Így első helyre léptek a rangsorban, megelőzve a sok éve győztes Németországot. Ez a hatalmas összeg 37%-kal haladja meg a 2011-es értéket, köszönhetően az elkölthető jövedelem növekedésének, a külföldi, pihenés célú utazásokra vonatkozó korlátozásoknak, és a felértékelődő jüannak.
Érdekes, hogy 2000-ben még csak 13 milliárd dollárt költöttek, 2005-ben pedig már megelőzték Olaszországot, Japánt, Franciaországot és Nagy-Britanniát is. Persze a teljes lakosságra jutó költési aránynál már más számokat látunk. Itt az ausztrálok vezetnek, őket a németek és a kanadaiak követik. Kína mellett jelentősen növekedett Oroszország szerepe, amely 36,5%-os növekedést ért el, és két helyet előrelépve immár az ötödik legtöbbet költő turista nemzet a világon.
Nemzetközi turizmus – költési rangsor
De miért is kellenek a turisták?
Direkt és indirekt módon a világ GDP-jének 9%-a a turizmusból származik, egyetlen turista 11 másiknak teremt munkahelyet; a világ exporttermelésének 6%-a turizmushoz köthető.
Ez lett az utóbbi hatvan évben a világgazdaság egyik legdinamikusabban növekvő ágazata: míg 1950-ben még csak 25 millióan utaztak, 1980-ban már 278 millióan, 1995-ben 528 millióan, s 2012-ben már nem kevesebben, mint 1 milliárd 35 millióan ! Az előrejelzések szerint a turisztikai céllal utazók száma 2030-ra elérheti az 1,8 milliárd főt.
A turisták számának változása (1950-2030)
Jó hír, hogy a fejlődő országok 1980-as, 30%-os részaránya 2012-re 47%-ra nőtt, 2030-ra pedig a várakozások szerint eléri az 57%-ot.
A világ 10 legtöbbet látogatott úti célja
Franciaország, az USA és Kína áll a dobogón, Oroszország először került be a top 10-be, a kilencedik helyen. Franciaországba, 2012-ben több mint 83 millióan érkeztek , viszont a legtöbbet az USA-ban költötték (126,2 milliárd USD), ezt követi Spanyolország (55,9 milliárd USD) és Franciaország (53,7 milliárd USD).
A költési nagyságban jelentősen előrelépett Makaó (ötödik hely) és Hong Kong (kilencedik hely), a két különleges, Kína által igazgatott terület. A legdinamikusabban növekvő régió Ázsia és Óceánia, jelenlegi részesedése 23%-os, a térségbe 2012-ben 234 millió turista érkezett.
Az, hogy a világ egyre több része nyílik meg turisztikai szempontból is, jól mutatja, hogy nemcsak a Thaiföldre érkezők száma növekedett 2012-ben 16%-kal, hanem nőtt az érdeklődés Kambodzsa iránt is (24%-kal); s Vietnamra is14%-kal többen voltak kíváncsiak.
Myanmar mutatta a legmagasabb relatív növekedést (52%), bár ez abszolút értelemben csupán 593 ezer főt jelentett.
Top 10 célpont: a turisták száma alapján (bal oldali táblázat), a bevételek alapján (jobb oldali táblázat)
És hol vagyunk mi?
Az UNWTO statisztikái szerint hazánkba 2012-ben 10,3 millió turista érkezett, amely 1%-os növekedést jelent 2011-hez képest. Magyarország részesedése az európai turizmuson belül 1,9% volt, míg a teljes közép-kelet európai régióé 20,9%. A régióban Oroszországba (25,7 millió fő) és Lengyelországba (14,8 millió fő) érkeztek a legtöbben, Magyarország a harmadik.
Érdekes, hogy úgy látszik, túlbecsüljük a „városok királynőjének”, „arany városnak” is nevezett Prága népszerűségét: a statisztikák szerint, Csehországot kevesebben látogatták– pontosan 8,9 millió fő –, mint a 7. legidillibb európai (fő)várossal (amerikai Forbes magazin), vagy a világ 9. legszebb városával (UCityGuides) büszkélkedő hazánkba. Fontos lehet még, hogy a magyarok által gyakran látogatott országokba, Ausztriába 24,15 millió, Horvátországba 10,3 millió, és Görögországba 15,5 millió fő utazott.
Talán a következő, az utazási szokásokat ábrázoló diagram magyarázza leginkább a turisták számának növekedését. A légiközlekedés térhódítása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egy-egy célpont egyre szélesebb rétegek számára elérhető legyen: míg 10-20 évvel ezelőttig csak a módosabbak engedhették meg maguknak ezt az utazási formát, mára, jórészt a diszkont légitársaságoknak köszönhetően, az utasok több mint fele repülővel közlekedik.
Utazási szokások közlekedési módok szerint, 2012
Forrás: Private Banking Blog