Észrevételek a második Széchenyi Terv vitairatához

A Turisztikai Tanácsadók Szövetségében (TUTSZ) elindult a második Széchenyi terv vitairatának véleményezése.

A TUTSZ egyik tagja, Karsai Árpád, az S.O.S. Idegenforgalmi Tanácsadó Iroda vezetője a közös szövetségi álláspont megjelenése előtt saját véleményét, észrevételeit foglalta össze lapunk számára.

Az anyag iránti minden lelkesedés ellenére a megújuló Magyarországról alkotott jövőképem alapján további átfogó és további ágazati cél kitűzéseket és ebből adódó operatív következtetéseket tartanék elengedhetetlenül szükségesnek.

Ismerve a tervezők szándékát, miszerint a 4 +3 cél csak a fő kitörési pontokat jelenti, s a gazdaság-társadalom fejlesztésére vonatkozóan nyilvánvalóan az élet további területein is vannak elképzeléseik, mégis lényeges további kitörési pontnak tekintem ágazati célként a turizmusfejlesztést, átfogó célként pedig a vidékfejlesztést. Az egészségipar s azon belül az egészségturizmus kitörési pontként tételezését két okból nem tekintem a turizmus körében elégséges csúcságazatként meghatározni és támogatni:

Ad1 a turizmus komplex iparágként lehet gazdasági motor és sikeres jövedelemtermelő és munkahelyteremtő.

A kulturális és örökségturizmus továbbá a hivatásturizmus attrakció–, termék- és szuprastruktúrafejlesztése is igazolt jövedelemtermelő hatásokkal bír. A kulturális turizmus gazdasági motorszerepe, a kongresszusi infrastruktúrafejlesztés hozamai közgazdasági axióma szinten igazolhatók. A turizmus e területei fejlesztésének az egészségturizmushoz kapcsolódó szinergiái is azt indokolják, hogy ne maradjon el e pillérek fejlesztése sem. A turizmus termékpalettája mozaikot alkot, a kereslet, a motiváció is többkomponensű. A további (átfogó) kitörési pontnak „ajánlott” vidékfejlesztés pedig nagyon erős szinergiával kapcsolódik a kulturális és örökségturizmushoz (népi hagyományok, események-rendezvények, hungarikumok!).

Ad2 hiszek az egészségipar kitörési pozíciójának indokoltságában, azonban azon belül az hazai egészségturizmus konjunkturális helyzete, nemzetközi piaci helyzettel összefüggő, trendekkel összefüggő és előre nem látható vismaiorokkal összefüggő kockázatokkal bír.

Az NDM-1 (New Delhi Metallo-Beta-Lactamase-1) enzimfertőzött baktériumok híre sokkolta a fejlett országokból Délkelet-Ázsiába irányuló tömeges egészségturisztikai fogyasztókat (és fogja majd az utazási dilemma előtt állókat). Egy-egy ilyen helyzet (mint a vulkán is) egészen új helyzetet eredményezhet, amiből persze hazánk, mint árelőnyben remek, epidemiás kockázattól mentes európai „medical destination” profitálhat is. Ugyanennek ellenkezője is történhet, s a hazai turizmusipar lehetőségszféráját (vendég, vendégéjszaka, költés, tovagyűrűző hatások stb.) nem szűkíteném le, és a kiemelt támogatási preferenciákat nem osztanám kifejezetten az egészségturizmusra.

A hiányolt átfogó további cél továbbá a vidékfejlesztés. Az világos, hogy a nem jó hozzáadottértéket realizáló mezőgazdasági termelés nem a korszerű gazdaságfejlesztés iránya, azonban a vidékfejlesztés és a gazdaságfejlesztéshez sürgető területfejlesztési kényszerek e dimenziót nélkülözhetetlenné teszik. Nem véletlenül találjuk meg a sikernemzetgazdaságokban a regional development és rural economy témáját a kiemelt célok és befektetési stratégia célok között.

Az én jövőképemben szerepel a gazdag vidék is, állami segítséggel sikeres társulásokon keresztül tollasodó gazdákkal, akik helyi nyersanyagokból helyben állítják elő a terméket és adják el . Hungaricumok tucatja kap piacot a hazai lakosság és az ideáramló belföldi és külföldi vendégben. A több közvetítésen átment multinacionális termék helyett a vertikális beszerzési lánc minden szinten itt maradó jövedelmet fial. A vidékfejlesztés révén bátorodó helyi termelés (bioélelmiszer-, kozmetika-, ajándék) és az egészségturizmus is itt ér össze.

A turizmusipar fejlesztését nem csak egy lapra (prioritásra) feltevő, de több pilléren való dinamizálása, az egész beszállítószektorát üzleti helyzetbe hozó vendéglátással és további korszerű fogadóképességgel, továbbá a turizmusmenedzseléshez szükséges tovább nem odázott végre korszerű (TDM) szervezetrendszeri hátterével, önálló ágazati kitörési pontként kezelendő és támogatandó.

A magam részéről ekképp egészíteném ki a Széchényi Terv II-t. (Az egyszerű diagramok nem fejezik ki jól az összefüggéseket, csak mintegy átlátható felsorolásként szolgálnak.)

Karsai Árpád turisztikai tanácsadó. [email protected]


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.