Egyre kevesebben bagóznak tilosban

Csaknem negyedére esett vissza a szigorított dohányzási szabályokat megszegők aránya április eleje óta, a bírságolásra vonatkozó türelmi idő lejárta után - közölte az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) hétfőn az MTI-vel.

Mint kifejtették, míg a 2012. január 2. és március 31. közötti ezer ellenőrzés során átlagosan 53 szabálytalanságra hívták fel a figyelmet a közegészségügyi felügyelők, addig áprilisban már csak 14 kifogás jutott ugyanennyi vizsgálatra. A jogsértések miatt várhatóan 3,7 millió forint bírságot szabnak ki a hatóságok. A népegészségügyi szakigazgatási szervek kistérségi intézeteinek felügyelői az elmúlt hónapban több mint 6700 egységet kerestek fel az országban - írta az ÁNTSZ, hozzátéve: ebből 1150 ellenőrzést a türelmi időszak lejártát követő első napon, április elsején tartották.

Kiemelt figyelmet fordítottak a szórakozóhelyek, vendéglátó-ipari egységek és a közforgalmú intézmények vizsgálatára, de a legtöbb alkalommal munkahelyeken vizsgálták a nemdohányzók védelméről szóló törvény szabályainak betartását. A legtöbb szabálytalanságot a közterületeken tapasztalták, ezer ellenőrzésre átlagosan 125 kifogás jutott. Emellett az átlagosnál több volt a probléma a szállodákban, valamint a szórakozóhelyeken és vendéglátó-ipari egységekben is.

Ugyanakkor a büntetés-végrehajtási intézményekben, az egészségügyi szolgáltatóknál és a pszichiátriai intézetekben gyakorlatilag nem találtak szabálytalanságot a felügyelők - hangsúlyozták. Kiemelték, hogy az áprilisi tapasztalatok szerint a közösségi közlekedési eszközökön alig találkozni szabálysértéssel, a megállókban, pályaudvarokon viszont még mindig sok problémát okoz a tiltott helyen történő dohányzás.

Gyakori szabálytalanság továbbá, hogy hiányoznak a tilalmat jelző táblák, és az, hogy egyes közforgalmú intézményekben, munkahelyeken, szórakozóhelyeken, vendéglátó-ipari egységekben nem jelöltek ki dohányzóhelyet. Úgy fogalmaztak: tapasztalataik azt mutatják, hogy "a közforgalmú intézmények tulajdonosai, üzemeltetői és az állampolgárok is megértették a nemdohányzók védelméről szóló szabályozás fontosságát és alapvetően jogkövető magatartást tanúsítanak".

Az ÁNTSZ közleményében arra is kitért: a fejlett országokban, így Magyarországon is, a dohányzás a legjelentősebb megelőzhető halálok. A tüdőrákban elhunytak számát tekintve Magyarország világelső, ennek a betegségnek pedig "90 százaléka a dohányzás számlájára írandó". Ennek ellenére a magyar lakosság 38 százaléka dohányzik, a napi átlagos cigarettafogyasztás az uniós átlagnál is magasabb. Mint kiemelték, a passzív dohányzás jelentős népegészségügyi és gazdasági terhet jelent, ennek csökkentése a dohányzás visszaszorításának fontos területe.

Ezt a célt szolgálja a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorítása, amelynek értelmében 2012. január 1-jétől tilos a dohányzás a közforgalmú intézményekben, így a szórakozó- és vendéglátóhelyeken, a munkahelyeken, a közösségi közlekedési eszközökön és a megállókban, az aluljárókban, a játszótereken, valamint a megállóhelyek és a játszóterek ötméteres környezetében. A dohányzási tilalom betartását január elseje óta ellenőrzi az ÁNTSZ, de bírságot a 3 hónapos türelmi idő alatt nem szabhattak ki. Április elseje óta viszont a szabályszegést magánszemélyek esetében 50 ezer forintig, intézmények esetében 2,5 millió forintig terjedő bírsággal büntethetik a népegészségügyi szakigazgatási szervek.

Forrás: MTI


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.