Beszámoló a legfrissebb utazási-egészségügyi kutatás eredményeiről

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) felhívást közölt a hepatitis elleni védekezés fontosságáról, mivel az elmúlt utazási szezonban több európai országban is járványt okoztak a felelőtlen utazók. Tavaly nálunk közel 500-an fertőződtek meg valamilyen hepatitis vírussal, és az Egészségtudatos Utazásért Program hazai kutatásából kiderült, hogy az utazók nagy része egyáltalán nem foglalkozik az egészségügyi felkészüléssel.

Az Egészségügyi Világszervezet folyamatosan tájékoztatja az utazókat a rájuk leselkedő egészségügyi veszélyekről. Áprilisban külön felhívást tett közzé a hepatitis A fertőzések megelőzése érdekében, mivel az elmúlt időszakban különösen sok járvány alakult ki Európában az utazók felelőtlensége miatt. A világszervezet ezért felhívja a figyelmet arra, hogy az utazók gondoljanak az utazás előtti egészségügyi felkészülésre, és oltassák be magukat hepatitis ellen.

Az európai járványügyi figyelőrendszerek kimutatásai is azt bizonyítják, hogy annak ellenére, hogy az elmúlt tíz évben az általános higiénés állapotok javulásával 15%-ról 3,9%-ra csökkent a hepatitis A fertőzések aránya az európai régióban, 2008 végén és 2009 első hónapjaiban megdöbbentően megnövekedett a járványok száma. Belgiumban, Németországban és Franciaországban Egyiptomba utazók okoztak szórványos megbetegedéseket, ugyanakkor Csehországban, Szlovákiában és Litvániában komolyabb, szélesebb rétegeket érintő, több száz fős megbetegedéssel járó járványok is kialakultak. Az Európai Járványvédelmi és Betegségmegelőző Központ, az ECDC jelentése szerint egyébként 2006-ban több, mint húszezer hepatitis A megbetegedés volt Európában: a legtöbbet Bulgáriában, Romániában, Németországban, Franciaországban, Szlovákiában, Spanyolországban és Olaszországban mutatták ki.

A nagy utazó nemzetek rossz statisztikáit valószínűleg a nyaralók által behurcolt betegségek rontják, míg a mediterrán régióban a Földközi-tengerből kifogott, szennyezett kagylók és tengeri állatok okozhattak nagyobb számú megbetegedést. Most a mediterrán nyaralási szezon kezdetén különösen fontos figyelemmel követni a WHO felhívásait és előírásait.

Horvátországban néhány napja kampány indult az élelmiszerekkel terjedő betegségekről, amelyet az Egészségügyi Világszervezet európai részlege szervez a horvát egészségügyi, mezőgazdasági, halászati és turisztikai minisztérium együttműködésével. A kampányban az ételek és italok fertőzési kockázataival foglalkoznak, a higiénés és prevenciós információkkal elsősorban a turisztikai ágazatot célozzák, beleértve a horvát utazókat és a belföldi turizmusban, vendéglátóiparban dolgozókat egyaránt. Mint ismeretes a Földközi-tenger kagylóinak közel negyven százaléka, és a tengeri állatok jelentős része is hepatitis A-val fertőzött. A vírus a nem megfelelően elkészített ételekkel megfertőzheti a tengeri halételeket fogyasztó turistákat és helyieket egyaránt. A kampány célja, hogy növeljék az élelmiszerbiztonságra vonatkozó tudatosságot a horvát turisztikai ágazatban, továbbá felhívják a figyelmet megelőzés fontosságára a külföldre utazók körében, illetve bevonják és informálják a helyi és országos médiumokat azokról a veszélyekről, amit a szennyezett élelmiszerek rejtenek magukban. A horvát kampány a WHO Európai Élelmiszer és Táplálkozási Akciótervének része, amelyet hat régióban terveznek 2007 és 2012 között.

A horvát hír érdekes magyar vonatkozására világít rá az Egészségtudatos Utazásért Program áprilisban végzett online kutatása, amelyben a magyar utazók utazási szokásait és védőoltás felvételének hajlandóságát vizsgálták. A kutatást a Kutatócentrum bonyolította. A magyar utazók nagy része a szomszédos horvát tengerparton tölti szabadságát, ugyanakkor nagyon kevesen látják annak szükségét, hogy egészségügyileg, akár hepatitis A és B elleni védőoltással felkészüljenek a nyaralásra. A kutatás szerint az utazók 10%-a kapott már hepatitis elleni védőoltást, illetve a nem oltottak 26%-a tervezi az oltás beadatását magának vagy családtagjának. Az is kiderült, hogy az évente legalább egyszer utazók közel egyharmada (29%) Horvátországba tervez nyaralást 2009-ben. Ráadásul az utazók közel fele (49%) szintén hepatitis veszélyeztetett országba tervezi a nyaralását idén(ilyenek például Tunézia, Egyiptom, Bulgária, Görögország, Spanyolország és Olaszország). A helyzet elkeserítő annak tükrében, hogy a hepatitis által veszélyeztett országokba utazók valószínűen nem oltatják be magukat hepatitis ellen, hiszen a válaszadóknak csupán 26%-a tervezi azt, hogy felveszi az életre szóló védelmet nyújtó oltásokat. Ennek hátterében valószínűen az állhat, hogy az utazók kétharmada a mediterrán régiót, a népszerű úti célpontokat egyáltalán nem tartják hepatitis fertőzésveszélyes országnak. A WHO és az európai járványügyi figyelőrendszer hepatitis fertőzésre vonatkozó adatai azonban azt mutatják, hogy Tunézia, Egyiptom, Bulgária, Olaszország, Spanyolország, Portugália is melegágya lehet a hepatitis A fertőzésnek. Az utazók 81 %-a egyébként tévesen, úgy gondolja, hogy kicsi vagy egyáltalán nincs annak esélye, hogy elkapják a hepatitist a nyaralásuk alatt. A kutatás lényegében rámutatott arra, hogy az évek óta zajló utazási-egészségügyi felvilágosító programok ellenére csupán a mediterráneumban nyaralók 10%-a oltatta már be magát hepatitis ellen.

A kutatócentrum által készített felmérés érdekes utazási szokásokra világított rá, amelyek között sajnos az egészségügyi felkészülés nem kapott komoly szerepet. Az utazók 37%-a szállodában, 34%-uk apartmanban, további 13% panzióban tölti nyaralását. A válaszadók 86%-a gondolta úgy, hogy általában elégedett volt a szállás higiénés viszonyaival. Mint ismeretes a hepatitis A elsősorban nem megfelelő higiénés körülmények között terjed, ugyanakkor elég lehet egyetlen fertőzött dolgozóval való érintkezés, és megtörténhet a fertőzés tökéletes körülmények között is! Ez zajlott két évvel ezelőtt Egyiptomban, amikor egy tökéletesen tiszta, ötcsillagos szállodában 360 német turistát fertőztek meg hepatitis A-val. Az utazással kapcsolatban szinte mindenki keres információkat, többnyire az interneten (84%), főként a látnivalókkal, szállással, időjárással és akciós utakkal kapcsolatban. Egészségügyi adatokat, ajánlásokat, információkat csupán a válaszadók 22%-a keresett. Ők többnyire a védőoltásokat és ajánlott gyógyszereket illetően informálódtak. 44%-uk arról is tudni akart, hogy a célország veszélyeztetett-e hepatitis szempontjából. Akik hepatitisszel kapcsolatos információkat kértek, azok az orvosokat és a szakmai weboldalakat, újságokat tartották hiteles forrásnak. 

Magyarországon tavaly egyébként közel 500-an fertőződtek meg valamilyen hepatitis vírussal. A kombinált vakcinából hármat kell felvenni ahhoz, hogy több évtizedre szóló védettség alakuljon ki hepatitis A és B fertőzések ellen. Az első oltás beadatása után egy hónappal kell felvenni a másodikat, majd az oltást fél év múlva meg kell ismételni. A mediterrán nyaralás előtt 4-6 héttel érdemes ellátogatni a háziorvoshoz vagy a legközelebbi oltóközpontba és konzultálni védőoltásokkal kapcsolatban. Utazási-egészségügyi témában további információkat találnak az www.utazaselott.hu weboldalon.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.