Vajon kapnak-e majd kötbért az idegenvezetők lemondott munkájukért?

Február 29-én került aláírásra a MUISZ, Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége és a MISZ, Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége által az Etikai kódex, mely az utazási irodák és idegenvezetők együttműködésének szabályait rögzíti. A kódex meghatározza az idegenvezetők feladatait, alapvető viselkedési normákat, melyek tulajdonképpen egybeesnek az idegenvezető tanfolyamokon tanítottakkal. Ennél sokkal érdekesebb az, ami a két fél zsebére megy, és korábban nem lett sehol sem meghatározva.

Idegenvezetők és utazási irodák között állandó vita tárgya a lemondott munka után fizetendő kötbér. Elenyésző azon esetek száma, amikor az idegenvezető egy-egy lemondott munka után a neki járó munkadíj bizonyos százalékát megkapta volna kötbérként - mondják idegenvezetők.

Miért is olyan érzékeny pont ez?

A munkájukat ma már szinte kizárólag vállalkozóként folytató idegenvezetők ugyanolyan szolgáltató partnerek az utazási irodák számára, mint a szállodák, éttermek, bárki, akitől szolgáltatást rendel meg az utazási iroda. Míg utóbbiak az egyes csoportokra, vagy hosszabb időtartamra kötött szerződések értelmében meghatározott lemondási időn belül megkapják „bánatpénzüket”, addig a jóval kisebb érdekérvényesítő képességű idegenvezetők nem. Például olyan esetben, amikor van egy már meglévő, tegyük fel, több napos befoglalása. Időközben azonos időpontra keresik egy másik irodától, melyet a már meglévő miatt nem vállal el. Kicsivel később, de alig pár napra a meglévő munkája kezdetétől azt lemondják; két szék közt a padlóra esett. Különösen a mostani válságos időszakban lehet ez érzékeny terület - vélik megkérdezett idegenvezetők.

A kódex ekképp rendelkezik

a kötbérről: "A kilátásba helyezett munka meghiúsulása, az adott csoport esetleges lemondása esetén az utazási iroda haladéktalanul köteles értesíteni az idegenvezetőt, hogy annak legyen módja az elmaradt munka helyett más feladatot vállalni. Ha az iroda mulasztása miatt ez nem történik meg, akkor köteles kötbért fizetni az idegenvezetőnek. Egyéb esetben az iroda akkor köteles kötbért fizetni, amennyiben ezt a partner irodára tovább tudja hárítani. Mértéke a megállapodott munkadíj európai gyakorlatának megfelelően:

Lemondás a munka megkezdése előtt 1 héttel 50 %

Lemondás a munka megkezdése előtt 48 órával 75 %

Lemondás a munka megkezdése előtt 24 órával 100 %"

Hogy mindez a gyakorlatban hogy fog működni?

A MUISZ közleményében ekképp fogalmaz: "A Kódex természetesen csak ajánlásként tekintendő, hiszen a két szövetség civil szervezetként nem rendelkezik szankcionálási jogokkal, tehát csak javasolni tudjuk, hogy tagjaink és a szakma minden szereplője ennek szellemében végezze tevékenységét."

Molnár Judit, a MUISZ szóvivője, egyben az OTP Travel ügyvezetője elismerte az

„A MUISZ és MISZ együttműködés értelmében az utazási irodák törekedjenek arra, hogy minél több MISZ tag idegenvezetőt foglalkoztassanak” – szól a kódex 9. pontja. Vajon hátrányosan különbözteti ez meg azon idegenvezetőket, akik nem tagjai a MISZ-nek? Bálint Zoltán szerint nem, mivel az utazási irodáknak megvannak a saját jól bejáratott embereik, végső esetben fordulnak a szövetséghez, például, ha egy-egy nagy rendezvénynél megszorulva 5-6 vagy annál több idegenvezetőre van szükség hirtelen. Ezzel több megkérdezettünk nem ért egyet, lévén, hogy a MISZ-tagság nem kötelező, így az etikai kódex ezen pontja némiképp diszkriminatív hatású. A több ezer magyarországi idegenvezető döntő hányada nem tagja a MISZ-nek.

Arra, hogy lehet-e a fenti ajánlásnak taglétszámnövelő szándéka és hatása, Bálint Zoltán elmondta, hogy voltak régebbi tagok, akik az etikai kódex megjelente óta visszaléptek, tömeges belépés azonban nem indult.  A MISZ-nek jelenleg három- és ötszáz között mozog tagdíjat fizető tagsága.  

Máshogy látják a kérdést MISZ-en kívüliek. Szerintük ez igenis hártányos lehet a mostani ínséges időkben. Főleg, hogy szerintük a MISZ-tagok jelentős része nyugdíj mellett űzi a szakmát. Lehet ennek egy olyan üzenete, hogy minél többen lépjenek be a MISZ-be ezzel felduzzasztva úgy a létszámot, hogy az idegenvezetői szakma érdekérvényesítő képessége jelentősebb legyen - mondják. Nagyobb taglétszám mellett viszont jobban számon is lehetne kérni a vezetésen az eredményeket - teszik hozzá.


idegenvezetők szolgáltató partneri mivoltát. Elmondta ők MUISZ-tagként megrendelőikkel is annak tudatában tárgyalnak, hogy a lemondás esetén fizetendő kötbérbe beleértendő az idegenvezetőknek járó rész is ugyanolyan ütemezés szerint, ahogy a megrendelőnek az iroda felé is fizetnie kell. Nem mindenki áll így hozzá a kérdéshez. Olyan is megesik, hogy akár már a kötbér gondolatának felvetéséért is nem dolgoztattak többet egy irodánál valakivel - mondták el szakmabeliek. Általánosságban beszélve Molnár Judit szerint - mivel nem jogi szabályozásról beszélünk - egyéni esetek vannak és lesznek továbbra is, azaz az adott idegenvezető és utazási iroda viszonyán múlik, hogy az ilyen eseteket miképpen rendezik. Például néhány plusz megrendeléssel - véli egy neve elhallgatását kérő idegenvezető. Ha. De nagy a kínálat idegenvezetőkből, van aki nem fog dohogni, ha plusz munkát sem kap ellensúlyozásként, hanem egyáltalán munkát kap - teszi hozzá. Molnár Judithoz hasonlóan látja a kötbér fizetésének alakulását; egyedi esetek vannak. „A gondolat helyes, de törvényi szabályozás híján nem válik általánossá a kötbérezés gyakorlata, marad minden a régiben” - mondta.

Arra válaszolva, hogy a gyakorlatban vajon működik-e majd a kötbér fizetésének betartatása, a MISZ-elnök elmondta: jogszabályi előírás híján – csakúgy mint a legalacsonyabb napidíjak esetében – itt is nehézséget okozhat az idegenvezetők közötti egyeszség hiánya.

Jogos észrevétel ugyanakkor, ahogy azt egy olvasónk is felvetette, hogy az idegenvezetők is mondanak le munkát akár a fenti határidőkön belül, melynek anyagi következménye az utazási iroda fele szintén nincs. Erre a két szövetség etikai kódexe nem is tér ki. Így ennek rendezése - szövetségen kívül vagy belül - szintén a két fél közti megegyezésén múlik hasonlóan az iroda által lemondott munka miatti kárpótláshoz.

Kartellgyanú?

Bálint Zoltán MISZ-elnök óriási előrelépésnek tartja, ahogy azt is, hogy MUISZ, illetve Molnár Gabriella MUISZ-elnök személyében nyitottságra talált a szövetség. Ettől az első lépéstől azonban még hosszú út vezet Ausztriáig, ahol rendeletileg szabályozzák kötbérezést, csakúgy mint az idegenvezetői napidíjak minimális mértékét – mondta Bálint Zoltán. A MISZ évnyitó, januári közgyűlésén felmerült a napidíjak ilyetén, MUISZ-szal közös megállapítása. A kezdeményezést a közgyűlésen szintén megjelent Molnár Gabriella támogatásáról biztosította, azonban ez a pont nem került bele a február 29-én napvilágot látott etikai kódexbe. A miértre reagálva Bálint tájékoztatott: az ilyen munkadíj-meghatározás jogszabályellenes, a Gazdasági Versenyhivatal büntetését vonná maga után. Molnár Gabriella MUISZ-elnöktől megtudtuk más országokkal ellentétben ez kimerítené a kartellezés fogalmát.

Neve elhallgatását kérő megkérdezettünk borúlátó a minimumok terén, szerinte sokan nem tartanák be, hogy alákínálva előnyre tehessenek szert másokkal szemben.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.