Növekedésnek indult ötcsillagosok

A külföldi vendégeknek köszönhetően a vendégéjszakák számának élénkülése a forgalom több mint 80%-át kitevő szállodákban folytatódott, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó. Az ötcsillagos szállodák forgalma az előző hónapok visszaesése után újból emelkedett. Összességében a kereskedelmi szálláshelyeken a szállásdíjbevétel 14%-kal nőtt, közölte az áprilisi adatokról szóló gyorstájékoztatójában a Központi Statisztikai Hivatal.

A külföldi vendégek 928 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 9,1, az éjszakáké pedig 9,7%-kal nőtt 2011. április hónaphoz viszonyítva.

A forint/euró árfolyam 296 forint volt áprilisban, 31 forinttal (11%-kal) gyengébb, mint egy évvel korábban. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 59%-a, a szállásdíjbevétel kétharmada származott a külföldiektől.

A legjelentősebb küldő országokból érkező vendégek éjszakáinak száma – az Egyesült Királyság és Ausztria kivételével – nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül – a kétcsillagos egységek kivételével – minden kategóriában növekedés volt. A korábbi hónapok visszaesését követően az ötcsillagos szállodák esetében a külföldi vendégek száma áprilisban 4,6, a vendégéjszakák száma pedig 5,9%-kal nőtt. A külföldi vendégek száma – Tisza-tó kivételével (ahol visszaesés volt) – mindegyik turisztikai régióban nőtt.

Az év negyedik hónapjában a belföldi vendégek 656 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 41%-a. Számuk 1,0%-kal csökkent, míg az éjszakáké 3,1%- kal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból egyet érintett. A belföldivendég-forgalom háromnegyedét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 5,5%-kal nőtt.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 48%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 71, a négycsillagosok 54%-os foglaltságot értek el.

Áprilisban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 9,6%-kal (14 924 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel szintén (bruttó REVPAR) 14%-kal (7145 forint) nőtt 2011 azonos időszakához viszonyítva. Budapesten a vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára áprilisban 10 500 és 32 300, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5000 és 24 300 forint között alakult, ami 35–109, illetve 17–82 eurónak felel meg.

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 10%-kal emelkedett az időszakban. Áprilisban a szálláshelyek 21,2 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 11,9 milliárd forint volt. A bevétel kétharmada származott a külföldiektől, a forint/euró árfolyam az első négy hónap átlagában 9,6%-kal volt gyengébb, mint egy évvel korábban. 

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül áprilisban még 1764 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1381 egység Széchenyi Pihenőkártyát, a belföldi vendégek 547 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a szálláshely-szolgáltatásokért, melyből az üdülési csekkek aránya 63% volt.

Budapesten a vendégforgalom összességében 10%-kal emelkedett a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen, miközben a belföldivendég-éjszakák száma stagnált.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.