Nőtt a külföldi, stagnált a belföldi vendégforgalom

Közzétette a legfrissebb forgalmi adatokat a Központi Statisztikai Hivatal. Az idei év első hat hónapjában a külföldi vendégforgalom nőtt, a belföldi stagnált a hazai szálláshelyeken. 

2011. január–júniusban a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek és a vendégéjszakák száma 4, illetve 3%-kal haladta meg az előző évi szintet, a szálláshelyek árbevétele folyó áron 6%-kal nőtt.

A forgalom 80%-át képviselő szállodák vendégforgalma minden hónapban élénkült, melyben a négycsillagos, illetve a wellness-szállodák vendégforgalma volt meghatározó (mind a külföldiek, mind a belföldiek esetében). A belföldi vendégek száma stagnált, a külföldi vendégeké 8%-kal emelkedett.

 

Az év első felében áprilisban volt a legdinamikusabb növekedés, de a legnagyobb vendégforgalmat és bevételt júniusban regisztrálták a szálláshelyek. A vizsgált időszakban 1 millió 551 ezer külföldi vendég 4 millió 146 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken; a vendégek száma 8, az éjszakáké pedig 6%-kal nőtt 2010 azonos időszakához viszonyítva.

A külföldivendég-forgalom szerkezete továbbra is átalakulóban van. A legjelentősebb küldő országok közül kizárólag az olasz és a német vendégek által eltöltött éjszakák száma csökkent, miközben Ausztriából, az Egyesült Királyságból, továbbá Oroszországból, Romániából, Franciaországból, Csehországból és az Egyesült Államokból érkezők éjszakáinak száma nőtt.

A külföldivendég-forgalom jelentős részét realizáló szállodákon belül a négycsillagos kategóriában számottevő növekedést regisztráltak a szálláshelyek, a vendégek száma 14, a vendégéjszakáké 12%-kal bővült. A többi kategóriában eltérően alakult a vendégforgalom, a három-, a két-, valamint az egycsillagos egységekben kevesebb, az ötcsillagos szállodákban több éjszakát töltöttek el a külföldiek 2010 azonos időszakához viszonyítva.

A külföldi vendégek számának emelkedése – a Balaton, Közép- és Dél-Dunántúl kivételével – mindegyik turisztikai régióban megfigyelhető volt. 2011. január 1-jétől Magyarország fél éven keresztül első alkalommal töltötte be az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségét. Az elnökség jelentős turisztikai forgalmat és bevételt generált hazánk számára.

Az érkező vendégek fogadására kijelölt – négy-, illetve ötcsillagos – konferenciaszállodákban a külföldi vendégek és az általuk eltöltött éjszakák száma 13, illetve 12%-kal emelkedett. Az elnökség keretein belül a külföldről érkező vendégek elsődleges úti célja Budapest volt. 2011 első felében a főváros szállodáiba érkező külföldi vendégek és az általuk eltöltött éjszakák száma 10, illetve 8%-kal nőtt az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Ez közel azonos a tavalyi évben regisztrált fellendüléssel. Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyeken 1 millió 677 ezer belföldi vendég 3 millió 749 ezer vendégéjszakát töltött el, a vendégek és az éjszakák száma egyaránt stagnált 2010 január–júniusához képest.

A belföldivendég-forgalom 71%-át fogadó szállodákban 7%-os növekedést regisztráltak mind a vendégek, mind az éjszakák számában. A vendégek körében szintén közkedvelt panzióknál az alacsony vendégforgalom következtében a vendégéjszakák száma 22%-kal csökkent.

Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a 239/2009(X.20.) rendelet következményeként egyes panziók minősítése egyéb szálláshellyé változott, amely befolyásolta a kapacitás és a vendégforgalom alakulását.

A belföldivendég-szám visszaesése a panziók esetében – kilenc turisztikai régióból – négyet érintett. A Balatonon eltöltött éjszakák száma 2011 megfigyelt időszakában mind a külföldi, mind a belföldi vendégeknél 2,3%-kal esett vissza.

A népszerű gyógy-, illetve wellness-szállodák látogatottsága is kedvezőtlen képet mutatott az év első felében. Január–júniusban a balatoni gyógyszállodák vendégforgalma – főként a külföldivendég-éjszakák csökkenésének következtében – 19%-kal romlott, a wellness-szállodákban – a kapacitásnövekedés ellenére – 4%-kal mérséklődött az éjszakák száma az 2 előző évhez viszonyítva.

A Balatonon kívül a dél-dunántúli és az észak-alföldi turisztikai régióban csökkent összességében a vendégforgalom. Budapesten mind a belföldi, mind a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma nőtt, összességében 7%-kal. A megfigyelt időszakban a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 43%-os volt, ezen belül az ötcsillagos szállodák működtek a legmagasabb, 61%-os szobakihasználtsági aránnyal; a négycsillagos házak 49%-os foglaltságot értek el.

A szállodai foglaltság összességében 3 százalékponttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszállodák szobáinak igénybevétele is átlagon felüli volt: 49%. A magasabb igényeket kielégítő, saját magukat kastélyszállodaként azonosító házak az átlagosnál alacsonyabb, 29%-os kihasználtsággal működtek.

A szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 6%-kal emelkedett 2010 azonos időszakához képest. A kereskedelmi szálláshelyek 2011. január–júniusban összesen 107 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíj-bevétel 57 milliárd forint volt.

A vizsgált időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 14 076, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 5994 forint volt. Az ötcsillagos kategóriában az előző év azonos időszakának értéket 3 százalékponttal meghaladó foglaltság, illetve a szállodai átlagárak 2%-os növekedése a (bruttó) REVPAR-mutató 5%-os emelkedését eredményezte júniusban.

Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára január–júniusban 9000 és 31 000, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 3600 és 21 000 forint között alakult (ami körülbelül 34–116, illetve 13–79 eurónak felel meg).

Júniusban átlagosan 267 forint volt egy euró, ami az első hat hónap átlagában 1%-os csökkenést jelent az előzőévhez képest. Kínálati oldalon 2011. június 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2748 volt, ezen belül 876 szálloda 52 ezer szobával, 979 panzió 11 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 892.

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken júniusban közvetlenül több mint 29 ezer főt foglalkoztattak, ami 1,2%-kal alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest. A részmunkaidős foglalkoztatás súlya a szállodákban kategóriánként változó, 5–10% között mozog, a kölcsönzött munkaerő lényegében csak a négy-, illetve ötcsillagos egységekben van jelen, súlya azonban ott is minimális.

A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágazat bruttó hozzáadott értéknövekedése lényegesen elmaradt a nemzetgazdaság egészétől, a beruházások hosszú idő óta visszaesnek, csakúgy, mint a foglalkoztatottság. Az áremelkedés az ágazat egészében csak 2,4% volt az I. félévben az előző év azonos időszakához képest.

A Danubius-részvények árfolyama 2011. I. félév végén 3600 forintra csökkent. Megjegyzés: a 2009. október 20-án hatályba lépett 239/2009-es kormányrendelet alapján 2011-től megszűnt a szálláshelyek kötelező osztályba sorolása. A kötelező kategorizálás helyébe az ún. védjegyrendszer került, melynek kialakításában és működtetésében főszerepet kapnak az egyes szálláshelyek érdekeit képviselő szövetségek.

A gyorstájékoztatóban alkalmazott szállodai kategóriák, illetve azok tartalma jelenleg nem egyezik meg a Magyar Szálloda Szövetség által kidolgozott szállodaminősítési rendszerrel.

A védjegyrendszerhez nem csatlakozó szállodák a meghatározott moratórium értelmében 2012. június 30-ig használhatják az eddigi csillag megjelöléseket.

A KSH hitelességi okokból csak akkor közöl majd osztályba sorolás szerinti részletes adatokat, ha az érintettek döntő többsége csatlakozott a védjegyrendszerhez.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.