A Tourinform-irodák és a TDM

A TDM pályázati kiírásának társadalmi vitája 2008. december 2-án zárult le. Dr. Bocsi Andreát, a Tourinform Szövetség új elnökét kérdeztük, aki az elnökség javaslatait összefoglalva számos módosítást terjesztett az NFÜ elé, a sok energiával és pénzügyi ráfordítással létrehozott 150 Tourinform-iroda és a tervezett TDM-szervezetek integrációjával kapcsolatban. A pályázati kiírásról az NFÜ képviselőit is megkérdeztük, ők későbbre ígértek választ.

ttrend • Miért tartották fontosnak az állásfoglalás kialakítását?

A TDM pályázati kiírásának novemberi, társadalmi vitára bocsátott változata váratlan és kiszámíthatatlan nehézségeket gördített volna a Tourinform-irodák elé, ezt fontosnak tartottuk jelezni a megfelelő fórumokon. Nagy örömünkre szolgált, hogy megfelelő fogadtatásra találtunk az NFÜ és a VÁTI Kht. képviselőinél, akik a társadalmi vita lezárását követően tárgyalási alapként tekintettek javaslatainkra, és ígéretet tettek arra, hogy a pályázati kiírás végleges formájánál előterjesztéseinket beépítik az elképzelésekbe. Segítségünkre volt a Magyar Turizmus Zrt. és a Turisztikai Szakállamtitkárság is.

ttrend • Mi a véleményük a Tourinform-irodák TDM-beli szerepéről? 

Tekintettel arra, hogy a TDM-ek egyik alapfeladata a turistainformációs iroda működtetése, kézenfekvő, hogy a már működő, számítógépes információs adatbázissal rendelkező Tourinform-irodákra építsenek a párhuzamosságok elkerülése érdekében. Ráadásul új információs iroda kialakítása ott, ahol már működik Tourinform, nem jelent megfelelő gazdálkodást az erőforrásokkal sem. A korábbi tervezet nem foglalt határozottan állást amellett, hogy azon a településen, ahol működik Tourinform-iroda, a TDM-szervezet információszolgáltatási funkcióját a Tourinform-irodának kelljen ellátnia, így ezt a feltételt kértük a pályázati kiírásba belefoglalni. Kértük továbbá, hogy a rendszer átalakításakor a többségében önkormányzati fenntartásban lévő irodák közalkalmazott dolgozói ne szenvedjenek hátrányt munkajogi státusuk esetleges változásánál sem, mert ez sokak számára jelentős érdeksérelemmel járna. 

ttrend • Hogyan látják a TDM-szervezetek – és bennük a Tourinformirodák – jövőjét?

Némileg aggódunk, hiszen hazánk kiépített turisztikai információs irodai hálózatának jövőjéről van szó, amely az újonnan kialakítandó rendszer sikerétől is függ majd. A meglévő 150 iroda többségében nonprofit vagy önkormányzati fenntartású intézmény, önkormányzati ingatlanokban és költségvetéssel gazdálkodik. A korábbi pályázati tervezet szerint „a megvalósítástól számított öt éven keresztül a részt vevő önkormányzatok az állami hozzájárulással megnövelt beszedett IFA minimum 20%-át a turisztikai fejlesztési és működési feladatok ellátására átadja a TDM-szervezet részére, vagy a TDM-munkaszervezet éves működési költségének legalább 70%-át biztosítják. Az önkormányzati hozzájárulás éves összege nem lehet kevesebb, mint nyolcmillió forint”. A közép- és hosszú távú kiszámítható gazdasági működés érdekében felhívtuk a figyelmet, hogy az önkormányzati törvény a fenti kötelezettségvállalást nem tartalmazza, így az önkormányzatok sem vállalnak majd öt évre garanciákat a korábbi pályázati feltételre. Javasoltuk a tervezetben átvezetni, hogy a részt vevő önkormányzatok az állami hozzájárulással megnövelt beszedett IFA minimum húsz százalékát – maximum 100%-át – minden tárgyév költségvetési forrásának arányában a turisztikai fejlesztési és működési feladatok ellátására átadják a TDM-szervezetnek. A Tourinform-iroda mint TDM-munkaszervezet éves fenntartási költségét az önkormányzat vállalja magára.

ttrend • Hogyan javasolják megoldani a tárgyi eszközök és erőforrások átadását?

A Tourinform-irodák további fennmaradása érdekében hosszú távon felelősen gondolkodunk, ezért minden lehetőséggel számolnunk kell. Így javasoltuk, hogy ha a TDM átveszi a Tourinform-irodát, tárgyi eszközöket, az önkormányzattal megkötendő szerződésben vállalnia kell ezek értéken való megőrzését, fejlesztését. Mivel öt éven túl a TDM-nek nincs pályázati szerződéses kötelezettsége a további működésre, középtávú együttműködési megállapodásban kellene rögzíteni, hogy ha a TDM működése ellehetetlenül, a helyi önkormányzat a korábbi feltételeknek megfelelően (például Tourinform-iroda) köteles tovább biztosítani és működtetni a turisztikai információszolgáltatást. Az ilyenformán esetleg megszűnő TDM-szervezet pedig köteles a korábban átvett irodai helyiségeket, tárgyi eszközöket és immateriális javakat visszaszolgáltatni az önkormányzatnak.

ttrend • Mit gondolnak a finanszírozásról?

Jelentős problémákat vetett fel, hogy a korábbi tervezetben a megalakuló TDM-szervezetek esetében előleg igénybevételére egyáltalán nem volt lehetőség. A bankok egyesületeket nem támogatnak hitellel, főleg a jelenlegi gazdasági helyzetben nem. A finanszírozás kérdésénél problémaként merül fel az önrész biztosítása is. Javasoltuk ezért az előleg-igénybevételi lehetőség újragondolását, mert a pályázatok előfinanszírozása – akár hónapokra, negyedévekre előre – súlyos problémákat vet fel az önkormányzatok és Tourinform-irodák jelenlegi likviditási gondjait tekintve is. Javaslatainkat meghallgatták.

ttrend • Mi a véleményük a döntési kompetenciák kialakításáról?

Számos településen a szállásadók nagy részét kényszervállalkozások vagy mikrovállalkozások teszik ki, így sok helyi desztinációban a magánszálláshelyek lesznek túlsúlyban – azaz a két-három szobás „szobakiadók”. A TDM-szervezetekre szabott feltétel, hogy az egyesületben legalább legyen tag az adott desztináció szálláskapacitásának minimum 40 százaléka, legalább a desztináció területén eltöltött vendégéjszakák 60 százalékát biztosító szállásszolgáltató, megnehezítette volna a működést. A szakmában dolgozó kollégák tapasztalják csak igazán, hogy mennyire nehéz kiegyensúlyozott, közérdekű stratégiát egyeztetni és következetesen véghezvinni ilyen összetételű szervezettel, ezért a számarányok átgondolását javasoltuk, amelyre ígéretet is kaptunk a tárgyalások során.

ttrend • Hogyan képzelik el a TDM-szervezetek informatikai hátterét?

A pályázat korábbi tervezetében tisztázatlan volt a közös kritériumok és kompatibilitás alapján összeállt turisztikai adatbázis sorsa is. A pályázati kiírás szerint a desztinációs párhuzamosságok elkerülésének biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy az eddigi önkormányzati fenntartású turisztikai információkat tartalmazó desztinációs webfelület üzemeltetését, szerkesztését, tartalommenedzsmentjét és fejlesztését átadják a TDMSZ-nek, illetve az önkormányzati webportál átlinkeléssel biztosítsa a desztinációs turisztikai TDM IT-rendszerhez való közvetlen hozzáférést. Ezzel szemben az az álláspontunk, hogy valamennyi önkormányzat informatikai fejlesztéseiben szerepel a települések komplex informatikai hátterének reformja. A kölcsönös adatátvitelnek, elérhetőségnek jelentősége nemcsak a turizmust, de az oktatástól a környezetvédelemig nagyon sok más ágazatot is érint, amelyek optimális esetben indirekt módon érintik a település turizmusának alakulását. Ezért javasoltuk a tervezet módosítását úgy, hogy az önkormányzat vállalja, hogy informatikai fejlesztéseiben a turisztikai információkat tartalmazó desztinációs webfelületeket a helyi TDM szerkeszti, üzemelteti és fejleszti. Az önkormányzat intézményhálózatának, illetve a desztinációs TDM-IT rendszereknek közvetlen hozzáférést (átjárást) biztosít.

ttrend • A Tourinform-irodák alapkritériuma eddig a versenysemlegesség volt. Ez hogyan változik a TDM keretében?

A Magyar Turizmus Zrt.-vel kötött Névhasználati Szerződés és Kézikönyv megköveteli a Tourinform-irodáktól a desztinációs turisztikai árualapok versenysemleges piacra vitelét. A korábbi TDM pályázati kiírásokban e versenysemlegesség megtartása nem volt garantált. Egyeztetésünk és tárgyalásunk során azonban megfogalmaztuk azon alapszolgáltatások körét, amelyek a versenysemlegesen biztosítandók, illetve azokat, amelyeket a TDM-szervezet tagja külön befizetésének ellenszolgáltatásaként kaphat. A TDMszervezeti tagsággal járó előnyök azonban a fenti passzussal csak akkor összeegyeztethetőek, ha a Tourinform-iroda alaptevékenysége változatlan, versenysemleges szolgáltatás marad.

ttrend • Azok az „ördögi” részletek

A jogi formára vonatkozóan a pályázati kiírások önmagukban is ellentmondásosak voltak, ezért kértük e kritériumok egységesítését, mert ilyen volumenű pályázati kiírásoknál ez a szempont elengedhetetlen. Például nem volt egyértelmű, hogy alapítvány, közalapítvány, egyházak lehetnek-e vezető partnerek. A kiírás szerint továbbá a TDM-szervezet vezetőjének TDM-menedzseri végzettséget kell szereznie, amelynek költsége a korábbi tervezetben nem volt elszámolható, holott egyéb oktatás-képzés elszámolhatóságát engedélyezték volna a projekt során. További kérdés a projektmenedzser bérének/megbízási díjának elszámolhatósága, hiszen a pályázaton belül munkabére nem számolható el. Örömünkre szolgált, hogy e javaslatainkat is elfogadták, és a jövőben kiírni tervezett pályázati feltételek között már a projektmenedzser képzésének elszámolhatósága is lehetséges lesz.

ttrend • Hogyan vélekednek a Tourinform-hálózat tagjai a szövetség fellépéséről?

Tagjaink és a hálózatot alkotó irodák vezetői egyhangúan támogatták az elnökséget a TDM-pályázati kiíráshoz tett javaslatok megfogalmazásában. Úgy gondoljuk, hogy az újonnan létrejövő rendszer olyan súlyú feladatokat ró majd az irodákra, amelyek egyeztetésében a szövetségnek érdek-képviseleti szervként kell fellépnie.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.