Három évvel ezelőtt, 2011-ben ünnepelték meg első alkalommal itthon is a Turizmus Világnapját, amelyhez kapcsolódóan a Magyar Turizmus Zrt. idén is nagyszabású vendégbarát akciót hirdetett – jelentette be Horváth Gergely, turisztikai vezérigazgató-helyettes. Véleménye szerint kiemelkedő eredmény, hogy a világnaphoz több száz partner csatlakozott.
A Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára, Horváth Viktória arról szólt, hogy a turizmus a GDP 9 százalékát adja közvetett módon és a munkavállalók 12 százalékának függ tőle a munkája. A vendégek száma 6,0, a vendégéjszakáké 5,3 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához képest, a bevételek 10,4 százalékkal emelkedtek.
A világnap programjaihoz kapcsolódó szervezetek vezetői közül többen is személyesen adtak tájékoztatást arról, hogy milyen akciókat terveznek:
Puskás András, Belváros-Lipótváros alpolgármestere elmondta, hogy az ötödik kerület számára kiemelt jelentőségű a turizmus, hiszen a főváros több turisztikai attrakciója, illetve legnevesebb szállodái itt találhatóak. A vendégeket a belváros több pontján ők is köszöntik majd.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője is számos, ehhez a naphoz kötődő attrakcióról számolt be, és említést tett azokról az erőfeszítésekről is, amelyek a turisták informálódását segítik, többek között a repülőtéren lévő több nyelven kiadott tájékoztatókra hívta fel a figyelmet.
Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője szólt arról, hogy a város számos pontján lesznek zenés események.
Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége főtitkára a szállodák helyzetéről szólva kiemelte, hogy olyan fejlesztésekre kell hangsúlyt fektetni, amelyek eredményeként több fizetőképes turista érkezik az országba.
Dr. Kormányos László, a MÁV Start Zrt. marketing és fejlesztési vezetője bejelentése szerint a turizmus érdekében fejlesztették a vasúti kerékpárszállítást, a statisztikák szerint egyre többen indulnak kerékpárral útnak.
Szatmáry-Jähl Angéla, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi tagozati elnöke összefoglalva elmondta, hogy a tavalyi évhez hasonlóan ingyenes idegenvezetői sétákat szerveznek, és idén már elkészült az a térkép, amely a főváros nevezetes, bevásárló utcáit ábrázolja. Számos vendéglátó és kereskedő ingyenes kis ajándékokkal várja majd a látogatókat.
Jandala Csilla, az Edutus Főiskola tudományos és nemzetközi rektor-helyettese fontosnak tartja a világnapot, az iskola diákjai igyekeznek bekapcsolódni az eseményekhez, kisebb ajándékokkal kedveskednek majd a vendégeknek.
Kálmán István, a MABEUSZ elnöke a víz köré szervezett programokhoz kapcsolódó sportok fontosságát emelte ki, vetélkedőket és túrákat rendeznek ezen a napon, például a Margit szigetre, ahol a híres szökőkutat is megnézhetik a vendégek.
Mihalcsik Judit, a Zeneakadémia turizmus koordinátora sajnálta, hogy a világnapra még nem készül el a Zeneakadémia. Ezt megpróbálják a Zeneakadémia Ének Tanszékének hallgatóinak, ifjú operaénekeseinek számos helyen felbukkanó mini koncertjeivel ellensúlyozni.
Juhász Szabolcs, a Magyar Fürdőszövetség főtitkára a gyógyfürdő és a termálfürdő közti különbségre koncentrált felszólalásában, ma jelenleg 217 fürdésre alkalmas forrást és kutat tartanak nyilván, és „talán éppen e nagy számok miatt a hétköznapokban a termálvíz fogalmát gyakran helytelenül azonosítják a gyógyvíz fogalmával” - mondta.
A Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke, dr. Ruszinkó Ádám, szintén a víz fontosságát emelte ki, és szólt arról is, hogy tagjaik közül többen részt vettek a Termál-Egészségipar koncepciójának kidolgozásában.
Szőke László, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója szerint számos akciót szerveztek, többek között a Széchenyi, Gellért és Lukács fürdőkben ingyenes fürdőlátogatások is lesznek. A Széchenyi és a Gellért fürdőben zömmel külföldi fürdőzők fordulnak meg, ezért, mint mondta, nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a vendégek elégedettek legyenek. Sorozatos továbbképzéseket tartanak a dolgozóknak viselkedésből,és nyelvi képzésen is részt vesznek, mert mint mondta, ha a nem olcsó fürdőjegyet kifizetik, kapjanak is megfelelő kiszolgálást is érte.
A Turizmus Világnap sikeréhez az MT Zrt. külképviseletei és regionális marketing igazgatóságai (RMI) is hozzájárulnak. Magyarország valamennyi turisztikai régiójában külön meglepetésekkel készülnek és az RMI-k a régiós partnereik bevonásával ünneplik meg az idei Világnapot. A vendégbarát akciókba bekapcsolódnak a Tourinform irodák is.