A felmérés szerint az unióban élők kevesebb mint 40 százaléka vesz részt aktívan a kultúrában, vagyis alkot, míg a kultúra passzív szemlélői, a közönség körében 21 százalékról 18-ra csökkent azok aránya, akik azt mondták: gyakran vagy nagyon gyakran vesznek részt valamilyen kulturális eseményen.
A skála pozitív végén a svédek, a dánok és a hollandok állnak, ahol 43, 36, illetve 34 százalék mondta, hogy gyakran vagy nagyon gyakran kulturálódik. Portugáliában és Cipruson mindössze 6-6 százalék, Romániában és Magyarországon pedig 7-7 százalék ugyanez az arány.
Ráadásul Magyarországon 2007 óta 26 százalékkal, 54 százalékra emelkedett azok aránya, akik soha nem vagy alig vesznek részt kulturális programokban. Romániában és Görögországban még magasabb ez az arány: 55 és 63 százalék.
A megkérdezettek közül sokan mondták, hogy nincs idejük könyvet olvasni, a balett, a tánc és az előadóművészetek az emberek felét például nem is érdeklik, koncertre járni pedig az emberek negyedének egyszerűen nincs pénze.
A felmérés szerint a legnépszerűbb kulturális tevékenység a tévén és rádión keresztüli művelődés, az emberek mintegy háromnegyede jelölte meg, hogy az elmúlt egy évben hallgatott vagy nézett kulturális programot, mintegy kétharmada olvasott legalább egy könyvet a legutóbbi 12 hónapban. A legkevesebben, a válaszadók alig ötöde látott balett- vagy operaelőadást az elmúlt egy évben.
Az Eurobarométer összesen 27 ezer embert kérdezett meg az Európai Unió minden országában. A felmérésből az derült ki, hogy legalább egy kulturális tevékenységben a dánoknál az emberek 74 százaléka, a svédek 68 százaléka, a finnek 63 százaléka vett részt. A legalacsonyabb ez a mutató Bulgáriában, ahol az emberek kevesebb mint hatoda fogyasztott kulturális javakat a legutóbbi 12 hónapban. Máltán 18 százalék, az olaszok körében 20 százalék, Magyarországon pedig 21 százalék, alig több mint minden ötödik magyar szánt időt a kultúrára, például vett könyvet a kezébe.
A felmérésből az is kiderül, hogy az európaiak valamivel több mint fele használja kulturális tevékenységre az internetet, hallgat zenét vagy rádiót online, olvas híreket vagy keres kulturális információkat.
Forrás: MTI