Éttermi trükkök - akinek nem inge....

Ahol a pénz az első, és a vendég csak második, csupán a fantázia szab határt a hamis vagy állott ételek szalonképessé tételében. Egy neve elhallgatását kérő pincér számolt be arról, milyen fogásokkal tehető költséghatékonyabbá egy vendéglátó-ipari vállalkozás - írja Gönye László az Ötvenentúl.hu-n.

A vastagon fogó ceruza, a borsos borravaló felszámolása olyan trükk, amellyel nem célszerű élniük az éttermeknek. Az interneten pillanatok alatt rossz hírüket keltik, a rövid távú haszonból így hosszú távon jókora veszteség származhat. Az igazi üzlet az, amikor a vendég nem tudja, hogy átvágták, talán még elégedett is az adott hellyel.

Az igazi trükkök a konyhában kezdődnek, névtelen kalauzunk elsőként ide vezet minket, hogy lássuk, mitől döglik a légy és virágzik az üzlet.

Kutyából szalonna

A legnyilvánvalóbb fogás, ha a drága alapanyagot olcsóbbra cserélik. Vendéglátósunk szerint a közismert trükk, miszerint a libamáj kacsamájjal helyettesíthető, igazán amatőr és lebukásveszélyes módszer. Ha ízre mindenki nem tud is különbséget tenni, színre, méretre könnyen felismerhető, melyik máj milyen szárnyasból származik. A borjúpörkölt alapanyaga viszont remekül kiváltható pulykacombbal, persze jó adag vörösborral csapva el a jellegzetes ízt. Ezzel a trükkel vendéglátósunk szerint tíz vendégből kilenc megvezethető, de előfordult olyan is, hogy az elégedett ügyfél a busás borravaló mellett külön megjegyezte: „Ilyen jó borjúpörköltet még életemben nem ettem.”

Hamis borjú

Az átlagvendég számára hasonlóan kiszúrhatatlan a borjúbécsi szűzpecsenyéből készített változata. A szűzpecsenye ízre, színre is nehezen különböztethető meg – informátorunk szerint több neves étteremben is élnek a lehetőséggel, és ily módon sertéshúst rejtenek a panír alá.A marha és a vendégA hagymás rostélyos receptje a világon mindenhol marhahúst említ alapanyagként. Nem így a trükkös szakács kézikönyve. A marhahús könnyen és észrevétlenül helyettesíthető jól bemustározott tarjával, a vendég a „pikáns” ízen túl nemigen érzi, mit eszik a pénzéért.

Maradék nélkül

Amit nem tálalunk fel, az veszteség – szól a ravasz vendéglátós aranyszabálya. A fel nem használt vagy állott alapanyag és az asztaltól visszavitt ételmaradék egyaránt felhasználható, csak ismerni kell a szükséges trükköket. Nincs állott hús, csak kevés fűszer – szól egy másik aranyszabály. A fűszerezés valóban elcsapja az állott húsízt, ám a művelet az alapos átmosással, majd besózással kezdődik. Ezt követően a legjobb, ha a húst tárkonnyal itatják át, a trükköt szinte garantáltan nem veszi észre a vendég – állítja éttermi kalauzunk.

Hamis gulyás

Nem túl elegáns, ám bevett szokás a bográcsgulyás „hibridelése”. Ha az étlapon szerepel, de a konyhában már elfogyott, könnyen pótolható marhapörkölt, főtt krumpli és maradék csontleves elegyítésével. Elsősorban a hungarikumra áhítozó külföldiek csaphatók be ezzel a módszerrel, kellő viszonyítási alap híján.

Bedarálva

Az pedig talán nyílt titok, hogy darált húsból készült ételt merészség rendelni – legalábbis egy "sokadosztályú" étteremben. A darált hús valójában az előző napi maradék bedarálását jelenti: kellő fűszerezés mellett alig sejthető, hogy darált rántott szeletet, rostélyost vagy éppen pörköltet eszel, amikor fasírtba harapsz.

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.