Egyre nagyobb méreteket ölt az Atlanti-óceánon zajló kutatás az eltűnt Air France gép nyomai után. A dél-amerikai kontinenstől 1100 kilométerre lévő helyszínt összesen 11 repülőgép fésüli át, és megérkezett az öt odarendelt brazil tengerészeti kutatóhajó közül is az első, jelentette a BBC. A légi felderítők nem észleltek holttesteket, de a brazil légierő pilótái további, nagyobb roncsdarabokat láttak. A kedden megtalált eddigi legnagyobb, hétméteres acél roncsdarab valószínűleg a gép törzsének oldalsó részéről származik.
Francia repülési szakemberek szerint az Airbus fekete dobozai 3700 méter mélyen lehetnek, és lehetséges, hogy soha nem kerülnek elő. A fekete dobozok a vízbe csapódás után 30 napig küldik a felkutatásukhoz szükséges segítő rádiójelet, de a kutatást vezető francia szakember szerint semmi sem garantálja, hogy a berendezések működőképesek maradtak.
Ekkora mélységből még sosem sikerült felhozni ilyen adatrögzítő készüléket, és a kutatást az erős tengeralatti áramlatok is nehezítik – tette mindehhez hozzá a brazil légierő szóvivője. A Reuters a brazil védelmi minisztert idézi, aki szerint a vízen úszó olajfoltok miatt valószínűleg kizárható, hogy a gép kigyulladt vagy felrobbant volna. A brazil Estado de Sao Paulo című lap egy anonim Air France-os forrásra hivatkozva azt közölte, hogy a bajba jutott gép pilótája üzenetet küldött, miszerint zivatarfelhőbe került. Tíz perccel később egy sor elektronikus rádióüzenet érkezett a gépről, melyek szerint kikapcsolt a robotpilóta, és az egyik feldélzeti számítógép alternatív áramellátásra váltott.
A lap szerint megsérültek a gép stabilitását vezérlő berendezések és bekapcsolt egy riasztó, ami arra utal, hogy egyre súlyosabbá vált a helyzet. Az utolsó üzenet a csökkenő kabinnyomásról és áramszünetről szólt. A kutatást vezető francia hatóságok egyelőre nem kommentálták az értesülést. Bill Voss amerikai repülésbiztonsági szakértő szerint a brazil lapban megjelentek arra utalnak, hogy a gép még a levegőben széttört. "Az üzenetek azokban a pillanatokban keletkeztek, amikor a gép irányíthatatlanná vált és elkezdett darabokra törni a levegőben" – nyilatkozta Voss az AP-nek. A BBC cikke szerint kielégítő magyarázatra csak a lehető legtöbb roncsdarab összegyűjtése, és főleg a fekete doboz(ok) előkerítése után lehet számítani. (Index)