A szállodákban 7,9%-kal nőtt a vendégforgalom

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint a 2012-es év mind a belföldi, mind a beutazó turizmusunkban jó eredményeket hozott.

A növekedésben különösen fontos szerep jutott a vendégéjszakák 76,7%-át regisztráló szállodáknak. Ebben a szálláshelytípusban a vendégek száma (6 547 185 fő) 5,9%-kal, a vendégéjszakák száma (16 583 782 éjszaka) pedig 7,9%-kal emelkedett az előző évhez képest. A négycsillagos házakban jelentős mértékben, 17,1%-kal nőtt a vendégéjszakák száma, de az ötcsillagos kategóriában is számottevő, 5,5%-os növekedést könyvelhettek el. Az alábbiakban a kereskedelmi szálláshelyek, és ezen belül a szállodák legfontosabb eredményeit foglaljuk össze.

A kereskedelmi szálláshelyek kapacitása

A KSH előzetes adatai szerint 2012. július 31-én (a működő kapacitások nagyságrendjét leginkább a júliusi adatok mutatják be) a működő kereskedelmi szálláshelyek száma 3157 volt, amelyekben 128 833 szoba 339 927 férőhellyel várta a vendégeket. (2011. július 31-én – a KSH végleges adatai szerint – a férőhelyek száma 340 402.) Ezen belül 990 szálloda 57 877 szobával, illetve 1092 panzió 11 961 szobával működött. 

Az átlagot is meghaladó növekedés a szállodákban

2012-ben a kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitás-kihasználtsága 39,5% volt.
A szállodákban átlagosan 47,8%-os, ezen belül a gyógyszállodákban 57,6%-os, a wellness-szállodákban 47,6%-os kapacitáskihasználtságot mértek. A turisztikai régiók közül a Budapest–Közép-Dunavidéken (56,8%), a Nyugat-Dunántúlon (49,6%) és a Balatonon (46,3%) volt a legmagasabb a szállodák kihasználtsága. Megjegyezzük, hogy az STR Global European Review szerint a felmérésben részt vevő 65 magyarországi szálloda foglaltsága nagyobb mértékben (4,4%-kal) nőtt, mint az európai (+0,1%) vagy kelet-európai (+2,7%) átlag.
2012-ben a kereskedelmi szálláshelyi vendégéjszakák 76,7%-át adó szállodák vendégforgalma az átlagnál kedvezőbben alakult: a vendégek száma (6 547 185 fő) 5,9%-kal, a vendégéjszakák száma (16 583 782 éjszaka) pedig 7,9%-kal nőtt 2011-hez képest. (A kereskedelmi szálláshelyeken összességében a vendégek száma 3,6%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 4,8%-kal emelkedett.) Az egycsillagos házakban 62,9%-os, a négycsillagos kategóriában 17,1%-os, az ötcsillagosoknál 5,5%-os, a háromcsillagosoknál 4,1%-os növekedést regisztráltak a vendégéjszakák számában.
A külföldi vendégforgalom jelentős mértékben bővült a szállodákban: a külföldi vendégek száma (3 676 561 fő) 9,2%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma (9 591 095 éjszaka) 11,0%-kal emelkedett. A külföldi vendégek illetve vendégéjszakák száma a négycsillagos szállodákban nőtt a legnagyobb mértékben, mindkét tekintetben 18,1%-kal. A három- és ötcsillagos szállodákban szintén nőtt a külföldi vendégek (+3,9%, illetve +2,6%) és a külföldi vendégéjszakák száma (+6,6%, illetve +6,7%).
A belföldi vendégforgalom kisebb mértékben ugyan, de szintén a kereskedelmi szálláshelyi átlagot meghaladva növekedett a szállodákban. A belföldi vendégek száma (2 870 624 fő) 1,9%-kal, a belföldi vendégéjszakák száma (6 992 687 éjszaka) 3,9%-kal volt több, mint egy évvel korábban. A belföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma az egycsillagos kategóriában 124,7%-kal, a négycsillagosokban 15,4%-kal, a háromcsillagosokban 1,8%-kal emelkedett.

A küldőországok vendégforgalmának alakulása a szállodákban

A 2012. évi előzetes kereskedelmi szálláshelyi adatok alapján legfontosabb tíz küldőországunk közül az elmúlt évben Oroszország (+31,8%), Hollandia (+28,9%), Olaszország (+20,9%,), Lengyelország (+14,5%) és az Egyesült Királyság (+13,2%) esetében jelentősen nőtt a szállodai vendégéjszakák száma 2011-hez képest. Kisebb mértékben, de szintén pozitívan változott a német (+5,5%), a cseh (+5,4%) és a román (+3,3%) vendégéjszakák száma is.
A TOP 10 küldőországon kívüli országokból érkező forgalom jellemzően szintén kedvezően alakult. Brazília (+95,5%), Írország (+37,0%), Belgium (+33,0%), Norvégia (+29,4%), valamint Svédország (+29,1%) esetében igen jelentős (25,0% feletti) növekedést tapasztalhattunk a szállodai vendégéjszakák tekintetében, de 10% feletti volt a növekedés Ausztráliából, Bulgáriából, Dániából, Finnországból, Horvátországból, Japánból, a Koreai Köztársaságból, Szerbiából, Szlovákiából, Szlovéniából, Törökországból és Ukrajnából is.
Abszolút értékben vizsgálva az adatokat megállapítható, hogy a szállodák külföldi vendégéjszaka-számában több mint 950 ezres növekedést regisztráltak 2011-hez képest. Ehhez a pozitívumhoz nagyban hozzájárult az orosz (+140,5 ezer), az olasz (+100,3 ezer), a német (+84,3 ezer) és a brit (+66,7 ezer) vendégéjszakák számának növekedése.

A szállásdíjbevételek kilenctizede a szállodákban keletkezett

2012-ben a kereskedelmi szálláshelyek forintban számított szállásdíjbevétele a vendégforgalomnál kissé gyorsabb ütemben, 8,2%-kal emelkedett és összességében 152,0 milliárd forintot tett ki.
A legtöbb szállásdíjbevétel, 135,8 milliárd forint a szállodákban keletkezett, ez az összes szállásdíjbevétel 89,3%-ának felel meg és 9,3%-os növekedést jelent 2011-hez képest.
A vendéglátásból és az egyéb szolgáltatásból származó bevételeket is figyelembe véve a kereskedelmi szálláshelyeken összesen 270,3 milliárd forint bruttó bevétel keletkezett, ami 2011-hez viszonyítva folyó áron 6,5%-os növekedésnek felel meg. A szállodák összes bruttó bevétele 242,3 milliárd forintot tett ki (+7,8%).
A szállodák átlagosan 14 676 forintos bruttó átlagárral működtek 2012-ben. A legmagasabb bruttó átlagár az öt- (32 620 forint) és a négycsillagos szállodákat (14 516 forint), a wellness-szállodákat (15 609 forint), valamint a gyógyszállodákat (13 629 forint) jellemezte. Az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel (bruttó RevPAR) 7010 forint volt, a legmagasabb mutatót itt is az ötcsillagos (21 359 forint) és a négycsillagos (7966 forint), továbbá a gyógy- (7855 forint) és a wellness-szállodákban (7425 forint) regisztrálták.
(Megjegyezzük, hogy bár a bruttó átlag szállodai szobaár 2,1%-kal magasabb a 2011. évinél, a nemzetgazdasági fogyasztói árindex 5,7% volt. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás 2012-re számított árindexe pedig 4,6%-kal volt magasabb az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezen belül a szálláshely-szolgáltatás területén 2,6%-os árnövekedést mértek.)

A vendégforgalom negyede gyógy- és wellness-szállodákban

Miközben a kereskedelmi szálláshelyi férőhelyek mindössze egytizede (11,1%-a) található gyógy- és wellness-szállodákban, a vendégek 24,6%-át és a vendégéjszakák 26,5%-át regisztrálják itt.
A gyógyszállodákban az elmúlt év során a vendégek száma 10,2%-kal, a vendégéjszakák száma 9,6%-kal bővült 2011-hez képest, annak ellenére, hogy a férőhelyek számában jelentős csökkenés volt tapasztalható ebben az időszakban (lásd a fenti táblázatot). A wellness-szállodák vendégeinek száma 11,2%-kal, vendégéjszakáinak száma 13,4%-kal emelkedett, ugyanakkor a férőhelyek száma ennél nagyobb mértékben (+17,0%) növekedett.
2012-ben a gyógyszállodák 17,1 milliárd forint, a wellness-szállodák 27,3 milliárd forint bruttó szállásdíjbevételt realizáltak. A gyógyszállodák esetében 20,7%-kal, a wellness-szállodák esetében 22,5%-kal emelkedtek a bruttó szállásdíjbevételek. A gyógyszállodákban a szállásdíjbevétel 35,8%-a, a wellness-szállodákban 67,4%-a származott a belföldiektől.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.