Előadások hangzottak el a szállodák és egyéb turisztikai szolgáltatók, szakmai szövetségek öntevékeny, felelős szerepvállalásairól a szolgáltatások minőségének megfogalmazása, biztosítása révén, így többek között a szállodák kategorizálásában, a fogyasztói érdekek védelmében, mely utóbbi nemcsak állami, hanem közös feladat és kötelezettség. A magyar tapasztalatokról, valamint a már 11 országban bevezetett HOTELSTARS UNION európai és magyar eredményeiről előadást tartott Dr. Niklai Ákos, a HOTREC vezetőségének tagja, az MSZÉSZ alelnöke.
Tekintettel a turizmus komplexitására és multiplikátor hatására az előadók hangsúlyozták a kormányzati és szövetségi oldal közös felelősségének és együttműködésének fontosságát a turizmus akadálymentes növekedése érdekében.
A spanyol, holland és német előadók külön kiemelték a turizmust felügyelő minisztériumok szerepét más tárcák által okozott, vagy fel nem ismert nehézségek felelős elhárításában. Fontosnak tartják a folyamatos kommunikációt és együttműködést a turisztikai minisztériumok és a turisztikai vállalkozókat képviselő szakmai szövetségek között a stratégiák kialakításában, a turisztikai forgalom bővítésében, a vonzó attrakciók és magas minőség kialakításában, a fogyasztói érdekek védelmében.
Nagy érdeklődést váltottak ki az EU turizmusának nagyságrendjét bemutató indikátorok: 1,7 millió turisztikai vállalkozás, 9,5 millió alkalmazott. (Összehasonlításként az autóiparban 2,2 millió, a vegyiparban 1,9 millió munkavállaló dolgozik.) Valamint 195 milliárd extra megtermelt érték (value added), mely az autóiparban 155 milliárd, a vegyiparban 194 milliárd euró.