Nincs tovább ingyen hitel?

Az évek óta folyamatosan és a viteldíjhoz mérten esetenként aránytalanul növekvő repülőtéri illetékek beszedésével és kifizetésével járó adminisztrációs többletköltségeket különösen a céges utaztatással foglalkozó vállalkozások megfelelő kompenzáció híján egyre kevésbé képesek vállalni.

A kompenzáció ügyében hosszú ideje folynak tárgyalások a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (Muisz) illetve légitársaságok és repülőterek között. Mivel a repülőterekkel illetve légitársaságokkal a kompenzáció lehetőségeit vizsgáló tárgyalások eddig eredménytelennek bizonyultak, az utazásszervezők megnövekedett költségeik ellensúlyozására egy, főleg a céges megrendelőket érintő, kezelési költség bevezetésének lehetőségét fontolgatják. Ez a kezelési költség az utazásszervezők számára jutalék híján plusz bevételt nem jelentő, teljes összegben a szolgáltató felé átutalandó illetékek adminisztrációs díjait fedezné. Mint azt az ügyben a Muisz nevében tárgyaló, Simon András a Chemol Travel cégvezetője, a Turizmus Online-nal közölte, a magyar piacon 2008-ban a Billing Settlement Plan (BSP) adatok szerint mintegy 18 milliárd forintnyi illetéket utaltak át utazásszervezők BSP-n keresztül repülőterek és légitársaságok számára, 2009. első felében ez a bő 9 milliárd forintot kitevő összeg már meghaladja az előző évben befizetett pénz felét. Ez azért is érdekes, mert az IATA első féléves, Magyarországra vonatkozó jelentése szerint az utazásszervezők általi repülőjegy eladások komoly mértékben csökkentek.

A fenti összegek mozgásával tetemes banki költségek járnak. BSP szerint az utazásszervezőnek két hét áll a rendelkezésére az illetéket is beleértve, a megvásárolt repülőjegyek kiegyenlítésére, míg az ügyfél az esetek jelentős részében ennél hosszabb határidővel fizet a szervező felé. Az átutalások eltérő átfutási ideje következtében a szervező kvázi ingyen hitelt nyújt ügyfelei számára, miközben számlájáról a banki adminisztráció költségei levonásra kerülnek; a növekvő illetékek miatt egyre nagyobb mértékben. Ez Simon közlése szerint az irodák saját terhére tovább már nem vállalható. A költségek fedezésére bevezetni tervezett kezelési költség, melynek mértékéről és bevezetéséről a piaci szereplők maguk dönthetnek, Simon tájékoztatása szerint vélhetően alacsony mértékű lesz, különös tekintettel arra, hogy az ügyfelek számára régóta nyújtott szolgáltatások díjai az utazásszervezők önhibáján kívül, rajtuk kívül álló szereplők miatt emelkedhetnek meg.

Hardy Mihály, az ügyben szintén érintett Budapest Airport vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója, a Turizmus Online érdeklődésére elmondta, a BA Muisszal folytatott tárgyalásai során lehetséges kompenzációként felajánlott egy akár ingyenesen használható „Last Minute” pult lehetőségét, amellyel eddig csupán a Neckermann élt. Erre reagálva Simon kifejtette, hogy egy ilyen pult, vagy helyiség üzemeltetése az utazásszervezői szakma sokrétűsége következtében nem minden szereplő számára bír azonos előnyökkel. Ugyanakkor a Muisz Hardyhoz hasonlóan bízik a BA-val folytatott tárgyalások sikerében.

A témával foglalkozó egyéb írásunkat itt olvashatja.

A 2009. első félévi repülőjegy eladásokról szóló IATA BSP adatok itt tekinthetők át.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.