Kínai és orosz turistákat Magyarországnak!

A Word Tourism Organization (UNWTO) legújabb, a világ turisztikai trendjeit összefoglaló kiadványából kiderül, hogy 2012-ben a kínai turisták 102 milliárd USA dollárt költöttek külföldi útjaikon, írja a Private Banking Blog.

Így első helyre léptek a rangsorban, megelőzve a sok éve győztes Németországot. Ez a hatalmas összeg 37%-kal haladja meg a 2011-es értéket, köszönhetően az elkölthető jövedelem növekedésének, a külföldi, pihenés célú utazásokra vonatkozó korlátozásoknak, és a felértékelődő jüannak.

Érdekes, hogy 2000-ben még csak 13 milliárd dollárt költöttek, 2005-ben pedig már megelőzték Olaszországot, Japánt, Franciaországot és Nagy-Britanniát is. Persze a teljes lakosságra jutó költési aránynál már más számokat látunk. Itt az ausztrálok vezetnek, őket a németek és a kanadaiak követik. Kína mellett jelentősen növekedett Oroszország szerepe, amely 36,5%-os növekedést ért el, és két helyet előrelépve immár az ötödik legtöbbet költő turista nemzet a világon.

Nemzetközi turizmus – költési rangsor

De miért is kellenek a turisták?

Direkt és indirekt módon a világ GDP-jének 9%-a a turizmusból származik, egyetlen turista 11 másiknak teremt munkahelyet; a világ exporttermelésének 6%-a turizmushoz köthető.

Ez lett az utóbbi hatvan évben a világgazdaság egyik legdinamikusabban növekvő ágazata: míg 1950-ben még csak 25 millióan utaztak, 1980-ban már 278 millióan, 1995-ben 528 millióan, s 2012-ben már nem kevesebben, mint 1 milliárd 35 millióan ! Az előrejelzések szerint a turisztikai céllal utazók száma 2030-ra elérheti az 1,8 milliárd főt.

A turisták számának változása (1950-2030)

Jó hír, hogy a fejlődő országok 1980-as, 30%-os részaránya 2012-re 47%-ra nőtt, 2030-ra pedig a várakozások szerint eléri az 57%-ot.

A világ 10 legtöbbet látogatott úti célja

Franciaország, az USA és Kína áll a dobogón, Oroszország először került be a top 10-be, a kilencedik helyen. Franciaországba, 2012-ben több mint 83 millióan érkeztek , viszont a legtöbbet az USA-ban költötték (126,2 milliárd USD), ezt követi Spanyolország (55,9 milliárd USD) és Franciaország (53,7 milliárd USD).

A költési nagyságban jelentősen előrelépett Makaó (ötödik hely) és Hong Kong (kilencedik hely), a két különleges, Kína által igazgatott terület. A legdinamikusabban növekvő régió Ázsia és Óceánia, jelenlegi részesedése 23%-os, a térségbe 2012-ben 234 millió turista érkezett.

Az, hogy a világ egyre több része nyílik meg turisztikai szempontból is, jól mutatja, hogy nemcsak a Thaiföldre érkezők száma növekedett 2012-ben 16%-kal, hanem nőtt az érdeklődés Kambodzsa iránt is (24%-kal); s Vietnamra is14%-kal többen voltak kíváncsiak.

Myanmar mutatta a legmagasabb relatív növekedést (52%), bár ez abszolút értelemben csupán 593 ezer főt jelentett.

Top 10 célpont: a turisták száma alapján (bal oldali táblázat), a bevételek alapján (jobb oldali táblázat)

És hol vagyunk mi?

Az UNWTO statisztikái szerint hazánkba 2012-ben 10,3 millió turista érkezett, amely 1%-os növekedést jelent 2011-hez képest. Magyarország részesedése az európai turizmuson belül 1,9% volt, míg a teljes közép-kelet európai régióé 20,9%. A régióban Oroszországba (25,7 millió fő) és Lengyelországba (14,8 millió fő) érkeztek a legtöbben, Magyarország a harmadik.

Érdekes, hogy úgy látszik, túlbecsüljük a „városok királynőjének”, „arany városnak” is nevezett Prága népszerűségét: a statisztikák szerint, Csehországot kevesebben látogatták– pontosan 8,9 millió fő –, mint a 7. legidillibb európai (fő)várossal (amerikai Forbes magazin), vagy a világ 9. legszebb városával (UCityGuides) büszkélkedő hazánkba. Fontos lehet még, hogy a magyarok által gyakran látogatott országokba, Ausztriába 24,15 millió, Horvátországba 10,3 millió, és Görögországba 15,5 millió fő utazott.

Talán a következő, az utazási szokásokat ábrázoló diagram magyarázza leginkább a turisták számának növekedését. A légiközlekedés térhódítása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egy-egy célpont egyre szélesebb rétegek számára elérhető legyen: míg 10-20 évvel ezelőttig csak a módosabbak engedhették meg maguknak ezt az utazási formát, mára, jórészt a diszkont légitársaságoknak köszönhetően, az utasok több mint fele repülővel közlekedik.

Utazási szokások közlekedési módok szerint, 2012


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.