Franciaország a világ egyik legjelentősebb fogadóországa: a turistaérkezések száma alapján évek óta az első, a turisztikai bevételek alapján pedig a világ harmadik legfontosabb országa. Küldőpiacként is jelentős: a kiutazások számával (24 millió) a harmadik helyet foglalja el Európában, az üdülésekkel (16 millió) pedig a negyedik legfontosabb küldőország. A francia lakosság külföldi utazásainak és üdüléseinek legkedveltebb célpontja Délnyugat-Európa (28 százalék) és Nyugat-Európa (17 százalék). Régiónkba a franciák 2 százaléka utazik, a Magyarországra történő utazások az összes külföldi út 1százalékát teszi ki. Kedvenc úti céljaik rangsorában hazánk a 23. helyet foglalta el az elmúlt két évben.
A BVA francia piackutató cég felmérése szerint a franciák 60 százaléka évente egyszer utazik külföldre, 30 százalékuk kétszer-háromszor, 12 százalékuk négynél több alkalommal. A legtöbben egy-hét napot töltenek a felkeresett desztinációban, ám az utazók majdnem egynegyede nyolc-tizenöt napos tartózkodási idővel jellemezhető. A francia lakosság külföldi utazásainak száma 2000-ben volt a legmagasabb, csaknem 25 millió, az utazások száma azóta alig változott. A külföldi nyaralások a belföldi üdülésekéhez képest csak töredékét teszik ki az összes utazásnak. Utóbbi részaránya meghaladja a 70 százalékot, ezért hazánk számára is maga Franciaország a legnagyobb versenytárs. A külföldre látogató franciák többnyire 35 év alatti, vagy 50-64 év közötti, magasan iskolázott, magas beosztású, jó jövedelemmel rendelkező városlakók, gyermekük, ha van, 15 év feletti. A francia utazó 70 százaléka rövidebb utakat tesz, de gyakran, és 67 százalékuk minden alkalommal új helyre kívánkozik. Csaknem 73 százalékuk a sajtóból szerzi az ötletet úti célja kiválasztásához. A belföldi turizmust is figyelembe véve legtöbbször barátoknál, rokonoknál szállnak meg, a szálloda – a kempingeket követően - csak a harmadik legkedveltebb szállástípus. A francia utasoknak körülbelül a fele nem foglalja le előre útját és szállását. Az európai on-line turisztikai piacon Nagy-Britannia és Németország után a harmadik helyet foglalja el Franciaország 11 százalékkal. A három dobogós nemzet közül a franciák foglalják a legtöbb csomagajánlatot a világhálón.
Segített a kulturális évad
A Magyar Turizmus Rt. kiemelt piacként tekint Franciaországra, amely tavaly a beutazók 330 ezres számát tekintve a tizennegyedik helyet foglalta el küldőországaink rangsorában, a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáit vizsgálva azonban a hetedik, a szállodák vendégéjszakái szerint pedig a hatodik helyen áll. Mindez különösképpen jó eredmény, tekintve, hogy a francia gazdaság gyengélkedik: 10 százalékos a munkanélküliség, az államigazgatásban és a termelési szektorban nagy leépítések történtek, az utazni vágyók 26 százalékánál csökkent a szabadon elkölthető jövedelem. A magyarországi francia vendégforgalom 2001-ig nem mutatott egyértelmű növekedést vagy csökkenést, a 2001-ben Franciaországban megrendezett Magy’ART Kulturális Évad rendezvénysorozat óta azonban igen jelentős növekedés figyelhető meg a francia beutazó forgalomban. A felíveléshez az uniós csatlakozás kapcsán ránk irányuló figyelem és a fapados légitársaságok megjelenése is jelentősen hozzájárult. 2003-ról 2004-re a kereskedelmi szálláshelyek és a szállodák vendég- és vendégéjszakaszáma csaknem egynegyedével növekedett, ami jelentősen meghaladja az átlagos külföldi vendégforgalom növekedését. A francia vendégéjszakák aránya az összes külföldi vendégéjszakához képest 1990-ben 1,44 százalék volt, amely 1995-ig fokozatosan növekedett, 1996 és 2000 között stagnált, 2001 óta pedig újra gyarapszik: a vendégéjszakák részaránya 2004-ben elérte a 3, 47 százalékot.
Szállodában szeretnek lakni
Hazánkban a franciák legkedveltebb szállástípusa a hotel: 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeket választók 88 százaléka vett igénybe szállodai szolgáltatást. A francia vendégéjszakák regionális megoszlása Budapest vezető helyét mutatja (79 százalék), amelyet a Balaton (8 százalék) és a nyugat-dunántúli régió (3 százalék) követ. A legtöbb francia nyáron keresi fel hazánkat. A vendégforgalom több mint 50 százaléka a májustól augusztusig realizálódik a szálláshelyeken.
A Magyar Turizmus Rt. 2000-ben hazánkkal kapcsolatos turisztikai imázs kutatást végzett Franciaországban. Ez alapján a lakosság első asszociációi földrajzi adottságainkhoz (Budapest, Duna, Balaton), kultúránkhoz (népművészet, zene, tánc) és természeti vonzerőinkhez (puszta) kapcsolódnak. Kedvező számunkra, hogy ezek a tényezők kiemelkedő szerepet töltenek be az utazási döntésben. Payer Beáta, az MT Rt. párizsi külképviselője szerint a francia fiatalok nem ütköznek nyelvi akadályokba hazánkban, az idősebb korosztályok azonban még mindig csak a saját nyelvükön kommunikálnak külföldön. Ezért a szakember a francianyelv-oktatás szerepére hívta fel az MT Rt. és az Magyar Szállodaszövetség figyelmét.
A 2005-ös év további fellendülést hozhat a francia küldőpiacon, lévén, hogy idén Magyar Gazdasági Évet rendeznek Franciaországban, amelyhez turisztikai marketingszervezetünk is csatlakozik, és a francia szakemberek személyesen is megismerkedhetnek idegenforgalmi kínálatunkkal.
Terület | 547 ezer km² |
Lakosság: | 62 millió fő |
GDP összetétele: | |
Szolgáltatás | 72,9 százalék |
Ipar | 24,4 százalék |
Mezőgazdaság | 2,7 százalék |
A turizmus közvetlen és közvetett jelentősége a GDP-ben | 12,2 százalék |
Infláció | 2,1 százalék (EU átlag felett) |
Munkanélküliség | 10 százalék |
Egy főre jutó GDP értéke |
22 ezer euró |
Forrás: TT-gyűjtés |
Járatsűrűség/hét |
|
Malév | 21 |
Air France | 21 |
Sky Europe | 10 |
Wizz Air | 6 |
Forrás: TT-gyűjtés |
Összes kiutazás (lakosság/fő) |
||
1. Németország | 72,7 millió | (0,88) |
2. Nagy-Britannia | 54,2 millió | (0,90) |
3. Franciaország | 24,0 millió | (0,40) |
4. Hollandia | 19,9 millió | (1,22) |
5. Olaszország | 19,1 millió | (0,32) |
6. Svájc | 12,9 millió | (1,72) |
7. Belgium | 12,5 millió | (1,21) |
8. Oroszország | 11,6 millió | (0,08) |
Üdülés (lakosság/fő) |
||
1. Németország | 49,9 millió | (0,6) |
2. Nagy-Britannia | 33,9 millió | (0,56) |
3. Hollandia | 16,6 millió | (1,02) |
4. Franciaország | 16,0 millió | (0,26) |
5. Olaszország | 15,8 millió | (0,27) |
6. Belgium | 11,0 millió | (1,06) |
7. Svájc | 9,8 millió | (1,31) |
8. Spanyolország | 6,5 millió | (0,05) |
Forrás: IPK, 2003 |
1. Spanyolország | 7732190 | -5.10% |
2. Olaszország | 100000 | 0.90% |
3. Nagy-Britannia | 3075000 | -0.10% |
4. Belgium | 940628 | 3.50% |
5. Marokkó | 916147 | 4.40% |
6. Németország | 899646 | 5.70% |
7. Portugália | 856921 | 0.02% |
8. Tunézia | 833989 | -5.80% |
9. Görögország | 735568 | n.a. |
10. USA | 688887 | -6.20% |
… | ||
23. Magyarország | 249000 | 10.10% |
Forrás: Echo Touristique |