2007-ig a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) illetve az elődszervezete éves összeget kért tőlük, amiért bármelyik kikötőt és annak minden szükséges szolgáltatását használhatták.
2009-től új kikötői díjszabási rendszert vezettek be, de még akkor is lehetett hajónként éves összeget fizetni. Az idei évtől ismét módosult a fizetési rendszer, és Vanyolaiék szerint ezzel együtt drasztikusan megnőttek a terheik. Évi hét hónapos használattal számolva például a Jókai hajó esetében úgy kalkulálják, hogy 2007-ben havi átlagban 339 ezer, 2009-ben 382 ezer forintot kellett fizetni, az idei évtől pedig egymillió-háromszázhetvenhat ezer lesz a havi teher, amihez még külön jön a mederhasználati díj.
A Bahart illetékesei szerint koránt sincs szó olyan mértékű emelésről, mint amit Vanyolaiék mondanak. Ez az emelés is részben az állam által kivetett mederhasználati díj érintett részének továbbhárításából következett. A rendszer korrekciójára azért került sor, mert tapasztalataik szerint a hajók befogadóképességére alapozott korábbi rendszer lehetőséget adott arra, hogy a bérlők a férőhelyszám átminősítésével csökkentsék a díjaikat, miközben ugyanakkora kikötői helyet vettek igénybe.
Az új díjrendszer már ahhoz képest határozza meg a fizetendő összeget, hogy az adott hajó mekkora területet foglal el. Az emelkedés másik meghatározó eleme a mederhasználati díj, amit több év alatt emeltek fel évi húsz százalékos lépésekben a valós mértékre.
A témával bővebben foglalkozik a veol.hu cikke, amely ezen a linken olvasható.
Legújabb információink szerint a Vanyolai társaság időközben úgy csökkentett kicsit a díjon, hogy eltávolították a Jókai hajó egyik díszét, az orrából kinyúló rudat, a bugspritet, mert így kisebb lett a hajó Bahart által számolható terület foglalása.