Éttermi trükkök - akinek nem inge....

Ahol a pénz az első, és a vendég csak második, csupán a fantázia szab határt a hamis vagy állott ételek szalonképessé tételében. Egy neve elhallgatását kérő pincér számolt be arról, milyen fogásokkal tehető költséghatékonyabbá egy vendéglátó-ipari vállalkozás - írja Gönye László az Ötvenentúl.hu-n.

A vastagon fogó ceruza, a borsos borravaló felszámolása olyan trükk, amellyel nem célszerű élniük az éttermeknek. Az interneten pillanatok alatt rossz hírüket keltik, a rövid távú haszonból így hosszú távon jókora veszteség származhat. Az igazi üzlet az, amikor a vendég nem tudja, hogy átvágták, talán még elégedett is az adott hellyel.

Az igazi trükkök a konyhában kezdődnek, névtelen kalauzunk elsőként ide vezet minket, hogy lássuk, mitől döglik a légy és virágzik az üzlet.

Kutyából szalonna

A legnyilvánvalóbb fogás, ha a drága alapanyagot olcsóbbra cserélik. Vendéglátósunk szerint a közismert trükk, miszerint a libamáj kacsamájjal helyettesíthető, igazán amatőr és lebukásveszélyes módszer. Ha ízre mindenki nem tud is különbséget tenni, színre, méretre könnyen felismerhető, melyik máj milyen szárnyasból származik. A borjúpörkölt alapanyaga viszont remekül kiváltható pulykacombbal, persze jó adag vörösborral csapva el a jellegzetes ízt. Ezzel a trükkel vendéglátósunk szerint tíz vendégből kilenc megvezethető, de előfordult olyan is, hogy az elégedett ügyfél a busás borravaló mellett külön megjegyezte: „Ilyen jó borjúpörköltet még életemben nem ettem.”

Hamis borjú

Az átlagvendég számára hasonlóan kiszúrhatatlan a borjúbécsi szűzpecsenyéből készített változata. A szűzpecsenye ízre, színre is nehezen különböztethető meg – informátorunk szerint több neves étteremben is élnek a lehetőséggel, és ily módon sertéshúst rejtenek a panír alá.A marha és a vendégA hagymás rostélyos receptje a világon mindenhol marhahúst említ alapanyagként. Nem így a trükkös szakács kézikönyve. A marhahús könnyen és észrevétlenül helyettesíthető jól bemustározott tarjával, a vendég a „pikáns” ízen túl nemigen érzi, mit eszik a pénzéért.

Maradék nélkül

Amit nem tálalunk fel, az veszteség – szól a ravasz vendéglátós aranyszabálya. A fel nem használt vagy állott alapanyag és az asztaltól visszavitt ételmaradék egyaránt felhasználható, csak ismerni kell a szükséges trükköket. Nincs állott hús, csak kevés fűszer – szól egy másik aranyszabály. A fűszerezés valóban elcsapja az állott húsízt, ám a művelet az alapos átmosással, majd besózással kezdődik. Ezt követően a legjobb, ha a húst tárkonnyal itatják át, a trükköt szinte garantáltan nem veszi észre a vendég – állítja éttermi kalauzunk.

Hamis gulyás

Nem túl elegáns, ám bevett szokás a bográcsgulyás „hibridelése”. Ha az étlapon szerepel, de a konyhában már elfogyott, könnyen pótolható marhapörkölt, főtt krumpli és maradék csontleves elegyítésével. Elsősorban a hungarikumra áhítozó külföldiek csaphatók be ezzel a módszerrel, kellő viszonyítási alap híján.

Bedarálva

Az pedig talán nyílt titok, hogy darált húsból készült ételt merészség rendelni – legalábbis egy "sokadosztályú" étteremben. A darált hús valójában az előző napi maradék bedarálását jelenti: kellő fűszerezés mellett alig sejthető, hogy darált rántott szeletet, rostélyost vagy éppen pörköltet eszel, amikor fasírtba harapsz.

Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.