Németország az európai utazók legkedveltebb desztinációinak egyike, sőt, az IPK International felmérése alapján 2013-ban az első helyen végzett a európaiak legkedveltebb kulturális úticéljainak listáján. Az Anholt-GFK Roper Nation Brands Index nemzetközi szinten értékelt 50 országa közül Németország a kereslet szempontjából a „kultúra” területén az előkelő ötödik helyet foglalja el.
Németország kulturális kincsei között 37 az UNESCO által is elismert kulturális és természeti műemlék található. „UNESCO-világörökség – Fenntartható kulturális és természeti turizmus” mottóval a Német Turisztikai Hivatal (DZT) 2014-ben egy saját tematikus évet szentel az UNESCO világörökségi helyszíneknek, amelyek így a nemzetközi marketingtevékenység központi témáját képezik.
Az UNESCO világörökségi helyszínek fontos szerepe a németországi turizmusban
„Az UNESCO-elismerés nemcsak fontos szerepet játszik az úticél Németország életében, hanem a nemzetközi turizmus egy nagyon jelentős minőségi mércéje is – magyarázza Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsi elnöke.
– Stratégiai partnereivel, a Deutsche UNESCO-Kommission e.V.-val és az UNESCO-Welterbestätten Deutschland e.V.-val közösen a DZT intenzív marketingtevékenységgel szeretné növelni az UNESCO világörökségi helyszínek nemzetközi ismertségét és így erősíteni a németországi kulturális turizmust” – teszi hozzá Petra Hedorfer.
A 2014-es tematikus év keretein belül minden tevékenység előtt áll a DZT és a Deutsche UNESCO-Kommission e.V. közös tematikus év logója. „Az UNESCO mint védjegy növeli az úticél Németország látogatóinak számát, ám mindenekelőtt a fenntartható fejlődés és a népek közötti egyetértés szolgálatában kell állnia. A DZT-vel való együttműködés a 2014-es tematikus év keretein belül lehetőséget ad nekünk arra, hogy még szélesebb körben ismertté tehessük a világ kulturális és természeti örökségét, illetve hogy felnyissuk az emberek szemét az UNESCO-világörökségek értékeire” – magyarázza Dr. Roland Bernecker, a Német UNESCO-Bizottság elnöke.
Világszerte 962 az UNESCO által elismert világörökségi helyszín létezik, ezeknek majd a fele (44 százaléka) található Európában – közülük pedig 37 Németországban. Ezzel az úticél Németország a világörökségi helyszínek száma alapján a negyedik helyen áll Európában. A németországi helyszínek közé fontos templomok, kolostorok, kastélyok sorolhatók, de megtalálhatók közöttük kertek, történelmi városközpontok, ipari műemlékek és teljes természeti tájegységek is. Ezek a helyszínek a németországi turizmus fontos részei, és nagyban hozzájárulnak Németország mint kulturális úticél kiváló külföldi imázsához.
A World Economic Forum 2013 Travel & Tourism Competitiveness Report (Utazási és turisztikai versenyképességi beszámoló) 140 nemzetet összehasonlító felmérésében Németország 6,3 pontot szerzett hétpontos skálán kulturális források kategóriában. A legfrissebb minőségi felmérés alapján a külföldi vendégek 50 százaléka a látnivalók miatt döntött az úticél Németország mellett. A legtöbb kultúrturista az Amerikai Egyesült Államokból (22 százalék) és Nagy-Britanniából (17 százalék) érkezik. A kultúra iránt érdeklődő utazók 34 százalékának fontos érv az utazás mellett az „UNESCO-világörökség” cím, ezzel a világörökségi státusz felér egy nemzetközi minőségi mércével.
A DZT együttműködése az UNESCO-Welterbestätten e.V. egyesülettel
Az UNESCO-Welterbestätten e.V. egyesület 2010 óta a DZT tagja, hogy szoros együttműködéssel segítse a magasan kvalifikált, fenntartható és a műemlékek fennmaradását nem veszélyeztető turizmust a németországi UNESCO világörökségi helyszíneken. A nemzetközi értékesítési és marketingtevékenység magját képezi az internetes megjelenés, egy közös publikáció, illetve az intenzív sajtómunka is. Az érdeklődők a www.germany.travel/unesco oldalon 12 nyelven kapnak multimédiás formában kidolgozott információt az UNESCO-világörökségekről. A DZT 360 fokos panorámaképekkel, fotókkal és videókkal nemcsak informál, de átélhetővé is teszi a világörökségi helyszíneket.
A tematikus év előkészületeihez hozzátartozik egy modern kulturális utazási magazin is, amelynek központi témája az UNESCO lesz. Ezen felül a DZT további tartalmakat generál a közösségi csatornákon is. Ennek érdekében a DZT 2013. márciusban UNESCO világörökségi helyszíneket összekötő túrára küldte az „Everything Everywhere” blogot író (www.everything-everywhere.com) top-bloggert, Gary Arndtot. Ezzel a DZT már jelenleg is tartalmakat generál az „UNESCO-világörökség – Fenntartható kulturális és természeti turizmus” 2014-es tematikus évhez, amellyel aktívan népszerűsíti az úticél Németország összesen 37 világörökségi helyszínét.
A német világörökségi helyszíneket gömpanorámaképeken is felfedezhetik az érdeklődők az alábbi linken:
http://www.germany.travel/de/staedte-kultur/unesco-welterbe/unesco-welterben.html