A világ összes országa verseng a jól fizető kínai turisták kegyeiért. Ez érthető is, hiszen 2012-ben Kína volt a negyedik legnagyobb küldőország a világon az Euromonitor International kimutatásai szerint, 2017-re pedig várhatóan Németországot is megelőzve az első számú küldőpiaccá lép elő.
Nem csak a kínai turisták száma, de költésük is folyamatosan nő: a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) adatai szerint 2012-ben a kínai turisták 102 milliárd dollárt fordítottak utazásra, amellyel tavaly a sok éve győztes Németországot is lekörözték.
A kínai utazók áradatából természetesen elsősorban a kelet-ázsiai régió országai profitálnak, azonban számos európai desztináció is szerepel azon a toplistán, amely a kínai turisták által leglátogatottabb célországokat rangsorolta. Az Euromonitor előrejelzése szerint az elkövetkezendő öt évben robbánasszerű növekedést tapasztalhatnak majd a kínai turisták számában azok az országok, ahol rugalmas vízumszabályokat alakítanak ki számukra.
Több vendéget hoz az egyszerű ügyintézés
A marketing és a kínaiak ízlésének megfelelő szálláskínálat mellett az egyszerű vízumügyintézés jelentős vonzerőt jelent, ha egy ország a Kínából érkezőket szeretné megnyerni magának. Sok európai ország is felismerte ezt: Németország és Franciaország például közös vízumigénylő központokat nyitott meg 2012 őszén. 2012 decemberben Nagy-Britannia is bejelentette, hogy egyszerűsíti a vízum procedúrát a kínai turisták számára. Thaiföld idén nyáron bilaterális együttműködésről kezdett meg tárgyalásokat Kínával, amelynek eredményeként idén szeptembertől vízummentességet élveznek majd a beutazni szándékozó kínai állampolgárok. Ezeket a példákat várhatóan világszerte további országok is követik majd.
Egyre nagyobb szelet jut a távol piacoknak
Habár a kínaiak által kedvelt úti célok élmezőnyében főleg a közeli országokat találjuk, egyre több távoli desztináció is szerepel a 25-ös ranglistán. Az Amerikai Egyesült Államokba 2012-ben több mint másfél millió kínai turista utazott, ami 45%-kal több, mint az egy évvel korábbi vendégszám. Oroszországba 830 ezren utaztak el, ami 16,4%-os növekedést jelent. Európát is sokan keresik fel: a tavalyi évben Franciaországba 1,3 millió, Németországba 760 ezer, Svájcba 660 ezer, Ausztriába 350 ezer, Olaszországba 250 ezer, Nagy-Britanniába 200 ezer kínai turista utazott. A francia, német, olasz és angol desztinációknál a növekedés a tavalyi évben 12-19 százalék között mozgott, kiemelkedő ütemben bővült azonban a beutazó kínai turisták száma 2011-hez képest Ausztriában (37,1%) és Svájcban (33%).
Magyarországon is dinamikus, évi 20-30 százalékos növekedés jellemzi a kínai beutazóforgalmat. A Magyar Turizmus Zrt. által összeállított Tourism in Hungary statisztikai kiadvány adatai szerint 2011-ben Kínából 58 386 (+29,8%), 2012-ben 72 ezer (+23,5%) turista érkezett. A Magyarországon általuk eltöltött vendégéjszakák száma a tavalyi évben 10 százalékkal 128 ezerre nőtt, ami viszonylag alacsony, átlagosan 1,8 napos tartózkodást jelent. Ázsiából Japán után a második legnagyobb küldőpiacot jelenti hazánknak Kína. Érdemes ugyanakkor megnézni, hogy más középkelet-európai országokban mekkora a növekedés üteme. A második táblázatból kiderül, hogy az előrejelzések szerint Ausztriában például megháromszorozódik a kínai turisták száma 2017-re. Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy Magyarország nem szerepel sem a legfontosabb célországok, sem a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező államok között.
A top 25 legtöbb kínai turistát fogadó ország
Helyezés | Ország | Érkezések száma 2012-ben (ezer) | %-os növekedés 2012-ben |
1 | Hong Kong, China | 15,110.4 | 11.1 |
2 | Macau | 7,958.0 | 8.4 |
3 | South Korea | 3,383.2 | 55.0 |
4 | Thailand | 2,820.0 | 62.2 |
5 | Taiwan | 2,590.7 | 47.1 |
6 | Singapore | 2,054.2 | 30.2 |
7 | USA | 1,593.5 | 46.0 |
8 | Japan | 1,506.5 | 44.4 |
9 | Vietnam | 1,428.7 | 0.8 |
10 | Malaysia | 1,369.3 | 24.6 |
11 | France | 1,288.0 | 15.0 |
12 | Russia | 830.4 | 16.4 |
13 | Germany | 762.9 | 19.7 |
14 | Switzerland | 663.4 | 33.0 |
15 | Australia | 626.4 | 15.5 |
16 | Indonesia | 585.2 | 16.0 |
17 | Austria | 356.4 | 37.1 |
18 | Cambodia | 335.0 | 35.2 |
19 | United Arab Emirates | 300.8 | 23.7 |
20 | Philippines | 291.4 | 20.0 |
21 | Italy | 253.0 | 12.9 |
22 | Canada | 243.0 | 2.7 |
23 | New Zealand | 215.4 | 48.0 |
24 | United Kingdom | 206.6 | 17.5 |
25 | Mongolia | 203.8 | 2.5 |
Bár a kínaiak számára Ausztrália csupán a 15. legnépszerűbb úti cél, az ausztráloknak Kína a második legfontosabb küldőpiac Új-Zéland után. Ezért aztán nem is csoda, hogy a Tourism Australia éves költségvetésének egy negyedét Kínára költötte tavaly, a China Southern légitársasággal közös reklámkampányuk jelszava ez volt: „Ausztrália, tényleg nincs olyan messze” – ezzel próbálták a távoli kontinenset Európánál és az USA-nál vonzóbbá tenni a kínaiak számára, írja a Skift.com.
Új-Zéland számára szintén a második legfontosabb küldőország Kína. Államközi megállapodás keretében heti 42-re növelték a két ország között potenciálisan indítható légi járatok számát a korábbi napi kettő helyett. Ez és a China Southern Airlines törzsutasainak vízumügyintézéséhez 2012-ben kialakított gyorssor tovább javította az eredményeket. Ezt a gyakorlatot várhatóan más légitársaságoknál, elsősorban az Air New Zealandnál is bevezetik.
A legnagyobb mértékben növekvő fogadópiacok
Helyezés | Ország |
A kínai turistaforgalom növekedése |
Várható kínai turistaérkezés 2017-ben |
1 | Hong Kong, China | 4,629.4 | 19,739.8 |
2 | Thailand | 3,708.8 | 6,528.9 |
3 | Taiwan | 2,718.5 | 5,309.2 |
4 | South Korea | 2,308.4 | 5,691.6 |
5 | Singapore | 2,038.5 | 4,092.7 |
6 | USA | 1,627.9 | 3,221.4 |
7 | Switzerland | 1,501.5 | 2,164.9 |
8 | Philippines | 1,080.6 | 1,372.0 |
9 | Macau | 1,008.8 | 8,966.8 |
10 | Malaysia | 875.5 | 2,244.8 |
11 | Cambodia | 820.8 | 1,155.7 |
12 | Vietnam | 719.7 | 2,148.4 |
13 | France | 533.6 | 1,821.6 |
14 | Japan | 502.2 | 2,008.6 |
15 | Australia | 477.1 | 1,103.5 |
16 | Germany | 469.8 | 1,232.7 |
17 | United Arab Emirates | 464.0 | 764.7 |
18 | Angola | 429.5 | 541.4 |
19 | Spain | 356.3 | 537.0 |
20 | Indonesia | 355.7 | 940.9 |
21 | Russia | 341.5 | 1,171.9 |
22 | Austria | 328.3 | 684.7 |
23 | Italy | 245.5 | 498.5 |
24 | New Zealand | 187.4 | 402.7 |
25 | Croatia | 178.5 | 221.8 |
Forrás: Turizmus Online