Bamako után meghódítjuk Dakart is?

Alig egy nappal azután, hogy Ujhelyi István államtitkár bejelentette: 2010-ben hazánkból indulna a Dakar-rali, az idei versenyt a szervezők biztonsági okokból, közelebbről meg nem határozott terrorveszélyre hivatkozva lemondták. Ezzel azonban a Dakar jövője kérdőjeleződött meg. Január 12-én 8 órakor viszont immár harmadik alkalommal startolt a Budapest–Bamako rali mezőnye: 102 magyar és 46 külföldi csapat. Az indulás előtt Szabó Gál Andrással (a Villám Géza néven is ismert egykori rádióriporterrel), a Budapest–Bamako ötletgazdájával és főszervezőjével beszélgettünk a futam részleteiről, turisztikai jelentőségéről.

ttrend • Honnan ered a Budapest- Bamako ötlete?

Néhány évvel ezelőtt éppen Guineából kellett volna Maliba utaznom, egy repülőgép-szerencsétlenség miatt azonban autót és sofőrt kellett bérelnem, és így megtenni az utat. Ekkor szembesültem az igazi Afrikával: a táj, az emberek, közösségek életre szóló élményt adtak. Mindez annyira lenyűgözött, hogy eldöntöttem, indulok a Dakar-ralin. Rájöttem azonban, hogy az a verseny ezt az élményt nem adja vissza. A Dakar valójában a technika és a pénztárcák harca. Hosszas keresés után sem találtam olyan futamot, amely az igazi kalandot, az afrikai szabadság érzését jelentené. Ekkor született meg a Budapest–Bamako ötlete, amely a résztvevőknek olyan szabadságot kínál, amely a fejlett világban ma már sehol máshol nincs.

ttrend • Mi a verseny célja, lényege?

Valójában ez nem verseny. Igaz, létezik versenykategória, az induló csapatok zöme azonban a túrakategóriában nevez. Társasággal „végigcsinálni” a távot – ez igazi fesztiválhangulatot ad. De nevezhetjük olyan felelősségteljes túrának is, amely a testnek (az extrém kihívások miatt) és a léleknek (az adományozás öröme miatt) egyaránt jólesik. Emellett a résztvevőkön egyfajta furcsa, spirituális érzés lesz úrrá, miután napokat töltenek el az érintetlen afrikai tájon. Egyre többen vannak, akik minden évben újra nekiindulnak, mégis mindig új élményekkel gazdagodnak.

ttrend • Milyen visszhangja van a futamnak Afrikában?

Nagyon szeretnek minket, és várnak bennünket. Amikor az első ralit szerveztem, a mauritániai engedélyek beszerzési ára összesen egy flakon méz volt! Valójában egyáltalán nem hitték el, hogy komolyak a terveim. De aztán tényleg elmentünk, és nagy megtiszteltetésnek vették, hogy meglátogattuk országukat. Minden évben elcsodálkozom, mennyire pozitív a véleményük a futamról. A következő évben természetesen az engedélyek ára már borsosabb volt, de azért én mindig viszek ajándékba néhány flakon macimézet…

ttrend • Mauritánia nem veszélyes ország?

Nem jobban, mint bármelyik más állam, ráadásul csodálatos is. Személyesen is beszélgettem a turisztikáért felelős miniszterrel, aki elmondta, két évvel ezelőtt merőben új turisztikai programot dolgoztak ki, teljesen új perspektívákkal. Építettek az ország természeti adottságaira is, hiszen – Tunéziát kivéve – ez az egyetlen olyan ország, ahol a Szaharában szabadon lehet utazni, nincsenek kijelölt utak, a gyönyörű vidéket mindenki kedve szerint járhatja be. Az ország nem a tömegturizmus és az alacsony költségvetésből gazdálkodó hátizsákos turisták célpontja, inkább az ökoturizmusra és a kalandturizmusra fókuszál. Ezek a sajnálatos események azonban, úgy gondolom, legalább tíz évre visszavetik a turistaforgalmat. Személy szerint sajnálom Mauritániát emiatt. Akárcsak Malit: ez a másik csodálatos ország, amely hasonlóképpen szenved az események miatt.

ttrend • Úgy tudom, Malihoz különösen jó viszony fűzi.

Így van, a magyar–mali jó kapcsolatok kiépítéséért, valamint elmélyítéséért a mali külügyminisztérium elismerése jeléül Mali tiszteletbeli konzuljának nevezett ki. Az öröm azonban nem teljes, mivel a Külügyminisztérium még nem reagált Mali diplomáciai felkérésére.

ttrend • Hogyan néz ki a Budapest– Bamako költségvetése?

Annyit elárulhatok, hogy az egész futam költségvetése összesen alacsonyabb, mint a Dakar-rali akár egyetlen induló csapatáé. Jelentős költség az engedélyek beszerzése, a futam útvonalának előkészítése, de a budapesti rajt megszervezése is – a területfoglalás. Szintén a költségvetés részét képezik a filmes produkciók, a kommunikációs kiadások vagy a mentőcsapat biztosítása végig a futam idejére. A csapatokra is hárul némi anyagi tehervállalás, hiszen a Budapest– Bamako egyfajta karitatív túra. Természetesen nincs rá előírás, ki milyen értékű ajándékot vigyen „afrikai kiszemeltjének”, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a minimum 200–300 ezer forintos összeghatártól egészen a komoly adományokig terjed a paletta. Ezenfelül idén az induló csapatok összeadták a pénzt, és a Szahara legszegényebb régiójának egyik falujában, El Geddiyában – amely a legközelebbi kikövezett úttól is 80 km-re fekszik – kutat ásattak. Ezzel mintegy 300 családot ajándékoztak meg a kincset érő tiszta vízzel. Hálából a kút köré datolyapálmákat ültettek, és a helyet Park Budapestre keresztelték.

ttrend • Mennyire ismert a világban a rendezvény?

A Budapest–Bamako rali turisztikai promócióját idén is a 110 országba sugárzó Travel Chanel biztosítja. A négyórás film keretében tavaly Magyarország, illetve Budapest is bemutatkozhatott ország-világ előtt 15–20 perc erejéig. Miután láttam, hogy a Mauritániáról szóló rész gyártási költségeit az ország nemzeti turisztikai szervezete fizette ki, ez adta az ötletet, hogy a Magyar Turizmus Zrt. támogatását kérjem – hiába. Ez nem is annyira pénz kérdése – mintegy három óriásplakát árának megfelelő összegről van szó –, viszont remek alkalom lenne arra, hogy Magyarország a filmen keresztül a világ számos országában megismertesse magát. Elfogadom, hogy a Magyar Turizmus Zrt. szakmailag esetleg nem kompetens annak elbírálásában, milyen lehetőség mindez az ország számára, az mégis meglepett, hogy a hivataltól még csak válaszra sem méltatták megkeresésünket. Így végül mi magunk fizettük ki a gyártási költségeket. A tavalyi futam kapcsán készült filmet egyébként ötvenszer sugározta a Travel Chanel, emellett az Outdoor Life Network is leadta Kanadában és az Egyesült Államokban.

ttrend • Fel sem merült, hogy töröljék az idei futamot, miután a Dakart terrorfenyegetések érték, a mauritániai szakaszokat túl veszélyesnek találták?

A két rali teljesen más pozícióban van. A Dakar francia „létesítmény”, a terroristacsoportok ez ellen, vagyis Franciaország ellen tiltakoznak. Az ügy hátterében a két ország közötti politikai ellentétek húzódnak. A terroristáknak ráadásul – hírértékét tekintve – közel sem olyan fontos a Budapest– Bamako, mint a Dakar. Ezen a ralin nincs folyamatos élő közvetítés, és ezt nem is tervezzük. A Budapest–Bamako teljes biztonságban van, idén sem fenyeget nagyobb veszély, mint az előző években vagy bárhol a világon. Hiszen banditák, útonállók mindenhol vannak! Ettől függetlenül külön tájékoztattuk az indulókat arról, mire figyeljenek a mauritániai szakaszokon, valamint a helyi szervek is megerősítették a biztonsági intézkedéseket.

trend • Mi a véleménye arról, hogy két év múlva Budapestről startolhat a Dakar mezőnye?

 A magam részéről nehezen tudom elképzelni, hogy ténylegesen megvalósulhat a Dakar-rali budapesti indulással. Mindenesetre érdemes utánaszámolni, megéri-e a befektetett 2,2 millió eurót, amelyet a rajtjogért ki kell fizetni, valamint az egyéb költségeket. Úgy gondolom, Magyarország most is szinkronban áll történelmi tradícióival, hogy mindig a rossz oldalon állt. Hatalmas pénzekért a Dakar-ralit támogatjuk, ahelyett, hogy észrevennénk: van olyan hazai kezdeményezés, amelyet – jóval kevesebb összegből – világszerte ismert és elismert eseménnyé fejleszthetnénk. Érdemes lenne mellé állni, hiszen a Budapest–Bamako bizonyítottan egyre nagyobb turisztikai vonzerővel bír. Az idei induló csapatainak negyede külföldi. Jövőre ez az arány várhatóan ötven százalék lesz. Már most harmincan neveztek a 2009-es futamra, amelyből huszonöt csapat külföldi! Sokak számára Budapest is éppoly különleges, egzotikus helynek számít, mint például Afrika.

2010-ben tőlünk indulhat a sivatagi autós őrület?

Január 3-án Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára kormányszóvivői sajtótájékoztató keretében bejelentette: a Dakar-rali 2010-ben Budapestről rajtolhat. Az előszerződés értelmében a Magyar Köztársaság 2,2 millió eurót fizet a rajtjogért, amely egy évre szól. A kiadásokat ezenfelül a rendezésre szánt több százmillió forint növeli. A bevételi oldalon a száz- és kétszázezer fő közé prognosztizált látogató, továbbá a többezres nagyságúra taksált versenyzői és szervizcsapatok által hazánkban eltöltött vendégéjszakák és a makrogazdaságban jelentkező egyéb bevételek állhatnak. Ujhelyi István szerint a Dakarral az ország olyan marketinglehetőséghez juthat, amelynek értéke pénzben nehezen kifejezhető, hiszen a tavalyi versenyt 165 millió ember kísérte figyelemmel szerte a világban, a televíziók pedig 634 órában sugározták az autóverseny eseményeit. Az államtitkár, valamint Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója és a Hungaroring Sport Zrt. vezetősége a bejelentést követő napon Lisszabonba repült, hogy ott folytasson tárgyalásokat. Ugyanazon a napon azonban, január 4-én lefújták a 2008-as, immár 30. alkalommal megrendezésre kerülő Dakart. A viadal 1979 óta íródó történetében a példátlan döntés azért született meg, mert – a szervezők hivatalos közleménye szerint – nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét a nyolc mauritániai szakaszon. December 24-én ugyanis négy francia turistát meggyilkoltak Mauritániában, és – állítólag – a ralit is megfenyegették terrorcsoportok. Miután a francia külügyminisztérium ennek hatására nem javasolta az indulást, a Dakar francia biztosítója sem vállalt garanciát, így a szervező Amaury Sport Organisation úgy döntött, törli a Dakar-ralit. A verseny törlése miatt több induló csapat kártérítési pert indít a szervezők ellen. Szakértők furcsállják, hogy a rablók által elkövetett köztörvényes bűncselekmény és senki által magára nem vállalt terrorfenyegetés miatt miért kellett végül is lemondani az idei Dakart.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.