Szatmáry kifejtette: mivel az összes vendégéjszaka igen jelentős hányada (1/3), a szállásdíjból származó bevétel (70%), valamint a külföldi vendégéjszakák 60%-a Budapesten termelődik, a város lényegében egyenlő Magyarországgal, turizmusa több figyelmet és támogatást érdemel, melyet a Nemzetgazdasági Minisztérium most is és a jövőben is igyekszik megadni. A főváros 2011 első negyedévének végére túljutott a válságon, de az azt megelőző szintet még nem érte el - tette hozzá az államtitkár.
Nem öncél
a turizmus fejlesztése, hanem a munkahelyteremtés egyik eszköze, mely a kormány gazdaságpolitikájának középpontjában áll - mondta el. A turizmus az az ágazat, mely viszonylag nagy számban képes felszívni a kevésbé kvalifikált vagy középfokú végzettséggel rendelkező munkaerőt. Az ágazat élénkítésében és összefüggésben a munkahelyteremtéssel is jelentős segítség lehet a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP), melynek felhasználási köreit a szálláshelyi fizetésen túl a vendéglátó szakma észrevételeinek hatására kiterjeszthetik.
Horváth Gergely,
a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) vezérigazgatója elmondta: jóllehet Budapestnek kiemelt szerep jut a hazai turizmuson belül, azért a vidék is fontos, egyik sem létezhet a másik nélkül; az országot kell „eladni”. A vezérigazgató hozzátette: nem feltételen az arányok megfordítása a cél, hanem a turisták nagyobb száma. Horváth fontosnak tartja egy önálló Budapest Stratégia megalkotását, egy márka felépítését. Mint mondta: a piaci szereplőkkel együtt kell kitalálni, mit akarunk kommunikálni a fővárosról.
Az MT Zrt. idén különös hangsúlyt fektet a belföldi turizmus élénkítésére, melyben - mint Horváth Gergely fogalmaz - vannak még kiaknázatlan lehetőségek. A tavalyi nyár igen kedvezőtlenül alakult; az amúgy is belföldön keveset költő és utolsó pillanatban foglaló vendégek egy perccel sem maradtak többet, mint amennyi az Üdülési Csekkük (ÜCS) értékéből telt. Utóbbin változtathat a SZÉP, mely az ÜCS értékhatárának négyszeresével bír - bizakodott Horváth. Elmondta: belföldi kampányaikban előtérbe kerül az élményalapú kommunikáció.
Felmérések szerint a magyar utazóközönség közel 50%-a szerzi utazási információit a világhálóról, 20-25 százalékuk pedig a neten keresztül foglal szállást és egyebet. Ez pozitív változás, gyorsuló folyamatnak lehetünk tanúi - újságolja Horváth hozzátéve, hogy ezen felbátorodva az MT Zrt. is erőteljes online fejlesztésekbe kezd. Ennek része lehet egy TDM szoftver kialakítása, a szolgáltatók GDS kimenetének fejlesztése, mivel a kereskedelmi szálláshelyeknek csupán 10%-a szerepel valamely GDS-rendszerben, mely azonban egyre elengedehetetlenebb a nemzetközi vérkeringésbe kerüléshez. Szintén meghatározó szerep jut a közösségi portáloknak az MT Zrt. elektronikus marketingtevékenységében.
Horváth Gergely előadásában, mely az MT Zrt. stratégiai terve megvalósításának fontos állomasait taglalta, elismerően szólt a Légi Marketing Alap tevékenységéről, mely év év végéig hét légitársaság járatának indításában játszott fontos szerepet. Ugyanakkor a Budapest Winter Invitation kampánnyal kapcsolatban megjegyezte, hogy bár a legutóbbi kampány során keletkezett 71 ezer vendégéjszaka 18%-os növekedést jelent, a továbbfejlődés lehetősége még nyitva áll. Egyebek mellett ezen segíthet a lastminute.com portállal kötött együttműködés.