Átszervezést tervez a Magyar Turizmus Zrt. új elnöke?

A környező országokkal összehasonlítva versenyképesebb helyzetbe hozná Magyarországot a Magyar Turizmus Zrt. (MT) újonnan kinevezett elnöke, aki a távoli képviseletek helyett a közeli államokból toborozna több beutazó vendéget, és úgy véli, az üdülési csekknek kizárólag turisztikai célokat kellene szolgálnia.

Üsztöke Botond - aki a zalakarosi Hotel Karos Spa-t üzemeltető Karosinvest Zrt. vezérigazgatója is egyben - az MTI-nek adott interjúban arra is kitért, hogy a gyerekek szervezett utaztatásával hosszabb távon biztosítani lehetne a belföldi turisták "utánpótlását". Tisztában van ugyanakkor azzal, hogy rövid távon a gazdasági körülmények sem a hazai vendégforgalom növekedési lehetőségeit, sem az ágazatban érdekelt szereplők jövedelemtermelő képességét nem javítják.

Az évente 4,5-5 milliárd forintból gazdálkodó MT elnöke szerint a turizmus továbbra is húzóágazat Magyarországon, és ennek fenntartását biztosítani kell a jövőben is. Érvelése szerint a gazdaság egyes területein jelentősebb visszaesés volt az elmúlt évben, mínt a turizmusban. A vendégéjszakák száma tavaly 8,4 százalékkal csökkent, a belföldi vendégforgalomban 7,6 százalékos, míg a külföldi beutazók számát illetően 9,3 százalékos visszaesés volt tapasztalható. A belföldi turizmus a kismértékű csökkenés ellenére tartja magát, főleg a vidéki helyszíneken, ugyanis inkább a Budapestet felkeresők száma csökkent. Az MT idei kampányával, a fesztiválok évével továbbra is arra törekszik, hogy bővüljön a belföldi turizmus - mondta Üsztöke Botond. Két jól sikerült tavalyi kezdeményezést is említett a jó példák között, a Winter Invitation akciót és a sármelléki repülőtér promócióját, amelyek eredményesen épültek a vállalkozásokkal megvalósított összefogásra. "Ha tudunk hasonló összefogásra sarkalló területeket találni, az jelentős előnyökkel járhat" - tette hozzá az MT elnöke.

A lehetőségek között beszélt a gyermekcsoportok szervezett utaztatásának, nyaraltatásának fellendítésében, ami azért hasznos, mert belőlük lesz a későbbi turista. A turizmus ilyetén hosszú távú fejlesztéséhez pedig európai uniós támogatásokból vagy más pályázati forrásokból lehetne pénzt szerezni. Üsztöke Botond véleménye szerint az MT túl sokat költ az apparátus fenntartására, ezen úgy változtatna, hogy többet fordíthassanak a hazai lehetőségek népszerűsítésére. A szervezet jelenleg 22 országban 24 képviseletet működtet, de "nagy kérdés, hogy mi a fontosabb: olyan távoli területeken is ott lenni, mint Amerika és a Távol-Kelet, ahonnan csak kevés turista érkezik, vagy a közeli országokból célzott marketinggel még több vendéget idehozni". Tavaly 4,2 százalékkal nőtt az Ausztriából Magyaroszágra érkezők száma, míg Németországból 9,3 százalékkal kevesebben jöttek. Az osztrák eredmény a jól felépített kampánynak köszönhető, hasonlóra lenne szükség Németországban, de Lengyelország, Csehország, Szlovákia mellett a volt Jugoszláv tagállamokat is érdemes lenne marketingakciókkal felkeresni, ahol egyébként - hátrányunkra - alacsonyabb a turizmust érintő áfa-tartalom is.

Az elnök úgy véli: 2010-ben tovább csökken a beutazó turizmus és talán stagnálni fog a belföldi vendégforgalom. Fontosnak tartja ugyanakkor, hogy javuljon a turizmus szereplőinek helyzete, mert ma már "nem az a kérdés, hogy tudunk-e elég vendéget fogadni, hanem az, hogy milyen nyereséget lehet termelni". A szállodák, kereskedelmi vendéglátóhelyek tulajdonosai és a hitelező bankok elvárásai szerint vissza kell fizessék a néhány évvel ezelőtt felvett hiteleket, de "a turizmus szereplői ma ebben nem nagyon tudnak helytállni". A működtetési költségek emelkedése mellett csökkentek a szobaárak, vagyis mindez együtt a jövedelemtermelő képesség jelentős visszaesését hozta.

A szállodaigazgatóként is tevékenykedő elnök úgy látja, hogy a belföldi turizmusban eddig még nem jelentkezett az üdülési csekk megadóztatása miatti forgalomcsökkenés, hiszen még a tavaly kiváltott csekket használják fel a vendégek. Szerinte először június-júliusban érződik majd a visszaesés, a Hotel Karos Spa vendégei eddig például a nyári hónapokban 20-22 százalékban ezzel a csekkel fizettek. Meglátása szerint viszont az is segítene az ágazaton, ha az üdülési csekket - vagy helyette valami hasonlót - kizárólag turisztikai, rekreációs, üdülési célokra lehetne felhasználni.

A zalakarosi hotel igazgatójaként Üsztöke Botond kifejtette: a sávolyi motorpálya építésének meghiúsulása a térségben bevételkiesést hoz, a sármelléki reptér újraindítása azonban reményekkel teli lehetőség. A Karos Spa-nak már konkrét foglalásai is voltak a szeptemberi gyorsasági futam tervezett idejére, így a program elmaradása mintegy 50 millió forintos bevételkieséssel jár, ami abban a hónapban a forgalom mintegy harmadát jelenti. A reptér újbóli megnyitása viszont jól jön a német vendégek számának gyarapítását illetően, bár keserűen tette hozzá, hogy az osztrák és német csoportoknak a magyaroknál szinte kevesebbe kerül a pihenés. Az utazásszervezők ugyanis alkupozícióban vannak, kihasználják, hogy Magyarországnak több vendégre van szüksége - fogalmazta meg a Magyar Turizmus Zrt. új elnöke. (MTI)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.