Hazulról kell elcsábítani a franciákat

Oroszország után Franciaországgal folytatta a „Hónap küldőországa” című rendezvénysorozatát februárban a Magyar Turizmus Rt., amelynek Piac- és Termékelemzési Irodája és párizsi külképviselője kimerítő elemzést tárt az érdeklődők elé a hazánk számára hagyományosan kiemelkedő és egyre növekvő jelentőségű francia piacról és a franciák kiutazási szokásairól.

Franciaország a világ egyik legjelentősebb fogadóországa: a turistaérkezések száma alapján évek óta az első, a turisztikai bevételek alapján pedig a világ harmadik legfontosabb országa. Küldőpiacként is jelentős: a kiutazások számával (24 millió) a harmadik helyet foglalja el Európában, az üdülésekkel (16 millió) pedig a negyedik legfontosabb küldőország. A francia lakosság külföldi utazásainak és üdüléseinek legkedveltebb célpontja Délnyugat-Európa (28 százalék) és Nyugat-Európa (17 százalék). Régiónkba a franciák 2 százaléka utazik, a Magyarországra történő utazások az összes külföldi út 1százalékát teszi ki. Kedvenc úti céljaik rangsorában hazánk a 23. helyet foglalta el az elmúlt két évben.

A BVA francia piackutató cég felmérése szerint a franciák 60 százaléka évente egyszer utazik külföldre, 30 százalékuk kétszer-háromszor, 12 százalékuk négynél több alkalommal. A legtöbben egy-hét napot töltenek a felkeresett desztinációban, ám az utazók majdnem egynegyede nyolc-tizenöt napos tartózkodási idővel jellemezhető. A francia lakosság külföldi utazásainak száma 2000-ben volt a legmagasabb, csaknem 25 millió, az utazások száma azóta alig változott. A külföldi nyaralások a belföldi üdülésekéhez képest csak töredékét teszik ki az összes utazásnak. Utóbbi részaránya meghaladja a 70 százalékot, ezért hazánk számára is maga Franciaország a legnagyobb versenytárs. A külföldre látogató franciák többnyire 35 év alatti, vagy 50-64 év közötti, magasan iskolázott, magas beosztású, jó jövedelemmel rendelkező városlakók, gyermekük, ha van, 15 év feletti. A francia utazó 70 százaléka rövidebb utakat tesz, de gyakran, és 67 százalékuk minden alkalommal új helyre kívánkozik. Csaknem 73 százalékuk a sajtóból szerzi az ötletet úti célja kiválasztásához. A belföldi turizmust is figyelembe véve legtöbbször barátoknál, rokonoknál szállnak meg, a szálloda – a kempingeket követően - csak a harmadik legkedveltebb szállástípus. A francia utasoknak körülbelül a fele nem foglalja le előre útját és szállását. Az európai on-line turisztikai piacon Nagy-Britannia és Németország után a harmadik helyet foglalja el Franciaország 11 százalékkal. A három dobogós nemzet közül a franciák foglalják a legtöbb csomagajánlatot a világhálón.

Segített a kulturális évad

A Magyar Turizmus Rt. kiemelt piacként tekint Franciaországra, amely tavaly a beutazók 330 ezres számát tekintve a tizennegyedik helyet foglalta el küldőországaink rangsorában, a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáit vizsgálva azonban a hetedik, a szállodák vendégéjszakái szerint pedig a hatodik helyen áll. Mindez különösképpen jó eredmény, tekintve, hogy a francia gazdaság gyengélkedik: 10 százalékos a munkanélküliség, az államigazgatásban és a termelési szektorban nagy leépítések történtek, az utazni vágyók 26 százalékánál csökkent a szabadon elkölthető jövedelem. A magyarországi francia vendégforgalom 2001-ig nem mutatott egyértelmű növekedést vagy csökkenést, a 2001-ben Franciaországban megrendezett Magy’ART Kulturális Évad rendezvénysorozat óta azonban igen jelentős növekedés figyelhető meg a francia beutazó forgalomban. A felíveléshez az uniós csatlakozás kapcsán ránk irányuló figyelem és a fapados légitársaságok megjelenése is jelentősen hozzájárult. 2003-ról 2004-re a kereskedelmi szálláshelyek és a szállodák vendég- és vendégéjszakaszáma csaknem egynegyedével növekedett, ami jelentősen meghaladja az átlagos külföldi vendégforgalom növekedését. A francia vendégéjszakák aránya az összes külföldi vendégéjszakához képest 1990-ben 1,44 százalék volt, amely 1995-ig fokozatosan növekedett, 1996 és 2000 között stagnált, 2001 óta pedig újra gyarapszik: a vendégéjszakák részaránya 2004-ben elérte a 3, 47 százalékot.

Szállodában szeretnek lakni

Hazánkban a franciák legkedveltebb szállástípusa a hotel: 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeket választók 88 százaléka vett igénybe szállodai szolgáltatást. A francia vendégéjszakák regionális megoszlása Budapest vezető helyét mutatja (79 százalék), amelyet a Balaton (8 százalék) és a nyugat-dunántúli régió (3 százalék) követ. A legtöbb francia nyáron keresi fel hazánkat. A vendégforgalom több mint 50 százaléka a májustól augusztusig realizálódik a szálláshelyeken.

 A Magyar Turizmus Rt. 2000-ben hazánkkal kapcsolatos turisztikai imázs kutatást végzett Franciaországban. Ez alapján a lakosság első asszociációi földrajzi adottságainkhoz (Budapest, Duna, Balaton), kultúránkhoz (népművészet, zene, tánc) és természeti vonzerőinkhez (puszta) kapcsolódnak. Kedvező számunkra, hogy ezek a tényezők kiemelkedő szerepet töltenek be az utazási döntésben. Payer Beáta, az MT Rt. párizsi külképviselője szerint a francia fiatalok nem ütköznek nyelvi akadályokba hazánkban, az idősebb korosztályok azonban még mindig csak a saját nyelvükön kommunikálnak külföldön. Ezért a szakember a francianyelv-oktatás szerepére hívta fel az MT Rt. és az Magyar Szállodaszövetség figyelmét.

A 2005-ös év további fellendülést hozhat a francia küldőpiacon, lévén, hogy idén Magyar Gazdasági Évet rendeznek Franciaországban, amelyhez turisztikai marketingszervezetünk is csatlakozik, és a francia szakemberek személyesen is megismerkedhetnek idegenforgalmi kínálatunkkal.

Franciaország számokban
 Terület  547 ezer km²
 Lakosság:  62 millió fő
 GDP összetétele: 
 Szolgáltatás  72,9 százalék
 Ipar  24,4 százalék
 Mezőgazdaság  2,7 százalék
 A turizmus közvetlen és közvetett jelentősége a GDP-ben  12,2 százalék
 Infláció  2,1 százalék (EU átlag felett)
 Munkanélküliség  10 százalék

 Egy főre jutó GDP értéke

 22 ezer euró
 Forrás: TT-gyűjtés  

Légi járatok Franciaország és Magyarország között 2005 nyarán:

 Járatsűrűség/hét 

 Malév  21
 Air France  21
 Sky Europe  10
 Wizz Air  6
 Forrás: TT-gyűjtés   

Európa legfontosabb küldőországai 2003-ban

 Összes kiutazás (lakosság/fő)  

 1. Németország  72,7 millió  (0,88)
 2. Nagy-Britannia  54,2 millió  (0,90)
 3. Franciaország  24,0 millió  (0,40)
 4. Hollandia  19,9 millió  (1,22)
  5. Olaszország  19,1 millió  (0,32)
 6. Svájc  12,9 millió  (1,72)
 7. Belgium  12,5 millió  (1,21)
 8. Oroszország  11,6 millió  (0,08)

 Üdülés (lakosság/fő)  

 1. Németország  49,9 millió   (0,6)
 2. Nagy-Britannia  33,9 millió  (0,56)
 3. Hollandia  16,6 millió  (1,02)
 4. Franciaország  16,0 millió  (0,26)
 5. Olaszország  15,8 millió  (0,27)
 6. Belgium  11,0 millió  (1,06)
 7. Svájc  9,8 millió  (1,31)
  8. Spanyolország  6,5 millió  (0,05)
  Forrás: IPK, 2003   

A franciák kedvenc úti céljai 2003-2004. évek átlagában
 1. Spanyolország   7732190  -5.10%
 2. Olaszország   100000  0.90%
 3. Nagy-Britannia   3075000  -0.10%
 4. Belgium   940628  3.50%
 5. Marokkó   916147  4.40%
  6. Németország  899646  5.70%
 7. Portugália  856921  0.02%
 8. Tunézia  833989 -5.80%
 9. Görögország  735568  n.a.
 10. USA   688887  -6.20%
 …    
  23. Magyarország  249000  10.10%
 Forrás: Echo Touristique   

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.