Bécs, actb: egyszer minden jónak vége szakad

Még alig heverték ki a két évvel ezelőtti actb (Austrian and Central European Travel Business) közép-európai kiállítói a helyiségben uralkodó zimankót, mikor már el is kell búcsúzniuk a közép-európai térség Bécsben utolsó alkalommal megrendezésre kerülő, közös fellépésétől. Az 1976-ban atb-ként útjára indított vásár így 2013-tól ismét Austrian Travel Business(atb) lesz. A helyszínről

A két évvel ezelőtti vásári fagynak sokan tulajdonítottak az akkori közép-európai kiállítók közül szimbolikus jelentőséget, de még az osztrák szakmai orgánum, a Tourismuswirtscahft Austria & International (TAI) is alaposan elverte a port a helyszínt biztosító Austria Center Vienna-n (ACV) és igazgatóján, Thomas Ruppertin, aki, míg egyesek a fűtetlen termekben fagyoskodtak - a lap állítása szerint - épp a melegebb Dél-Afrika felé tartott. Nos ekkor derült ki, hogy a vásár csupán kétévente kerül megrendezésre, vagy, hogy akár nem is lesz. Lett idén, de megerősítve az októberi hírt, Petra Stolba, az Österreich Werbung nemrég újabb 5 évre megválasztott vezérigazgtatója nagy plénum előtt is bejelentette: Köszönjük, mostantól magunk szervezzük a magunk vásárát. Jóllehet tájékoztató jelleggel, már a 2009-es berlini ITB-n tudatták a közép-európaiakkal, hogy változás lesz az actb évenkénti menetrendjében. Öt alkalmat élt meg az először 2007-ben megrendezésre kerülő turisztikai seregszemle.

Hogy ez nagy veszteség-e

hazánknak például, arról Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Turizmus Online-nak nyilatkozva elmondta: egy ilyen döntésnek nem lehet örülni, de ebből tanulni is lehet, illetve keresni a megjelenés lehetőségeit más fórumokon. Ha az actb-n nem, akkor majd a V4 országok együttműködésének keretében hazánk vizsgálja az együttes fellépés útjait. Horváth Gergely ebben nagy lehetőségeket lát, 2 éves ETC (Európai Turisztikai Bizottság) igazgatósági megbizatásának egyik kiemelt feladata, hogy koordinálja a visegrádiak közös turisztikai megjelenését. A négyes fogathoz csatlakozna még Szlovénia és a hamarosan szintén EU-taggá váló Horvátország is. A fenti országok - különösen a V4-ek - közös vásárszervezése a felvetések szintjén már létezik - árulta el Horváth. Kiemelte a saját szempontunkból lényeges Utazás kiállítást, ahol az idei Bécsben értékesíteni kívánó 12 szolgáltatóval szemben bő 200 magyar eladó jelenik meg. Hasonlóan fogalmazott a vezérigazgató az őszi Business Travel Show-val kapcsolatban. Egyértelmű sikerként jelölte meg Horváth Gergely, hogy az utolsó actb alkalmával csak Magyarország szervezett post-túrát, melyen tekintélyes létszámú - 72 fős - nemzetközi csapat vesz részt keddtől péntekig.

Hogy miért is szakított Ausztria

régiós társaival, arról számos teória létezik. Petra Stolba ezúttal is, akárcsak két éve, hivatkozott az ÖW megbízásából a Szt. Galleni Egyetem által írt tanulmányról. A tanulmány egyebek mellett az actb ilyen formában történő lebonyolításának értelmét hivatott vizsgálni. A részletesen ezúttal sem feltárt tanulmányban a szerzők arra jutottak, hogy nem érdemes folytatni. Két éve Stolba a 2012-ig fennmaradt időt gondolkodási időként jelölte meg. Akkori nyilatkozatok szerint még inkább hajlottak a kétévenkénti megrendezésre, hivatkozva a résztvevők által kitöltött kérdőívekre is, melyekből ugyanaz körvonalazódott. Szintén 2010-ben merült fel az a gondolat is, hogy egyik évben az alpesi országok kínálatát beumtató, the Alps, míg másik évben az actb kerül megrendezésre az osztrák vendégéjszakák majd hamradát elvivő Tirol nyomására. A the Alps maradt, az actb megy. A két év annyiban állja meg a helyét, hogy atb Bécsben minden második évben lesz, míg közte a tartományok valamelyike ad otthont nemzetközi vásárnak.Több helyszíni forrásunk azonban úgy véli, hogy az ÖW finanszírozásában jelentős részt vállaló Osztrák Gazdasági Kamara (Wirtschaftskammer Österreich) tagjai nem örültek a közép-európai konkurensenknek. Az Ausztriában kötelező kamarai tagság révén a piac itteni szereplői tekinytélyes összeggel járulnak hozzá a marketing munkához is. Gondolták: jobb védeni amúgy is erős piacukat. Valóban ebben a Petra Stolba által „hibrid vásárként” említett eseményben a házigazda osztrákok szerepeltek legnagyobb súllyal. Az egymillió vendégággyal rendelkező „sógorokkal” az actb-n szereplő összes közép-európai résztvevő együtt sem kelhetne birokra. Ugyanakkor az actb végetértének egyik sajnálatos vetülete, hogy hatékony fellépési lehetőséget jelentett a hőn áhított, a világturizmus megmentőiként kezelt BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) illetve a hasonló szerepnek örvendő közel-keleti olajállamok felé.

A fagy ára

A 2010-es didergésért Közép-Európa visszavág. Az összeesküvés elméletek hívei bizonyára továbbra is szkeptikusak maradnak azt illetően, hogy két éve egyszerű technikai malőr miatt deresedett a bajuszuk a közép-európai kiállító térben. Szerencsétlen volt akkor a helyválasztás; míg Ausztria áttekinthetően egy csarnokban várta ügyfeleit, addig a többi ország egy félreesőbb teremben igyekezett üzleteket kötni. Az ACV 2010-ben először adott helyt az eseménynek. Hogy utoljára-e, arról nem szól a fáma, mindenestre a malőr sokba kerül az ACV-nek. Mint megtudtuk az ÖW továbbra is kártérítési perben áll az ACV-vel; a részvételi díjak 25%-át fizették eddig vissza a kiállítóknak. Az utolsó közös fellépés helyszínén cikkünk írásokor kitűnő idő van. A tágas átlátható csarnokban együtt van jelen minden ország, minden kiállítója. Ha menni kell, hát búcsúzzunk szépen.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.