Évzáró klubnap a MATUR Budapestnél

A Matur Budapesti Tagozata december 3-án csütörtökön este 18 órakor tartja évzáró klubnapját törzshelyén az Angelika Kávéházban (I.kerület Batthyány tér. 7).

„Gondok vannak az újságírók háza táján. Ezt mutatja az is, hogy már nincsenek kérdéseik a sajtótájékoztatókon” – kezdte köszöntő beszédét a múlt csütörtökön Médiatükör 2010 címmel megrendezett zártkörű konferencián Mráz Ágoston, a Nézőpont Intézet szakmai vezetője. A szakember ezzel az állításával indokolta, miért volt szükség a kutatásra, amely Magyarországon első ízben mérte fel, mit gondolnak a sajtóban dolgozók a saját szakmájukról, valamint a „testvérszakmának” nevezett pr-ről. Az 1500 újságírónak kiküldött és 500 fő által kitöltött online felmérés lesújtó eredményeinek megvitatására a kutatást készítő Uniomedia és Nézőpont Intézet a legnagyobb vállalatok kommunikációs vezetőit és a legnagyobb hazai médiumok főszerkesztőit (vagy helyettesét) hívta össze egy rendhagyó méretű kerekasztal mellé.

Testvérháború
A közel hatvan meghívott a kerekasztal műfajából adódóan aztán mind egyformán ragadhatta magához a mikrofont, hogy elpanaszolja rossz tapasztalatait, és kiossza a másik szakma megjelent képviselőit – és ezt sokan meg is tették. A kutatásnak azt az eredményét, miszerint az újságírók nem tartják hasznosnak a kapcsolatot a pr-esekkel, a sajtó jelenlevő képviselői is alátámasztották, elsősorban a sajtóközleményekkel és a sajtótájékoztatókkal azonosítva a pr-szakmát. Murányi Marcell, a Blikk főszerkesztője elismerte, ő a pr-esektől érkező e-mailek többségét automatikusan a spam-postafiókba irányítja, és hasonló bánásmódról számolt be Haszán Zoltán, az Index főszerkesztő-helyettese is. „Minden postafiókot beleszámítva tegnap hatszáz e-mailt kaptam, többségében érdektelen közleményeket. Ezekből egyet sem olvastam el” – közölte. A pr-esek szerinte olyan húzásokkal is veszítenek hitelességükből, mint amikor egy újságírót azzal az ígérettel csábítanak el egy sajtótájékoztatóra, hogy fontos bejelentést fognak tenni. „Persze ilyenről szó sem volt, és utólag a pr-es is bevallotta, hogy csak azért mondta ezt, hogy az újságíró eljöjjön a rendezvényre” – mesélte Haszán egyik kollégája tapasztalatát.


Miután a Médiatükör 2010 felmérés a két szakma viszonyát csak a sajtó oldaláról vizsgálta, várható volt, hogy most a pr-esek is kapnak az alkalmon, hogy elmondják, ők miért tartják felkészületlennek, felületesnek vagy inkorrektnek az újságírókat. Őri András, a Diákhitel Központ szóvivője például nem mulasztotta el megjegyezni, hogy „a magyar média erősen bulvárosodik” és hogy „a pozitív hír nem hír”, de Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője is elmondta szívfájdalmát, miszerint a magyar sajtó előítéletes a nagyvállalatokkal szemben. „Le vagyunk multizva” – fogalmazott Laber. A Nestlé vállalati kapcsolatok igazgatója, Csontos Csaba a kutatás azon megállapításával szállt vitába, miszerint az újságírók számára a hír a legfontosabb, szerinte ugyanis ez egyre kevésbé van így, Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője pedig az Index főszerkesztő-helyettese felé sandítva arra várt volna választ, miért nem javítja ki az újságíró a cikkben ejtett hibát, ha ő személyesen hívja fel és kéri rá. Haszán Zoltán erre azzal vágott vissza: ha már Posta, akkor őt inkább az érdekelné, hogy ki adta el a székházat.

Az újságírók sem egyformák
Nem mindenben voltak azonban egy véleményen a médiamunkások sem. Különbözőképpen ítélték meg például a sajtótájékoztató műfaját, amely Haszán szerint teljesen elavult és felesleges. „Nekem erre nincs emberem, ezért fizetjük az MTI-t”– mondta. A Napi Gazdaság újságírója, Nagy László Nándor viszont úgy érvelt, amellett, hogy személyes kapcsolatok ápolhatók, és helyben, azonnal megkérdezhetők a vállalatvezetők, a sajtótájékoztatón a tálalás módja is árulkodó lehet: sokkal többet elárul arról, mit akar hangsúlyozni, és mit próbál elrejteni a vállalat, mint egy közlemény. Vállalati oldalról voltak, akik külső okokra hárították a felesleges sajtóközleményeket és –tájékoztatókat: Őri András a felsővezetőktől érkező nyomásra, Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon kommunikációs igazgatója pedig a törvényi előírásokra. „Nekünk, mint tőzsdei cégnek törvény írja elő, hány sajtótájékoztatót vagyunk kötelesek tartani évente, ráadásul eszerint közleményekkel is bombáznunk kellene a nyilvánosságot” – fogalmazott a szakember.
 

{video|id=1074|width=580|height=465}
Vállalati kommunikációs vezetők a pr és a sajtó viszonyáról 
(A konferencián levetített videó)


Bár ő is úgy látja, a pr-esek éppen olyan válsághelyzetekben tűnnek el, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk, mint információforrásra, Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója szerint mégsincs akkora konfliktus, mint ahogy az a kutatásból kitűnik. „Újságírók és pr-esek tiszteletben tartják egymást, csak éppen nem tudnak mit kezdeni egymással” – fogalmazott, és hozzátette, szerinte a negatív eredmények oka az, hogy az egész társadalom cinikus, mert ez a divat. Hasonlóan semleges álláspontra helyezkedett Weyer Balázs, az Origo főszerkesztője is. „A média olyan átalakuláson megy keresztül [erről lásd a keretes írást – a Szerk.], hogy a legkisebb gondom az, hogy milyen a viszonyunk a pr-esekkel. Sem segítséget, sem akadályt nem jelentenek, csak egyek a sok információs csatorna közül, amelyekből szelektálunk. Így aztán nekem nincsenek is elvárásaim velük szemben” – foglalta össze véleményét Weyer.

Óvatos ajánlatok
Bár a rossz – vagy pontosabban hasznavehetetlen – viszony feloldására és jobbítására túl sok ötlet nem született a konferencián, azért igyekeztünk összecsipegetni néhány elszórt megjegyzést. Az újságírók beszámolói szerint a pr-es sajtókapcsolati munka egyik legfeleslegesebb része a sajtóközlemények sajtólistára való kiküldése, főként akkor, ha főszerkesztőknek, ügyeletes szerkesztőknek, netán az impresszumban megadott központi e-mail címre megy. Ezért szinte mindenki azt javasolta, a pr-es keressen magának minden szerkesztőségben egyetlen szövetségest, építsen ki személyes kapcsolatot a szakterület gazdájával, és kifejezetten neki küldje az őt érintő közleményt. Mivel elhangzott az is, hogy egyre kevesebb idő jut a személyes kapcsolatok ápolására, érdemes szem előtt tartani azt a szabályt is, miszerint nem kell mindig mindenkit elérni.

„Elég, ha elérem, hogy megjelenjen a hír például az Indexen és az RTL-en, onnan már magától terjed tovább” – hozott példát Mucska Péter, a Coca-Cola vállalati kapcsolatok vezetője. Mucska szerint egyébként további jó megoldás az is, ha a pr-esek olyan sztorikkal látják el az újságírókat, amelyek egyes iparági jelenségekre általánosságban világítanak rá, és egyetlen vállalat helyett többeket, például civil szervezetet és állami szereplőket is megszólaltatnak. Kotroczó Róbert pedig inkább háttéranyagokat, részletes gazdasági adatokat és információkat várna el a pr-esektől – ha már olyan információk birtokában vannak, amelyeknek a sajtó nincs.
 

 

Válság, média, jövő
A válságnak a „szeriőz” médiára kifejtett hatását vizsgálta az a kutatás, amit Martin József Péter, a Figyelő volt főszerkesztője ismertetett szintén a Médiatükör 2010 konferencián. Az üzletemberek, kutatók, civil szervezetek és bloggerek fókuszcsoportos és mélyinterjús megkérdezésével zajló felmérés hasonló eredményeket hozott, mint az újságírók megkérdezése. A megkérdezettek itt is rendkívül kritikusan ítélték meg a média állapotát, felkészületlenséggel, politikai elfogultsággal és provincializmussal vádolva azt. „A bulvárosodás és a felszínes politizálás mindenre rátelepszik” – mondták a felmérésben résztvevők, akik szerint a kiút csakis a bulvárosodás megállításában és az érdekesebb, relevánsabb és attraktívabb tartalom előállításában van.

Az eredményekkel maga Martin József Péter és Weyer Balázs is vitába szállt, legalábbis ami a bulvárosodást illeti. „Nyugat-Európával szemben Magyarországon minden bulvárosnak minősül, ami nem unalmasan korrekt” – fogalmazott Martin, és ezt Weyer is alátámasztotta – mintegy újabb tippet adva a pr-eseknek. „ A szeriőz és bulvár szétválasztása idejétmúlt, az élet sem fontos és érdekes kategóriákra osztható. Mi a fontos dolgokat próbáljuk érdekesen, akár harsányan tálalva megírni, hogy sokan olvassák el. Éppen azért, mert fontosak” – szögezte le az Origo főszerkesztője.

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.