A kompenzáció ügyében hosszú ideje folynak tárgyalások a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (Muisz) illetve légitársaságok és repülőterek között. Mivel a repülőterekkel illetve légitársaságokkal a kompenzáció lehetőségeit vizsgáló tárgyalások eddig eredménytelennek bizonyultak, az utazásszervezők megnövekedett költségeik ellensúlyozására egy, főleg a céges megrendelőket érintő, kezelési költség bevezetésének lehetőségét fontolgatják. Ez a kezelési költség az utazásszervezők számára jutalék híján plusz bevételt nem jelentő, teljes összegben a szolgáltató felé átutalandó illetékek adminisztrációs díjait fedezné. Mint azt az ügyben a Muisz nevében tárgyaló, Simon András a Chemol Travel cégvezetője, a Turizmus Online-nal közölte, a magyar piacon 2008-ban a Billing Settlement Plan (BSP) adatok szerint mintegy 18 milliárd forintnyi illetéket utaltak át utazásszervezők BSP-n keresztül repülőterek és légitársaságok számára, 2009. első felében ez a bő 9 milliárd forintot kitevő összeg már meghaladja az előző évben befizetett pénz felét. Ez azért is érdekes, mert az IATA első féléves, Magyarországra vonatkozó jelentése szerint az utazásszervezők általi repülőjegy eladások komoly mértékben csökkentek.
A fenti összegek mozgásával tetemes banki költségek járnak. BSP szerint az utazásszervezőnek két hét áll a rendelkezésére az illetéket is beleértve, a megvásárolt repülőjegyek kiegyenlítésére, míg az ügyfél az esetek jelentős részében ennél hosszabb határidővel fizet a szervező felé. Az átutalások eltérő átfutási ideje következtében a szervező kvázi ingyen hitelt nyújt ügyfelei számára, miközben számlájáról a banki adminisztráció költségei levonásra kerülnek; a növekvő illetékek miatt egyre nagyobb mértékben. Ez Simon közlése szerint az irodák saját terhére tovább már nem vállalható. A költségek fedezésére bevezetni tervezett kezelési költség, melynek mértékéről és bevezetéséről a piaci szereplők maguk dönthetnek, Simon tájékoztatása szerint vélhetően alacsony mértékű lesz, különös tekintettel arra, hogy az ügyfelek számára régóta nyújtott szolgáltatások díjai az utazásszervezők önhibáján kívül, rajtuk kívül álló szereplők miatt emelkedhetnek meg.
Hardy Mihály, az ügyben szintén érintett Budapest Airport vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója, a Turizmus Online érdeklődésére elmondta, a BA Muisszal folytatott tárgyalásai során lehetséges kompenzációként felajánlott egy akár ingyenesen használható „Last Minute” pult lehetőségét, amellyel eddig csupán a Neckermann élt. Erre reagálva Simon kifejtette, hogy egy ilyen pult, vagy helyiség üzemeltetése az utazásszervezői szakma sokrétűsége következtében nem minden szereplő számára bír azonos előnyökkel. Ugyanakkor a Muisz Hardyhoz hasonlóan bízik a BA-val folytatott tárgyalások sikerében.
A témával foglalkozó egyéb írásunkat itt olvashatja.
A 2009. első félévi repülőjegy eladásokról szóló IATA BSP adatok itt tekinthetők át.