Munka-e az idegenvezetés egyáltalán?

Első hallásra talán fura egy kicsit a felvetés, de érdemes rajta elgondolkodni. A nyár folyamán én is ezt tettem, és rá kellett jönnöm, hogy nem.

Az idegenvezetés nem munka. Csak a kőműves, az asztalos, vagy az építkezési segédmunkás tevékenysége minősül annak, mert azok csak a vonatkozó tanfolyamok eredményes elvégzése után dolgozhatnak, és a munkaadó ellenőrzi az okmányokat. Számukra ugyanis, nemcsak szakmunkás bizonyítvány, hanem amennyiben idegen állampolgárok, úgy még munkavállalási engedély is szükséges. Különben, ha jön a NAV razzia, megbüntetik a munkaadójukat feketemunkáért.

Munkavállalási engedélyt csak az a külföldi kaphat, aki Magyarországra bejelentkezett és akinek van lakhatási engedélye is. No, már most az összes, évente több ezer külföldi idegenvezető (vagy idézőjelbe téve, vagy nem), aki egy-két-három vagy több napon át viszi a külföldi buszokat, ilyennel nem rendelkezik, azaz a rendőri igazoltatáskor elmarasztalható lenne. Ha ilyen egyáltalán lenne.

Újabban ugyan lakhatási, munkavállalási már nem kell, de idegenvezetői engedély (licens) mindenképpen szükséges. Az sem megoldás, amit a „felkészültebb” utazási ügynökségek csinálnak, hogy a buszvezető előtt van a mikrofon és vezetés közben magyaráz, mert ő már „sokszor volt itt”, tehát „mindent tud”.

Görögországban, az Akropoliszon, amikor a csoportomnak – elöl – egy magyarul is tudó görög idegenvezető magyarázott, és én a csoport végén mint kísérő haladtam, és csak azért emeltem fel a kezem, hogy két hölgynek megmutassam, hogy merre van a mosdó, a mögöttem álló idegenforgalmi rendész akkora patáliát csapott, hogy zenget a terület. Hogy én nem magyarázhatok, mert nekem nincs görög idegenvezetői engedélyem erre. Alig tudtam megértetni vele, hogy én csak a mosdót „magyaráztam”. És neki volt igaza, védte a szakmát, a kollégái kenyerét.

Néhány évvel ezelőtt a Neckermann telepített idegenvezetőit Olaszországban lecsukták, és csak óvadék, majd komolyabb büntetés után engedték el őket, mert az akkor még szükséges munkavállalási engedély nélkül dolgoztak.

Nem beszélve az óminózus magyar prágai esetről, ahol a tanár az iskola kiránduló diákjainak magyarázott, és konzuli segítséggel szabadult. Bár többen itt arra következtettek, hogy inkább politikai jellegű volt az akció, mint szakmai, mert egy német csoporttal nem valószínű, hogy ezt meg merték volna csinálni, dehát akkor is figyelemre méltó.

Nálunk viszont még nyugodtan lehet a piacon garázdálkodni. Van törvény, jogszabály, minden, csak végrehajtás, ellenőrzés és szankciók nincsenek. Idegenvezetőink zöme, nem teszi ki a jelvényt (ha van neki egyáltalán) mert az „olyan ciki”, így nem is látható a „szakmaiság.”

Pedig egy-egy hétvégi közös akció a főszezonban a MUISZ, MISZ és a rendőrség részéről  a Hősök terén, a Citadellán, a Várban, és más frekventáltabb helyeken, olyan mértékű bevételt hozna, ami még a BKV bírságokat is meghaladná. Csak hát folyamatosan, rendszeresen kellene végrehajtani, mert minden szabály annyit ér, amennyit betartanak belőle. 

Nem kellene már megvédeni egy kicsit magunkat, legalább a saját pályán?


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.