ttrend • Honnan ered a Budapest- Bamako ötlete?
Néhány évvel ezelőtt éppen Guineából kellett volna Maliba utaznom, egy repülőgép-szerencsétlenség miatt azonban autót és sofőrt kellett bérelnem, és így megtenni az utat. Ekkor szembesültem az igazi Afrikával: a táj, az emberek, közösségek életre szóló élményt adtak. Mindez annyira lenyűgözött, hogy eldöntöttem, indulok a Dakar-ralin. Rájöttem azonban, hogy az a verseny ezt az élményt nem adja vissza. A Dakar valójában a technika és a pénztárcák harca. Hosszas keresés után sem találtam olyan futamot, amely az igazi kalandot, az afrikai szabadság érzését jelentené. Ekkor született meg a Budapest–Bamako ötlete, amely a résztvevőknek olyan szabadságot kínál, amely a fejlett világban ma már sehol máshol nincs.
ttrend • Mi a verseny célja, lényege?
Valójában ez nem verseny. Igaz, létezik versenykategória, az induló csapatok zöme azonban a túrakategóriában nevez. Társasággal „végigcsinálni” a távot – ez igazi fesztiválhangulatot ad. De nevezhetjük olyan felelősségteljes túrának is, amely a testnek (az extrém kihívások miatt) és a léleknek (az adományozás öröme miatt) egyaránt jólesik. Emellett a résztvevőkön egyfajta furcsa, spirituális érzés lesz úrrá, miután napokat töltenek el az érintetlen afrikai tájon. Egyre többen vannak, akik minden évben újra nekiindulnak, mégis mindig új élményekkel gazdagodnak.
ttrend • Milyen visszhangja van a futamnak Afrikában?
Nagyon szeretnek minket, és várnak bennünket. Amikor az első ralit szerveztem, a mauritániai engedélyek beszerzési ára összesen egy flakon méz volt! Valójában egyáltalán nem hitték el, hogy komolyak a terveim. De aztán tényleg elmentünk, és nagy megtiszteltetésnek vették, hogy meglátogattuk országukat. Minden évben elcsodálkozom, mennyire pozitív a véleményük a futamról. A következő évben természetesen az engedélyek ára már borsosabb volt, de azért én mindig viszek ajándékba néhány flakon macimézet…
ttrend • Mauritánia nem veszélyes ország?
Nem jobban, mint bármelyik más állam, ráadásul csodálatos is. Személyesen is beszélgettem a turisztikáért felelős miniszterrel, aki elmondta, két évvel ezelőtt merőben új turisztikai programot dolgoztak ki, teljesen új perspektívákkal. Építettek az ország természeti adottságaira is, hiszen – Tunéziát kivéve – ez az egyetlen olyan ország, ahol a Szaharában szabadon lehet utazni, nincsenek kijelölt utak, a gyönyörű vidéket mindenki kedve szerint járhatja be. Az ország nem a tömegturizmus és az alacsony költségvetésből gazdálkodó hátizsákos turisták célpontja, inkább az ökoturizmusra és a kalandturizmusra fókuszál. Ezek a sajnálatos események azonban, úgy gondolom, legalább tíz évre visszavetik a turistaforgalmat. Személy szerint sajnálom Mauritániát emiatt. Akárcsak Malit: ez a másik csodálatos ország, amely hasonlóképpen szenved az események miatt.
ttrend • Úgy tudom, Malihoz különösen jó viszony fűzi.
Így van, a magyar–mali jó kapcsolatok kiépítéséért, valamint elmélyítéséért a mali külügyminisztérium elismerése jeléül Mali tiszteletbeli konzuljának nevezett ki. Az öröm azonban nem teljes, mivel a Külügyminisztérium még nem reagált Mali diplomáciai felkérésére.
ttrend • Hogyan néz ki a Budapest– Bamako költségvetése?
Annyit elárulhatok, hogy az egész futam költségvetése összesen alacsonyabb, mint a Dakar-rali akár egyetlen induló csapatáé. Jelentős költség az engedélyek beszerzése, a futam útvonalának előkészítése, de a budapesti rajt megszervezése is – a területfoglalás. Szintén a költségvetés részét képezik a filmes produkciók, a kommunikációs kiadások vagy a mentőcsapat biztosítása végig a futam idejére. A csapatokra is hárul némi anyagi tehervállalás, hiszen a Budapest– Bamako egyfajta karitatív túra. Természetesen nincs rá előírás, ki milyen értékű ajándékot vigyen „afrikai kiszemeltjének”, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a minimum 200–300 ezer forintos összeghatártól egészen a komoly adományokig terjed a paletta. Ezenfelül idén az induló csapatok összeadták a pénzt, és a Szahara legszegényebb régiójának egyik falujában, El Geddiyában – amely a legközelebbi kikövezett úttól is 80 km-re fekszik – kutat ásattak. Ezzel mintegy 300 családot ajándékoztak meg a kincset érő tiszta vízzel. Hálából a kút köré datolyapálmákat ültettek, és a helyet Park Budapestre keresztelték.
ttrend • Mennyire ismert a világban a rendezvény?
A Budapest–Bamako rali turisztikai promócióját idén is a 110 országba sugárzó Travel Chanel biztosítja. A négyórás film keretében tavaly Magyarország, illetve Budapest is bemutatkozhatott ország-világ előtt 15–20 perc erejéig. Miután láttam, hogy a Mauritániáról szóló rész gyártási költségeit az ország nemzeti turisztikai szervezete fizette ki, ez adta az ötletet, hogy a Magyar Turizmus Zrt. támogatását kérjem – hiába. Ez nem is annyira pénz kérdése – mintegy három óriásplakát árának megfelelő összegről van szó –, viszont remek alkalom lenne arra, hogy Magyarország a filmen keresztül a világ számos országában megismertesse magát. Elfogadom, hogy a Magyar Turizmus Zrt. szakmailag esetleg nem kompetens annak elbírálásában, milyen lehetőség mindez az ország számára, az mégis meglepett, hogy a hivataltól még csak válaszra sem méltatták megkeresésünket. Így végül mi magunk fizettük ki a gyártási költségeket. A tavalyi futam kapcsán készült filmet egyébként ötvenszer sugározta a Travel Chanel, emellett az Outdoor Life Network is leadta Kanadában és az Egyesült Államokban.
ttrend • Fel sem merült, hogy töröljék az idei futamot, miután a Dakart terrorfenyegetések érték, a mauritániai szakaszokat túl veszélyesnek találták?
A két rali teljesen más pozícióban van. A Dakar francia „létesítmény”, a terroristacsoportok ez ellen, vagyis Franciaország ellen tiltakoznak. Az ügy hátterében a két ország közötti politikai ellentétek húzódnak. A terroristáknak ráadásul – hírértékét tekintve – közel sem olyan fontos a Budapest– Bamako, mint a Dakar. Ezen a ralin nincs folyamatos élő közvetítés, és ezt nem is tervezzük. A Budapest–Bamako teljes biztonságban van, idén sem fenyeget nagyobb veszély, mint az előző években vagy bárhol a világon. Hiszen banditák, útonállók mindenhol vannak! Ettől függetlenül külön tájékoztattuk az indulókat arról, mire figyeljenek a mauritániai szakaszokon, valamint a helyi szervek is megerősítették a biztonsági intézkedéseket.
trend • Mi a véleménye arról, hogy két év múlva Budapestről startolhat a Dakar mezőnye?
A magam részéről nehezen tudom elképzelni, hogy ténylegesen megvalósulhat a Dakar-rali budapesti indulással. Mindenesetre érdemes utánaszámolni, megéri-e a befektetett 2,2 millió eurót, amelyet a rajtjogért ki kell fizetni, valamint az egyéb költségeket. Úgy gondolom, Magyarország most is szinkronban áll történelmi tradícióival, hogy mindig a rossz oldalon állt. Hatalmas pénzekért a Dakar-ralit támogatjuk, ahelyett, hogy észrevennénk: van olyan hazai kezdeményezés, amelyet – jóval kevesebb összegből – világszerte ismert és elismert eseménnyé fejleszthetnénk. Érdemes lenne mellé állni, hiszen a Budapest–Bamako bizonyítottan egyre nagyobb turisztikai vonzerővel bír. Az idei induló csapatainak negyede külföldi. Jövőre ez az arány várhatóan ötven százalék lesz. Már most harmincan neveztek a 2009-es futamra, amelyből huszonöt csapat külföldi! Sokak számára Budapest is éppoly különleges, egzotikus helynek számít, mint például Afrika.
2010-ben tőlünk indulhat a sivatagi autós őrület?
Január 3-án Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára kormányszóvivői sajtótájékoztató keretében bejelentette: a Dakar-rali 2010-ben Budapestről rajtolhat. Az előszerződés értelmében a Magyar Köztársaság 2,2 millió eurót fizet a rajtjogért, amely egy évre szól. A kiadásokat ezenfelül a rendezésre szánt több százmillió forint növeli. A bevételi oldalon a száz- és kétszázezer fő közé prognosztizált látogató, továbbá a többezres nagyságúra taksált versenyzői és szervizcsapatok által hazánkban eltöltött vendégéjszakák és a makrogazdaságban jelentkező egyéb bevételek állhatnak. Ujhelyi István szerint a Dakarral az ország olyan marketinglehetőséghez juthat, amelynek értéke pénzben nehezen kifejezhető, hiszen a tavalyi versenyt 165 millió ember kísérte figyelemmel szerte a világban, a televíziók pedig 634 órában sugározták az autóverseny eseményeit. Az államtitkár, valamint Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója és a Hungaroring Sport Zrt. vezetősége a bejelentést követő napon Lisszabonba repült, hogy ott folytasson tárgyalásokat. Ugyanazon a napon azonban, január 4-én lefújták a 2008-as, immár 30. alkalommal megrendezésre kerülő Dakart. A viadal 1979 óta íródó történetében a példátlan döntés azért született meg, mert – a szervezők hivatalos közleménye szerint – nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét a nyolc mauritániai szakaszon. December 24-én ugyanis négy francia turistát meggyilkoltak Mauritániában, és – állítólag – a ralit is megfenyegették terrorcsoportok. Miután a francia külügyminisztérium ennek hatására nem javasolta az indulást, a Dakar francia biztosítója sem vállalt garanciát, így a szervező Amaury Sport Organisation úgy döntött, törli a Dakar-ralit. A verseny törlése miatt több induló csapat kártérítési pert indít a szervezők ellen. Szakértők furcsállják, hogy a rablók által elkövetett köztörvényes bűncselekmény és senki által magára nem vállalt terrorfenyegetés miatt miért kellett végül is lemondani az idei Dakart.