Hungarikumot a kirakatba!

A Corvinus Egyetemen Patrick Bohl angol nyelvű PhD kutatása és disszertáció tervezete a repülőtéri környezetnek az utasok hangulatára, s ezen keresztül vásárlási késztetésének a vizsgálatára koncentrál. A disszertáció tervezet védésén többek között felmerült, hogy a cégeket, jelesül a hungarikum termékeket előállító és forgalmazó szervezeteket mi ösztönzi a repülőtéri tranzitban történő megjelenésre? 

A kutató a budapesti mellett az utasforgalmat tekintve Európa Top 50 repülőterén is folytatott vizsgálatokat. Zürichben például a „helvétikumnak” számító svájci csokoládéból ingyen kóstolás lehetséges, egyszerű kedvcsinálóként a vásárláshoz. Budapesten, mióta a Ferihegy 1 bezárta kapuit, a Liszt Ferenc reptéren 8 millió külföldi fordul meg. Kétségtelenül ez az ország legfrekventáltabb kapuja, kirakata.

Tudjuk, hogy a hely arculatának, imázsának hiteles kommunikációja a helyhatóság feladata; egy ország esetén ez a hatóság a kormány. Magyarország kormánya elindult a hungarikumok tudatos, és 2013. óta külön törvénnyel szabályozott menedzselésének az útján. Ennek valahol része kellene, hogy legyen a nemzeti termékek – és programok – külföldiek elé tárása, ami koncentráltan éppen a nemzetközi reptéren lehetséges, s ezt nem kellene a piac önszerveződési mechanizmusára bízni. Ugyanez érvényes a reptéri boltokban manapság nemzeti termékként kínált árukészletre.

A Magyar Hungarikum Bizottság által hungarikumként elfogadott termények, termékek és nemzeti értékek, különösen a hungarikum védjegyre való jogosultság részben minőségi garanciát, részben privilégiumot kellene, hogy jelentsen a nemzetközi reptéren (is) kialakított, állami tulajdonú kereskedelmi egységben történő megjelenésre. Emellett ugyanezen kereskedelmi lánc a budapesti nagy pályaudvarokon, a legfrekventáltabb hotelekben és – mobil változatban – a legnagyobb tömegeket vonzó rendezvényeken, mint a Szigeten is meg kellene, hogy jelenjen.

A Budapesti Corvinus Egyetemen a hungarikumokat és a nemzeti örökségünk értékeit egy 2013-ban – egyelőre online formában – megjelent egyetemi jegyzet próbálja rendszerezni és turisztikai termékké formálásuk folyamatát bemutatni.

A könyv ingyenesen letölthető a linkre kattintva >>>

Michalkó Gábor, turisztikai szakember így ír a kiadványról: „A hungarikumokkal kapcsolatos ismeretek elsajátítása különösen az európai uniós csatlakozásunkat követően került a felsőoktatás fókuszába, a téma az agrár- és a gazdaságtudományi képzési területen egyaránt kiemelkedő fontosságú. Tekintettel arra, hogy a kormányzat a törvény erejénél fogva igyekszik a hungarikumnak nyilvánított nemzeti értékeinket megőrizni és a nemzetközi színtéren is közkinccsé tenni, ezért egy ezzel a témával sokoldalúan foglalkozó tankönyvnek feltétlenül helye van a főiskolai, egyetemi jegyzetboltok kínálatában. A munka jelentősen túlmutat a tradicionális hungarikumokon, a magyar örökség teljességét tárgyalja, a magyarsághoz kötődő – egy leendő diplomás számára – átfogó és elengedhetetlen műveltségképet kínál.”

Kulcsár Dezső, hungarikum szakbizottsági tag szerint: „A könyv egyrészt nélkülözhetetlen a közgazdászképzésben (a turizmus-vendéglátás szakokon egyszerűen elengedhetetlen), másrészt az általános műveltséghez is hozzátartozik szűkebb hazánk értékeinek ismerete, a nemzeti identitástudatról nem is beszélve. Az egy területen élőknél akár elismeri valaki, akár nem, szükségszerűen kialakul az összetartozás tudata, de legalábbis az „élőhely” értékeinek megismerési igénye. A könyv átfogó képet ad a hungarikumokhoz kapcsolódó legfontosabb kérdésekről és jó eligazítást nyújt a hungarikumok gyakorlati „hasznosításával” kapcsolatos feladatokhoz is. A könyv nemcsak az ismeretszerzést segíti, de a településfejlesztés és a turizmus mindennapi gyakorlatában is hasznos lehet. Nem vitás például, hogy a településmarketing ismerete bármelyik polgármesternek és önkormányzati testületnek is jól jön. Hiánypótló könyvről van szó, amely széles olvasótáborhoz szólhat.”


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.