Anomáliák a budapesti IFA körül

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – a 2014 évi költségvetés, az azzal kapcsolatos adózási jogszabályok néhány napon belül történő elfogadása előtt - ismételten felhívja a figyelmet a budapesti IFÁ-val kapcsolatos anomáliákra.

Budapesten az IFA beszedésének 2011. január 1-i bevezetése, kerületi hatáskörbe kerülése óta sem sikerült azt azonos szintre hozni, írja a Szövetség. Ma már a fővárosi kerületek túlnyomó többségében a szobaár 4%-a az idegenforgalmi adó a korábbi 3% helyett, de a II. és a XI. kerületben változatlanul fix összeg/éjszaka alapon kerül az megállapításra.

Az idegenforgalmi adót beszedő szállodák számára nagy nehézséget, adminisztratív terhet jelent, hogy ezen adó alóli mentesség (pl. időskorúak, üzleti céllal utazók, stb.) igazolásának kerületek által meghatározott követelményei is eltérőek, nehezen teljesíthetők. Van olyan kerület, ahol az adómentesség igazolására egy „magyar nyelvű nyilatkozatot” kell a szállodáknak aláíratni minden külföldi vendéggel arra vonatkozóan, hogy milyen céghez, milyen üzleti céllal érkezett.

A fenti technikai problémák mellett különösen kedvezőtlennek, hogy a beszedett adó turisztikai célú marketing felhasználására nem született intézkedés, abból a Főváros minimális mértékben részesült, hangsúlyozza a MSZÉSZ. Ezt igazolják a Parlament Sport- és Turizmusbizottságának 2013. június 10-i ülésén elhangzottak: Budapest IFA bevétele a 2010 évi 1.398 millió Ft helyett – amikor azt még a Főváros maga szedte be – 2012-ben már csak 22,3 millió Ft maradt a Fővárosnál, miközben fővárosi szinten ebben az évben az IFA bevételek 2.580 millió forintra nőttek. Az MSZÉSZ úgy tudja, hogy a kerületek által beszedett IFÁ-ból az MT Zrt. sem részesül. Emiatt Budapest turizmusa nem kapja meg azt a marketing támogatást, ami a nagyon erős nemzetközi versenyben szükséges lenne.

2012-ben Budapesten működött az országos szállodai kapacitás kb. 33%-a, itt realizálódott a szállodai árbevételek kb. 50%-a, a Magyarországra látogató összes külföldi vendégek költésének mintegy 65%-a. Ezek az arányok 2013-ban is érvényesek, hívja fel a figyelmet a MSZÉSZ.

Bár az elmúlt évek nemzetközi pénzügyi, gazdasági válságából turizmusunk 2011 óta kilábalóban van, 2012-ben, s idén is jelentős növekedés mutatkozik a vendégéjszakák számában, a bevételekben, Budapesten – ahol a visszaesés az országos átlagnál nagyobb volt – a szállodák teljesítménye várhatóan csak 2013 végére fogja elérni a 2007 évi szintet.

Jövedelmezőségük azonban attól messze elmarad az időközben bekövetkezett költségemelkedések, magasabb helyi adók (építményadó, iparűzési adó), magasabb ÁFA, stb. következtében.

Ebben a helyzetben Budapest turizmusának a jelenleginél lényegesen erősebb marketing támogatásra lenne szüksége, ami pénzügyi források hiányában nem lehetséges, hangsúlyozza a Szövetség.

A MSZÉSZ ezért a 2014 évi költségvetéshez kapcsolódó jogszabályok olyan módosítását javasolja, amely biztosítaná, hogy az önkormányzatok által beszedett IFA minimum 25%-a marketing célra kerüljön elhatárolásra, s ez az összeg a turizmus fejlesztése érdekében kerüljön felhasználásra. Budapest esetében kívánatos lenne, hogy az IFA minden kerületben egységes formában – a szobaár 4%-ában – kerüljön kivetésre. A szolgáltatók (szállodák, panziók, stb.) adminisztratív terheinek csökkentése érdekében javasolják, hogy az IFA alóli mentesség igazolása minden kerületben azonos formában, a külföldi vendégek részére is érthető, kezelhető módon történjen.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.