Egy friss kutatás szerint 2005 óta 83 százalékkal csökkent az ilyen szempontból nem megfelelő műsoridőben elhelyezett tévéreklámok száma az EU-ban. Arányuk itthon is minimális, tavaly a tévés reklámelhelyezés hazai gyakorlata 97,8 százalékban megfelelt az EU Vállalásnak.
2012 decemberében az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Magyar Márkaszövetség (MM) kezdeményezésére a Coca-Cola, a Danone, a Ferrero, az Intersnack, a Mondelez, a Mars, a Nestlé és az Unilever vezetői az NMHH elnökének jelenlétében írták alá az EU Vállalás magyar változatát. Arra vállaltak önkéntesen kötelezettséget, hogy nem hirdetik termékeiket TV-csatornákon 12 évesnél fiatalabb gyermekeknek, kivéve azokat a termékeket, amelyek eleget tesznek bizonyos meghatározott táplálkozási kritériumoknak.
„Fontos, hogy ma a reklámok világában és a reklámozó cégek identitásában is mind nagyobb szerepet kapjon az ifjúság védelmét szolgáló önszabályozás és az önkorlátozás felelőssége” – emelte ki beszédében dr. Karas Monika, az NMHH elnöke. – „…küldetésünk kell, hogy legyen, hogy a gyerekek és a felnőttek előtt minél szélesebbre tárjuk a digitális univerzumban rejlő lehetőségek kapuját, tudatosítva egyben az ezzel járó veszélyeket és felelősséget is. Ezen belül is kiemelten fontosnak tartom a felnövekvő nemzedékek médiatudatosságának megerősítését. Mert akik tisztában vannak az új médiakultúra lehetőségeivel és határaival, azok döntéseikben is felelősebbé válnak.” – hívta fel a jelenlévők figyelmét dr. Karas Monika.
A kezdeményező ÖRT főtitkára, Dr. Fazekas Ildikó egy friss kutatás alapján bemutatta az iparági kezdeményezés elmúlt nyolc évének eredményeit. A mintául választott hat EU-tagállam (Franciaország, Németország, Magyarország, Lengyelország, Portugália, Spanyolország) gyermekeknek szóló tévéműsoraiban az elmúlt nyolc évben a gyermekek kitettsége a nem kifejezetten az ő igényeikre szabott élelmiszerek reklámjainak átlagosan 83 százalékkal csökkent. Ha nem csak a gyermekműsorokat, hanem minden műsort tekintetbe veszünk, ilyen tévéreklámokból átlagosan 44 százalékkal sugároztak kevesebbet.
A hat ország gyermekei közül a 2005-ös vizsgálatban a magyarokat érte a legkevesebb nem kívánt reklámimpulzus. Azóta a legradikálisabb csökkenést a magas értékekről induló német, francia és portugál televíziós piacon mérték (96-97 százalékot), de a harmadik legkevesebb nem nekik szóló élelmiszerreklámot tavaly is a magyar gyerekek látták. A hat országban összességében a televíziós hirdetések elhelyezése szinte teljesen megfelelt az EU Vállalásnak.
A helyi önszabályozó szervezetek külön monitoring keretében vizsgálják a vállalatok online kommunikációjának megfelelőségét. A cégek tulajdonában lévő monitorozott weboldalak 95 százaléka már 2012-ben összhangban volt a Vállalással. A 2013-as online felmérésbe már több mint másfélszer annyi, összesen 343 weboldalt vontak be, vállalatonként jellemzően egynél többet, és a vizsgálat kiterjedt a termékpromóciók webes megjelenítésére, különösen olyan termékekére, amelyek vonzóak lehetnek a gyermekek számára. Az eredmények EU-szintű értékelése még zajlik.
Az EU Vállalásról
Az EU Vállalást (EU Pledge) 2005-ben kezdeményezte az Európai Bizottság, hogy arra bátorítsa a nagyvállalatokat, hogy kontinensszerte tegyenek az egészséges életmód előmozdításáért. Két évvel később bejelentették az EU akcióplatformját a kiegyensúlyozott táplálkozás, a testmozgás és az egészséges életmód népszerűsítésére. Ezt támogatta és fogadta el az a 20 világvállalat, amely azóta aláírta a Vállalást. Ennek értelmében ezek a nagy élelmiszeripari vállalatok nem hirdetik termékeiket – a kifejezetten a gyermekek táplálkozási igényeire szabott termékek kivételével – tévében, nyomtatott sajtóban és interneten olyan médiaközönségnek, amely legalább 50 százalékban 12 évesnél fiatalabb gyermekekből áll. A küszöbértéket utóbb 35 százalékra szigorították.
A tagok számának bővülése mellett az EU Vállalás az egyes tagállamokban nemzeti szinten is megjelent, az elkötelezett vállalkozások nemzeti cégei például Portugáliában, Lengyelországban, Belgiumban és Magyarországon is létrehozták saját helyi platformjaikat.
A kezdeményezés weboldala: www.eu-pledge.eu
Forrás: NMHH