifjúsági turizmus szempontjából fontosak még a rendezvények, az élményfürdők és az aktív pihenés (lovaglás, vízi-, kerékpártúra) is, amihez a régió adottságai jók, a fogadóképességről azonban ez már nem mondható el. A kulturális motivációk a megkérdezettek esetében háttérbe szorultak: a műemlékek és múzeumok látogatása nem populáris, a fiatalok alig negyede utazik e célból. Ezt mutatja az is, hogy a látnivalók közül Ópusztaszert csak az egyetemisták és közülük is csak 8% említette mint olyan látnivalót, amelyet szívesen meglátogatna. Hasonló a helyzet Mezőhegyessel, a régió egyetlen UNESCO-világörökség listájára jelölt látnivalójával is, amely egyáltalán nem ismert. A megkérdezett középiskolásoknak csak mintegy fele tudott olyan vonzerőt említeni a régióban, amelyet szívesen megnézne. Az egyetemistáknál még rosszabb a helyzet, csupán egyharmaduk nevezett meg valamilyen vonzerőt a régióban. A válaszadók közül legtöbben Szegedet említették, ezt követte a középiskolások körében Szarvas, Gyula és Kecskemét, míg az egyetemistáknál Gyula, Csongrád és Kiskunmajsa.

Problémák, feladatok

Kiemelten fontos feladat a háttér- infrastruktúra, így elsődlegesen a szálláshelyek fejlesztése, mert szükség lenne egész évben működő, európai színvonalú kínálatra, a külföldi vendégek fogadása érdekében a szolgáltatók nyelvismeretének és marketingtevékenységének javítására. Probléma a vonatok lassúsága, járatsűrűsége és tisztasága, de a városi tömegközlekedés javítása is feladat lenne (például éjszakai járatok). A megkérdezettek hiányolták a megfelelő minőségű gyorsforgalmi, valamint kerékpárutakat, továbbá a kerékpárszállítási lehetőségeket és a kiépített turistaútvonalakat.

Sokan érzékelik a régiót népszerűsítő korosztályos reklámok hiányát, az információkhoz való internetes hozzáférés korlátozottságát (például szálláshelyfoglalás). A régióban a kínálat részéről szinte teljes érdektelenség jellemző – különösen az utazásszervezők esetében –, ami a gazdasági érdekeltség hiányával magyarázható. A szállásadók nagy része számára csupán kiegészítő és szezonális tevékenységről van szó, bár fejlesztéseket nagy részük tervez a – válaszadók nagy hányadánál felmerülő – tőkehiány ellenére. Összességében elmondható, hogy a Dél-Alföld turisztikai vonzerői (programkínálat, aktív turizmus lehetőségei) kiválóan alkalmasak lennének az ifjúsági turizmus fellendítésére, de ehhez meg kell teremteni a korosztály sajátosságait figyelembe vevő szolgáltatói hátteret. Utóbbi előfeltétele a térség vállalkozóinak szemléletváltása, illetve a nemzeti szintű pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés biztosítása.

A turizmus e fajtája hosszú távon kitörési lehetőséget jelentene a régió stabil, visszatérő belföldi vendégkörének kialakítására és új, nemzetközi utaskör megnyerésére. Ennek elérése érdekében azonban tudatosan fel kell karolnia a régió turisztikai szakembereinek az ifjúsági turizmus ügyét.

A kutatás a ROP 3.3 támogatásával készült a SZTE Gazdaság- és Társadalomföldrajz Tanszékének és a Geokarrier Központnak a közreműködésével. Kutatásvezető: Juray Tünde egyetemi tanársegéd. A teljes dokumentum hozzáférhető lesz: www.pusztaregion.hu

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.