Egyik évben actb, a másikban „the Alps”

Változatosan teljesített a közép-európai országok turizmusa 2009-ben: volt, ahol közel 30%-os volt a visszaesés, máshol még nőtt is vendégforgalom – derült ki a legutóbbi bécsi Austrian and Central European Travel Business (actb) beutaztató- szakvásáron. A kiállítást legközelebb csak két év múlva rendezik meg – a bejelentés meglepetésként érte a közép-európai résztvevőket, köztük a 18 magyarországi kiállítót.

Jóformán csak a vásár végére sikerült felfűteni a januári nagy hidegben a 2010-es actb-nek első ízben helyt adó Austria Center Vienna (ACV) – különösen a közép-európai – kiállítóknak szánt ablaktalan csarnokait. A benti friss idő miatt nem csak a magyar szaksajtó fanyalog; a Tourismuswirtscahft Austria & International (TAI) szerzője a lap január 29-i számában az actb Reed Messéből az ACV-be történő kevésbé szerencsés áthelyezését ecsetelve epésen megjegyzi: az ACV igazgatója, Thomas Rupperti a kérdéses időben épp a melegebb Dél-Afrika felé tartott. Petra Stolba az Österreich Werbung vezérigazgatója (képünkön, mellette jobbra Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkár), nemzetközi sajtókonferencián jelentette be, hogy az 1973- tól 1976-ig Austrian Touristik Börseként indult, majd austria travel businessé (atb) átkeresztelt és 2007-ben közép-európaivá bővült beutaztató vásár a jövőben kétévente kerül megrendezésre.

Mint Stolba ismertette: az utazásszervezői szakma összeolvadásai során végbement konszolidációnak, illetve az internet térnyerésének köszönhetően a turisztikai termékek szétosztása drámai változásokon esett át. „Nemzeti turisztikai marketingszervezetként tevékenységünket az új paraméterekhez és kihívásokhoz kell igazítanunk. Ebben a tekintetben az Österreich Werbung feladata, hogy turisztikai kínálatát összhangba hozza a piaci elvárásokkal, valamint hogy ennek bemutatására a legmegfelelőbb fórumokat biztosítsa” – fogalmazott Stolba a sajtókonferencián, hozzátéve, hogy a jövőben a mennyiség helyett a minőség kerül előtérbe.

Stolba a következő actb-ig hátralévő időt gondolkodási szünetként jelölte meg. A gondolkodáshoz bizonyára hozzájárul az a St. Gallen-i egyetemtől megrendelt, de még nem elkészült tanulmány, amely az osztrákok hosszú távú turisztikai koncepcióját, ezen belül a legmegfelelőbb vásári megjelenést kívánja elősegíteni. A vásáron részt vevők által minden évben kitöltött kérdőívre adott válaszok is az irányba mutattak – áll az ÖW közleményében –, hogy elég kétévente megrendezni az actb-t.

Vetélkedés a háttérben

A háttérben ugyanakkor – értesült kiküldött munkatársunk nem hivatalos forrásból – az ÖW és az alpesi régió vetélkedése húzódik. A 2009-ben Ausztriában eltöltött 124,253 millió vendégéjszakából közel 43 milliót generáló tiroliak állítólag nehezményezték, hogy az elsősorban téli desztinációnak számító Ausztriában az atb saját konkurenseivel is bővült. Forrásunk szerint nyomás alatt tartva az actb szervezőit született meg az a kompromisszumos megoldás, hogy ezentúl az egyik évben az actb, míg a másik évben a „the Alps” névre hallgató, az Alpok határon átnyúló turisztikai kínálatát népszerűsítő vásár kerül megrendezésre.

Jóllehet az Alpok országainak Alpesi Turisztikai Bizottság (ATC) néven már 50 éve létezik közös marketingszervezete, amelynek ügyvezetője 2011-ig „a the Alps” megrendezése mögé álló Petra Stolba ÖW-vezérigazgató.

Tény valóban, hogy a tiroliak már két éve dolgoztak egy önálló, a régiót súlyának megfelelően képviselő szakvásár tető alá hozásán. A megvalósításhoz csupán a megfelelő alkalomra vártak. Magára az eseményre 2011-ben Innsbruckban kerül először sor, míg idén ráhangolódás jelleggel, illetve az érdeklődés felmérésére ugyanitt lesz a „the Alps” prológja szeptemberben.

A maga 500 milliós vendégéjszakaszámával és közel 5 millió vendégágyával a világ vezető turisztikai régiójának számító Alpokhoz tartozik Ausztria, Németország, Svájc, Olaszország, Franciaország, Szlovénia, Lichtenstein és Monaco is. Mégis eleinte csak német nyelvű alpesi országok – Ausztria mellett Dél-Tirol, Bajorország és Svájc – vesznek részt az eseményen. Ausztriából egyelőre Tirol, Vorarlberg és Salzburg tartományok csatlakoztak.

Az Alps szervezői érdeklődésünkre elmondták: kapcsolatban állnak a régió összes országával. Mindegyik érintett országnak lehetősége van már 2010-ben is csatlakozni, a projekt azonban még tervezés alatt áll, a csatlakozási feltételek kidolgozására még nem került sor.

Marad a magyar részvétel

Az actb kétévenkénti rendezésének bejelentése meglepetésként érte a magyar résztvevőket. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) elnöke lapunk érdeklődésére elmondta: meglepte, de nem érte teljesen váratlanul a bejelentés. A tavalyi berlini ITB során szóba került a kétévenkénti rendezés lehetősége. Akkor abban maradtak az Österreich Werbunggal, hogy 2009 őszén erről hivatalosan is tárgyalásokat folytatnak egymással a felek. Erre azonban nem került sor – tájékoztatott Niklai Ákos, hozzátéve, hogy a január 25-i hivatalos bejelentésig az MT Zrt.-t hivatalosan, írásban a döntésről nem értesítették. Jóllehet, Petra Stolba, az Österreich Werbung vezérigazgatója a nemzetközi sajtótájékoztatón újságírói kérdésre reagálva állította, hogy az actb kétévenkénti megrendezéséről korábban értesítették az érintett országok turisztikai hivatalait.

A történtek ellenére – mondta Niklai – az MT Zrt. továbbra is részt kíván venni az actb-n. Az actb-n nem először kiállító Művészetek Palotáját (Müpa) szintén meglepetésként érte a bejelentés, de összességében számukra sikeres volt az idei vásár – tájékoztatott Nyúl Erika, a Müpa külső kapcsolatokért felelős igazgatója. A két nap során végig volt mozgás, a 22 előre megbeszélt találkozóból tizenötre sor került, aki mégsem jelent meg, azt a későbbiek folyamán írásban keresik meg. 30 körüli volt az előre nem egyeztetett, beeső érdeklődők száma. A Müpa tapasztalatai szerint az érdeklődők 55–60%-a számít komolynak.

Változatos képet mutat a régió turizmusa

Az actb-n részt vevő országok közül 2009-ben a házigazda Ausztria turizmusa az általános válság ellenére jól teljesített. Petra Stolba elmondta: a tavalyi 32 millió érkezés csupán egy százalékot esett 2008-hoz képest, míg a vendégéjszakák száma 1,9 százalékos csökkenést mutat. Az osztrákokhoz hasonlóan jól teljesítettek a szlovénok – tájékoztatott Bojan Meden, Szlovénia Turisztikai Hivatalának értékesítési igazgatója. Míg az érkezések száma 2 százalékot esett, a vendégéjszakák száma csupán 1 százalékkal múlta alul a 2008-as eredményeket.

Szlovákiában – ismertette Daniel Lukac, a Szlovák Turisztikai Hivatal ausztriai képviseletének vezetője – a turizmusból származó bevételek 1 százalékkal nőttek 2008-hoz képest, ugyanakkor a vendégéjszakák száma 29 százalékot esett, főképp a környező országok turistáinak elmaradása miatt. Ennek okaként Lukac a válság mellett az euró bevezetését jelölte meg.

Csehországban tavaly 10 és 15 százalék közötti mértékben esett vissza a vendégforgalom – tájékoztatott Martin Plachy, a cseh Régiós Fejlesztési Minisztérium helyettes minisztere. Plachy elmondta: az actb sokat segít a beutazások számának növelésében, mivel a közép-európai térség országai együtt sokkal hatékonyabban mutathatók be a világnak.

Magyarország turizmusa a 9%-os vendégéjszakaszám-csökkenéssel gyakorlatilag hozta a „régiós átlagot”, voltak nála sokkal jobban, illetve sokkal gyengébben teljesítő államok is.

A vásáron a „Die Donau” turisztikai promóciós szerv tagjaként jelen lévő Szerbia a statisztikák szerint a válság egyik nyertese. Déli szomszédunk turisztikai hivatalának főtanácsosa, Zeljka Pudar közölte: Szerbia Törökország és Svédország mellett növekedéssel büszkélkedhet 2009-es vendégforgalmában. Az érkezések száma tavaly 2 százalékkal nőtt 2008-hoz képest.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.