Az 1500 utazási irodát és 200 utazásszervezőt tömörítő ANVR az eseményre megjelentetett kiadványában kifejti, hogy a 2009-es máltai és 2010-es kairói helyszínek után idén miért fővárosunkra esett a választásuk. A szíves fogadtatás és a színes programok mellett nem árt, ha a turisztikai marketingért felelős helyi szervezet anyagilag is megtámogatja a rendezvényt, és ennek a Magyar Turizmus Zrt. maximálisan eleget tett – olvasható a View névre keresztelt szövetségi szaklap hasábjain, amelyben hosszan méltatják Budapest vonzerejét. A rendezvényhez jó referenciát nyújtott a Flamand Utazási Irodák (VVR) 2008-as budapesti éves közgyűlése.
A vidék elmarad
A kongresszus sajtótájékoztatóján Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, valamint az ANVR vezetői egyaránt kiemelték, hogy Budapest bemutatkozása azért is rendkívül időszerű, mert sok holland fejében a mai napig a 20 évvel ezelőtti kép él Magyarországról.
John Jansen, a kongresszust szervező iroda, a holland ATPI képviselője elmondta, őt nagyon kellemes meglepetésként érte, milyen hatalmas mértékben fejlődtek az elmúlt két évtizedben a kongresszusi turizmus feltételei Budapesten.
Steven van der Heijden, a TUI Hollandia vezérigazgatója és az ANVR elnöke azonban úgy véli, a szálláshelyek színvonala Budapesten jelentős mértékben nőtt, de a vidéki infrastruktúráé, - akár a Balatonnál is - elmarad a hollandok által elvárttól. Van der Heijden szerint a közeljövő turizmusának letéteményesei a fiatalok, és már ők is a magasabb nívójú szálláshelyeket igénylik.
Frank Oostdam, az ANVR ügyvezető igazgatója szerint a holland utazási szakemberek nagy potenciált látnak a modern, innovatív, újdonságokkal előrukkoló Budapestben és az MT Zrt. ennek jegyében, a „get inspired” mottóval szervezte meg programjaikat: a 230 utazási iroda tulajdonos, illetve vezető megismerkedett a magyar kortárs dizájnnal és gasztronómiával, fiatal textiltervezők és bútorszobrászok munkáival és a feltörekvő borászgeneráció képviselőivel. A helyszíneket holland módra kerékpárral járták be – stílusosan Horváth Gergely is biciklivel érkezett a RAM Colosseum termébe, a kongresszus, illetve a sajtótájékoztató helyszínére. A közgyűlés résztvevőit a Parlamentben is fogadták a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) és a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) elnökei.
A legégetőbb problémák
Az ANVR elnöke újságírói kérdésre beszámolt a szövetség tagjainak legégetőbb problémáiról. Az utaztatók szövetsége 10 évig képes volt ellentartani az uniós jogharmonizáció részeként már hazánkban is bevezetett árrés-adózás bevezetésének, de 2012. április 1-jén végül náluk is bevezetik a rendelkezést, amely jelenleg nagy fejtörést okoz a holland szakma képviselőinek.
Van der Hijden a holland utazási kedv visszaesésére is panaszkodott, amely elsősorban a magasabb reptéri illetékek és a gyenge euró számlájára írható. Felhívta a magyar szakma figyelmét, hogy az eurózónán kívül eső országok a hollandok számára drágábbak lettek. Ennek ellenére 2011 január-július között 8,3 százalékos növekedést regisztráltak a hazai kereskedelmi szálláshelyeken a holland vendégéjszakák számában. Az ANVR és a Gfk együttműködése során születő statisztikákból is az derül ki, hogy a holland kiutazás túl van a válságon: a hollandok hamarabb foglalnak, többet költenek és hosszabb időre utaznak, mint az azt megelőző két évben.
Az online eladások egyre nagyobb teret nyernek: 5,4 százalékkal emelkedtek, míg az irodákban tett vásárlások 4,8 százalékkal csökkentek. Mivel Hollandia lakosságának 88,3 százaléka rendszeres internethasználó, a Magyar Turizmus Zrt. is kiemelten kezeli az e-marketing szerepét a holland piacon.