A nemzeti parkok látogatóinak fele visszatérő vendég

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) és a Magyar Turizmus Zrt. a látogatók körében végzett felmérés eredményei szerint a magyarországi nemzeti parkok önálló turisztikai vonzerőként és kiegészítő programként is jelentős érdeklődésre tartanak számot.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködésének fontos mérföldkövét jelentette a 2007-es Zöld Út témaév. A kampányév – a felmérések és a látogatóforgalmi adatok tanúsága szerint – hosszú távon is hozzájárult a magyar lakosság zöldturizmussal kapcsolatos attitűdjeinek megváltozásához. A témaév kezdeményezései közül a Magyar Nemzeti Parkok Hete rendezvénysorozat, illetve a nemzeti parkok (belföldi) látogatói körében, egységes struktúrában végzett kérdőíves felmérés azóta is évről évre megismétlődik - adta hírül a Magyar Turizmus Zrt.

2009-ben Magyarország tíz nemzeti parkjában összesen 917 látogató töltötte ki a kérdőívet. A látogatók körülbelül fele-fele arányban voltak először ott járó (54,8%), illetve visszatérő (45,2%) vendégek. A visszatérő vendégek aránya az átlagosnál magasabb az Aggteleki, a Bükki, a Hortobágyi és a Körös-Maros Nemzeti Parkban. A látogatók közel fele (47,4%) a családjával érkezett, 24,8%-a barátaival, 22,3%-a pedig szervezett csoport tagjaként. (A válaszadók több választ is megjelölhettek.) Egyedül a válaszadók 5,5%-a kereste fel a nemzeti parkokat.

A válaszadók egyharmada több mint egy napot töltött a nemzeti parkban, csaknem egyharmaduk viszont csupán néhány órát. Fél napra, illetve egy napra 19,6%-uk, illetve 18,6%-uk érkezett. Egy napnál hosszabb tartózkodási idő az Aggteleki, a Duna-Dráva, a Fertő-Hanság és az Őrségi Nemzeti Parkot jellemezte. A Balaton-felvidéki, a Duna-Ipoly és a Körös-Maros Nemzeti Parkot a válaszadók többsége csak néhány órára kereste fel, és a látogatók a Kiskunsági Nemzeti Park esetében is jellemzően legfeljebb fél napot szántak a látnivalók megtekintésére.

Az utazás fő célja a látogatók 69,6%-ának esetében a nemzeti park meglátogatása volt, 30,4%-uk pedig elsősorban más motivációval kelt útra. Ez a motiváció leggyakrabban nyaralás, fürdőzés, rokonlátogatás, városnézés, túrázás, vízitúra, osztálykirándulás/táborozás és szakmai program volt.

A nemzeti parkok természeti értékeinek élvezete mellett különféle szolgáltatásokat is igénybe vehetnek a látogatók. Ezek közül 2009-ben a legnépszerűbbnek az étkezés, a szakvezetés és az ajándékvásárlás bizonyult. A szálláshelyek közül az egyszerűek és a középkategóriájúak ugyanolyan mértékben kedveltek, kifejezetten igényes szálláshelyet viszont csak kevesen választanak.

A válaszadók átlagosan két-három különböző információforrást használnak a nemzeti parki látogatás kapcsán. A különböző internetes források – élükön a nemzeti parkok saját honlapjával (44,6% említette) – igen fontos szerepet játszanak a látogatók tájékoztatásában. A világháló mellett továbbra is a „szájreklám”, vagyis a korábban ott járt ismerősök véleménye (36,9%) nyom sokat a latban, gyakran használják továbbá a térképeket (31,3%) és a nemzeti parki prospektusokat (24,9%).

A nemzeti parkok kínálatával és szolgáltatásaival a megkérdezettek túlnyomó többsége (98,6%) elégedett volt: 54,4%-a teljes mértékben, 44,2%-a pedig többnyire. 2009-ben négy olyan nemzeti park is volt (a Duna-Dráva, a Hortobágyi, a Kiskunsági és a Körös-Maros Nemzeti Park), amellyel minden válaszadó maradéktalanul elégedett volt. Az egyes nemzeti parkok sajátos jellemzőiből adódóan a hiányolt szolgáltatások köre is más és más. Összességében azonban elmondható, hogy a programok, a jelzett turistautak, az étkezési lehetőségek, a helyi közlekedés, a higiéné (szemétgyűjtés, toalettek, tisztálkodási lehetőség) és a kiszolgálás kedvessége hagyott némi kívánnivalót maga után.

Ugyancsak a látogatók elégedettségét jelzi, hogy a kérdőívet kitöltők nyolctizede a jövőben is tervezi az adott nemzeti park felkeresését. 43,1% említette, hogy más hazai nemzeti parkot szeretne meglátogatni. Az újbóli látogatást tervezők aránya különösen magas a Hortobágyon (92,0%), a Fertő-Hanságban (88,3%) és az Őrségben (86,2%) járók között.

A vendégek csaknem mindegyike (biztosan: 77,5%, valószínűleg 21,7%) ajánlaná barátainak és ismerőseinek az általa felkeresett nemzeti parkot. A biztosan ajánlók aránya a Balaton-felvidéki, a Hortobágyi és a Kiskunsági Nemzeti Park esetében kimagasló.

A 2009 júniusában harmadik alkalommal megrendezett „Magyar Nemzeti Parkok Hete” rendezvénysorozatot a válaszadók minden korábbinál magasabb aránya ismeri. Míg 2008-ban csak 25,8%-a hallott az eseményről, 2009-ben már csaknem egyharmaduk (30,8%) értesült róla. Az átlagosnál nagyobb arányban hallottak a rendezvényről az Aggteleki, a Bükki, a Kiskunsági, a Körös-Maros és az Őrségi Nemzeti Parkot felkeresők.

A kutatás teljes terjedelmében elérhető a www.itthon.hu honlap Szakmai oldalain belül, a Piaci iránytű menüpontra kattintva. A részletes leírásban található illusztrációk és táblázatok mellett, további információk nyerhetők többek között arról, hogy mivel töltik idejüket a látogatók a nemzeti parkokban, illetve, hogy az egyes nemzeti parkoknak melyek a legnépszerűbb szolgáltatásai. A kutatást 2010-ben is megismételi a Magyar Turizmus Zrt. és a zöldtárca.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.