Ennek ellenére a szakértők óvnak a túlzott optimizmustól, hiszen az eredmények meglehetősen vegyesek, a főszezon pedig még előttünk áll. Az Európai Turisztikai Bizottság 2009 óta készülő jelentése első alkalommal tartalmaz részletes elemzést Európa részesedésének alakulásáról a legfontosabb régión kívüli küldőpiacokon: az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, Argentínában, Brazíliában, Indiában, Kínában, Japánban és az Egyesült Arab Emírségekben.
2012 elején a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók. A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január-februárban a felmérésben részt vevő 27 ország közül 12-ben csökkenést jeleztek a szállodai mutatószámok. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR, mivel mind a foglaltság, mind az átlagárak növekedése csekély mértékű volt. Kivétel jelent Közép- és Kelet-Európa, ahol az átlagos foglaltság például 7,5%-kal nőtt.
A múlt év végi lassulást követően az európai légi forgalom szintén megélénkült: a 2012 áprilisáig tartó időszakban az európai légitársaságok 5,0%-kal több utast szállítottak, mint 2011 azonos időszakában, és javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is. A légi közlekedési kapacitások növekedése a légitársaságok bizalmát jelzi a forgalom növekedésében, és feltételezhetőleg az árak mérséklődéséhez vezet.
Mozgásban az oroszok
Bár még csak az első két hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek bíztatóak: Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain nő a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német kereslet 2011-ben elkezdődött bővülése a legtöbb európai desztinációban 2012 elején is folytatódott. Különösen igaz ez a közép- és kelet-európai országokra annak ellenére, hogy már a bázisévet is pozitívum jellemezte. Hollandia esetében szintén Közép- és Kelet-Európa piaci részesedésének növekedése figyelhető meg. A francia és olasz vendégforgalmat illetően már kevésbé egységes a kép, utóbbi esetében a csökkenés jelei mutatkoznak. A brit vendégforgalom – ha kismértékben is – de nő a desztinációk többségében. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató európai desztinációk zömében az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalták. A régi és a fejlődő desztinációk egyaránt élvezik az orosz kereslet növekedését.
A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok körülbelül felében nőtt, másik felében viszont visszaesett. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – ismét erősödni látszik.
A kiutazások számának változása* | ||
2012 | 2013 | |
Amerika | +2,2% | +3,2% |
Európa | -0,2% | +1,5% |
EU | -0,4% | +1,7% |
Közép- és Kelet-Európa | +1,8% | +3,5% |
Közép-Európa és Baltikum | -0,5% | +0,8% |
Ázsia és a Csendes-óceáni térség | +4,5% | +4,8% |
Afrika | +5,0% | +4,7% |
Közel-Kelet | +1,4% | 0,0% |
Világ | +1,8% | +2,7% |
* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján |
Az európai szelet
Az Európa részesedését első alkalommal bemutató számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 41,4%-a választotta Európát (20,1 millió fő), és e turisták többsége (88,4%-a) Nyugat-Európába utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint a következő években nő a fejlődő európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 34,0% volt, ebből Európa 38,1%-kal részesedett (4,2 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 12,0%, akiknek 49,2%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 28%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 34,8%-ot (0,6 millió fő). Brazíliát – Mexikóval és Argentínával ellentétben – a régión kívüli utazások viszonylag magas, 67,0%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebbıl 53,4% (2,9 millió fő). Az indiai turisták túlnyomó többsége (95%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 18,3% (2,0 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 39,4%-a hagyta el Északkelet Ázsiát, ebből 29,7% (4,3 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 60,0%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 31,0%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók.
Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségeket vizsgálta a Tourism Economics, amely országban még nem jelentősek a régión kívüli utazások, 19,0%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 56,5%-a (0,6 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 74,0%-a (19,4 millió fő) utazott Európán belül, többségük (77,4%) a fejlődő desztinációkat választotta.
Közép- és Kelet-Európa stagnál
A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 1,1%-kal csökkenni fog, 2013-ban pedig mindössze 0,8%-kal növekszik majd. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti a visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt növekedést, Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,5%-os csökkenést, 2013-ra pedig 0,8%-os növekedés vár a kutatóintézet.
Mit hoz a főszezon?
A főszezon közeledtével – az ETC szakértői szerint – kiderül, hogy valóban kiállja-e a próbát az Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság növekedését ugyanis a kormányzati megszorító intézkedések, a vállalatok óvatossága és a magas kiskereskedelmi árak visszafogják, az eurózónát pedig enyhe recesszió fenyegeti. Emiatt mind a kontinensen belüli, mind a távoli küldőpiacok esetében nehéz két évre számíthat az európai turizmus.
Forrás: Fotó: FreeDigitalPhotos.net