Újra megszállják Európát az oroszok

Az európai turizmus – a gazdasági helyzet miatti aggodalmak ellenére – ellenállónak bizonyul: számos desztináció növekedésről számolt be 2012 első hónapjaiban, és a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő, régión belüli forgalom áll, tájékoztatta lapunkat a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Csoportja.

Ennek ellenére a szakértők óvnak a túlzott optimizmustól, hiszen az eredmények meglehetősen vegyesek, a főszezon pedig még előttünk áll. Az Európai Turisztikai Bizottság 2009 óta készülő jelentése első alkalommal tartalmaz részletes elemzést Európa részesedésének alakulásáról a legfontosabb régión kívüli küldőpiacokon: az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, Argentínában, Brazíliában, Indiában, Kínában, Japánban és az Egyesült Arab Emírségekben.

2012 elején a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók. A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január-februárban a felmérésben részt vevő 27 ország közül 12-ben csökkenést jeleztek a szállodai mutatószámok. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR, mivel mind a foglaltság, mind az átlagárak növekedése csekély mértékű volt. Kivétel jelent Közép- és Kelet-Európa, ahol az átlagos foglaltság például 7,5%-kal nőtt.

A múlt év végi lassulást követően az európai légi forgalom szintén megélénkült: a 2012 áprilisáig tartó időszakban az európai légitársaságok 5,0%-kal több utast szállítottak, mint 2011 azonos időszakában, és javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is. A légi közlekedési kapacitások növekedése a légitársaságok bizalmát jelzi a forgalom növekedésében, és feltételezhetőleg az árak mérséklődéséhez vezet.

Mozgásban az oroszok

Bár még csak az első két hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek bíztatóak: Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain nő a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német kereslet 2011-ben elkezdődött bővülése a legtöbb európai desztinációban 2012 elején is folytatódott. Különösen igaz ez a közép- és kelet-európai országokra annak ellenére, hogy már a bázisévet is pozitívum jellemezte. Hollandia esetében szintén Közép- és Kelet-Európa piaci részesedésének növekedése figyelhető meg. A francia és olasz vendégforgalmat illetően már kevésbé egységes a kép, utóbbi esetében a csökkenés jelei mutatkoznak. A brit vendégforgalom – ha kismértékben is – de nő a desztinációk többségében. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató európai desztinációk zömében az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalták. A régi és a fejlődő desztinációk egyaránt élvezik az orosz kereslet növekedését.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok körülbelül felében nőtt, másik felében viszont visszaesett. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – ismét erősödni látszik. 

A kiutazások számának változása*
  2012 2013
Amerika +2,2% +3,2%
Európa -0,2% +1,5%
EU -0,4% +1,7%
Közép- és Kelet-Európa +1,8% +3,5%
Közép-Európa és Baltikum -0,5% +0,8%
Ázsia és a Csendes-óceáni térség +4,5% +4,8%
Afrika +5,0% +4,7%
Közel-Kelet +1,4% 0,0%
Világ +1,8% +2,7%
* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján

Az európai szelet

Az Európa részesedését első alkalommal bemutató számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 41,4%-a választotta Európát (20,1 millió fő), és e turisták többsége (88,4%-a) Nyugat-Európába utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint a következő években nő a fejlődő európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 34,0% volt, ebből Európa 38,1%-kal részesedett (4,2 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 12,0%, akiknek 49,2%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 28%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 34,8%-ot (0,6 millió fő). Brazíliát – Mexikóval és Argentínával ellentétben – a régión kívüli utazások viszonylag magas, 67,0%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebbıl 53,4% (2,9 millió fő). Az indiai turisták túlnyomó többsége (95%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 18,3% (2,0 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 39,4%-a hagyta el Északkelet Ázsiát, ebből 29,7% (4,3 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 60,0%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 31,0%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók.

Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségeket vizsgálta a Tourism Economics, amely országban még nem jelentősek a régión kívüli utazások, 19,0%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 56,5%-a (0,6 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 74,0%-a (19,4 millió fő) utazott Európán belül, többségük (77,4%) a fejlődő desztinációkat választotta.

Közép- és Kelet-Európa stagnál

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 1,1%-kal csökkenni fog, 2013-ban pedig mindössze 0,8%-kal növekszik majd. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti a visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt növekedést, Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,5%-os csökkenést, 2013-ra pedig 0,8%-os növekedés vár a kutatóintézet.

Mit hoz a főszezon?

A főszezon közeledtével – az ETC szakértői szerint – kiderül, hogy valóban kiállja-e a próbát az Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság növekedését ugyanis a kormányzati megszorító intézkedések, a vállalatok óvatossága és a magas kiskereskedelmi árak visszafogják, az eurózónát pedig enyhe recesszió fenyegeti. Emiatt mind a kontinensen belüli, mind a távoli küldőpiacok esetében nehéz két évre számíthat az európai turizmus.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.