Az aktuális attrakciófejlesztési pályázatok problémái

A jelenleg támogatásra váró fejlesztések nagy részéről még mindig elmondható, hogy megvalósításuk nem hoz áttörést turisztikai versenyképességünk növelésében. Jellemző, hogy a projektgazdák az előzetesen felépített fejlesztési elképzeléseket próbálják meg utólag bizonyos célcsoportokra „ráhúzva” megindokolni.

Bakos Boglárka, az EconoConsult Kft. vezető tanácsadója szerint a több lábon állás rosszul értelmezett fogalom: általános hiba, hogy a tervezett létesítmények túl sok célcsoportnak kívánnak szólni, ezáltal lényegében egyetlen szegmens igényeit sem tudják megfelelő módon kielégíteni. Holott, a tudatos célcsoport-képzés és markáns célpiaci pozicionálás ma már alapkövetelményt jelent a versenyképesség megteremtése érdekében.

Még nagyobb baj, hogy sok esetben a tervezett fejlesztések gyenge vonzerőt jelentenek. Az egyedi tematika ötletként meg-megjelenik, azonban a szolgáltatáskör és marketing-mix elemeiben nem köszön vissza.

A pályázati kiírásban foglaltakat célként és nem eszközként értelmezik a projektgazdák, általánosan jellemző, hogy a pályázatokhoz keresnek projektötletet, és nem fordítva, beruházási céljaik megvalósításához próbálnak támogatást bevonni – vélekedik Duchai Márta, a cég fejlesztési tanácsadója.

Nem tud érvényesülni a területi koncentráció csökkentését megcélzó alapelv sem, bár a pályázatok értékelési szempontjai között kiemelt szerepet kap. A tapasztalatok szerint mégis olyan pályázatok is nyernek, amelyek közelében elhelyezkedő, hasonló szolgáltatáskört kiépítő versenytársa a közelmúltban kapott támogatást. Turizmustervező szakmai körökben gyakran felmerül a kérdés: miért van ez még mindig így, amikor az önkormányzatok egyre költségérzékenyebbek, amikor a veszteségeik csökkentése és eredményesen működő projektek létrehozása egyre inkább gazdasági szükségszerűség? Elkerülhetetlen a szemléletformálás a hosszú távú stratégiai gondolkodás elterjesztése érdekében: a fejlesztéseket beruházási szemléletű szakmai tervezéssel szabad csak tervezni, és az így létrejött, gazdaságilag fenntartható projekthez kell kidolgozni a pályázatot. Ehhez pályázatírók helyett projekttervezőkre van szükség, akikkel kiküszöbölhető a projektdokumentációkban a turisztikai alapvetések ismeretének hiánya, illetve a szakmai működési alapelvek negligálása.

Ahhoz, hogy a versenyképességünk javuljon, hozzáértő és felelős szakmai előkészítő munkára van szükség. Ezenfelül a támogatott projektek kiválasztását még inkább a szakmai szempontokra kell alapozni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.