A szakmai munka folytatódik

Néhány hete új miniszter, Gyenesei István irányítja a turisztikai ágazatot, közben távozott a terület államtitkára, Ujhelyi István. A változások ellenére a minisztériumban folytatódik a munka, vagyis „business as usual”. A tavaly októberi kinevezése óta eltelt időszakot értékeltük Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkárral.

ttrend • Milyen változásokkal jár a minisztérium átalakulása?

Az átalakulástól független szervezeti változás lesz, hogy a vendéglátás felügyelete átkerül a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól hozzánk. Erről a miniszteri szintű megállapodás még év elején megszületett, jelenleg az átvétel technikai részleteit egyeztetjük. Ezzel párhuzamosan készítünk egy teljes körű felmérést az ágazatról, amely várhatóan még az idén vagy a jövő év elején elkészül.

ttrend • Elkészült a turizmustörvény tervezete. A szakma üdvözölte, de volt, aki „fércmű”-nek nevezte.

Hosszadalmas és alapos egyeztetésen vagyunk túl, amelynek során a szakma hangot adhatott a véleményének. Azt, hogy nem nagyon konkrét, én nem látom problémának, hiszen ez egy kerettörvény, a részletes szabályozást más – és más szintű – jogszabályok fogják tartalmazni. A törvénytervezet közigazgatási egyeztetése lezárult, a kormány benyújtotta az országgyűlésnek, és már megtárgyalta és elfogadta az sajtó- és kulturális-, az önkormányzati és területfejlesztési-, a költségvetési-, valamint a gazdasági és informatikai bizottság.

ttrend • A sport- és turisztikai bizottság még nem?

Egyelőre nem kerül a bizottság elé a tervezet, és az általános vitája is csak az ősz folyamán kezdődhet meg. Azt reméljük, addigra szakmai érvekkel meg tudjuk győzni a tagokat és a frakciókat, s az ötpárti konszenzus sem kizárt.

ttrend • Mikorra várható a turizmustörvény elfogadása?

Most csak az biztos, hogy az idei őszi ülésszakon tárgyalni fogja a parlament, de azt a mostani politikai helyzetben nagyon nehéz lenne megjósolni, hogy elfogadják-e.

ttrend • Mennyire sikerült eleget tenniük a többi elvárásnak? Cél volt a szorosabb együttműködés a RIBekkel; előrelépés a főváros marketingjében; az egészség- és konferenciaturizmus fejlesztése, közös akciók indítása szakmai szervezetekkel.

Erősítettük a kapcsolatot a RIBekkel – együtt dolgoztunk ki szempontrendszert a pályázatok értékelésére –, ez kötelezettségünk is volt. Eredmény, hogy a regionális turisztikai pályázatokra idén 1,5 milliárd forint jutott a tavalyi 900 millió forint helyett. A konferenciaturizmust segíteni fogja a Lágymányosi híd budai hídfőjénél álló Tüskecsarnok kongresszusi központtá való kiépítése. A pályázatokat június elejéig lehet benyújtani, és ha minden jól megy, 2009 végére mintegy 10 milliárd forintból felépülhet a négyezer fős konferenciaközpont, amelyet a befektető 25 évig használhat. A szakmai szervezetekkel való együttműködésre jó példa a turisztikai desztináció-menedzsment pályázat előkészítése. Mi képviseljük az állami oldalt a Turisztikai Érdekegyeztető Tanácsban, amelyben együtt dolgozunk a fővárossal, a kerületekkel és a vállalkozókkal Budapest turizmusának fellendítéséért. Itt említhető a Légi Marketing Alap is, amely arra szolgál, hogy a diszkont-légitársaságok magyarországi járatnyitásait ösztönözzük. Az egészségturizmus terén talán az a legfontosabb, hogy elkészült az egészségturisztikai stratégia. Tervezzük továbbá egy egészségturisztikai iroda létrehozását az MT Zrt.-n belül, amely amellett, hogy együttműködik az egészségturisztikai szolgáltatókkal, gyógyfürdőkkel, és a termálklaszterekkel például a marketing területén, termékfejlesztéssel, kutatással, minősítéssel is foglalkozna, és amelynek előbb-utóbb önfenntartóvá kellene válnia.

ttrend • Az Ecostat néhány hete napvilágot látott elemzése 2008 kihívásai között első helyen említi a gyenge országimázs megerősítését.

Nem feladatom, hogy megítéljem, milyen az országimázs (de szerintem nem is igaz ez a megállapítás). Azt viszont haladásnak tartom, hogy a Magyar Turizmus Zrt. új turisztikai arculat kialakítását kezdte meg. Tavaly az MT Zrt. 500 millió forint többlet marketingforrást kapott a 2007-es utószezont és a 2008-as előszezont népszerűsítő reklámkampányokra. Megállapodás született arról is, hogy ha az említett időszakban a vendégéjszakák száma 300 ezerrel nő, vagyis a kampányok eredményesek lesznek, az MT Zrt. idén is számíthat újabb 500 millió forint pluszforrásra. A vállalás teljesült, kollégáim már készítik elő a következő 500 millió forint lehívását.

ttrend • Amikor kinevezték, azt mondta, szeretné, ha hazánk három éven belül öt hellyel előbbre kerülne a turizmus versenyképességi rangsorában. Az idén már hét helyet ugrottunk előre. Elégedett?

Természetesen igen, bár azt gondolom, hogy vannak olyan mutatószámok is, amelyek ennél pontosabban tükrözik a turizmus helyzetét. Készül egy tanulmány arról, mely pontokon lehet erősíteni a versenyképességünket. Az egyik ilyen pont a turisztikai szolgáltatások áfája. Ha a konvergenciaprogram végrehajtása sikeres lesz, és lesz majd egy gazdaságélénkítő csomag, annak részeként az áfacsökkentés is napirendre kerülhet.

ttrend • Nehéz vagy könnyű időszak vár ön szerint az ágazatra? A magas olajár nem kedvez a turizmusnak, az erős forint a beutazóforgalmat fogja vissza. Az első negyedévben a külföldi vendégek és a vendégéjszakák száma is csökkent.

Optimista vagyok: azt gondolom, hogy idén biztosan néhány százalékos növekedést fog produkálni az ágazat, főként a belföldi turizmus növekedését várom.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.