Olvasói vélemény az utazásszervezői rendeletről

Legutóbbi hírlevelükben olvastam, hogy szívesen várnak véleményt a szakmai intézkedésekről, rendeletekről.

Magam is utazásszervező, -értékesítő, sőt ezeknek oktatója is vagyok, és közel 30 éve dolgozom ebben a szakmában. Alapító tagja vagyok a Maturnak is, ami 1994-ben azért jött létre, hogy turizmussal kapcsolatos kérdésekben a véleményét megfogalmazza. Megéltem a „szakmai rendszerváltást”, sok iroda bukását, fejlődését. Nagy megelégedéssel fogadtam a 213/96-os kormányrendeletet, amely az utasok érdekében az utazásszervezést szabályozta. A rendelet azóta többször is „finomodott”, változott a jelenlegi formájában, ha megnézik, változatlanul védi az utasok érdekeit. De ezentúl még a diákok és az egyesületek érdekeit is védi, ezzel viszont nem értek egyet! Nem akarom idézni azt a részt, ahol jogot kapnak az iskolák az ún. tanulmányi utak szervezésére, illetve a közhasznú szervezetek és az egyesületek utazásszervezésre. Az eredmény – különösen az iskolák esetében – aggasztó. Magam is átéltem, hogy a gyermekem befizetett százezer forintjáról semmilyen átvételi elismervényt nem kaptam többszöri kérésem ellenére se, és a kísérő pedagógusnak a tíznapos út indulása előtt öt nappal fogalma sem volt arról, hogy mi a címe a leendő szálláshelyeknek. Nem tudta, hogy mi a stornó biztosítás – pedig szerettem volna fizetni, s kérdésemre, hogy a parkolóhelyeken gyűjtenek-e majd pénzt a gyerekektől – igen, természetesen – volt a válasz!

Az eredmény szerencsére nem ilyen tragikus minden iskolánál, hiszen számtalan helyen irodával közreműködve adják az ajánlatot korrektül. Ez a rendeletmódosítás azonban ismét lehetőséget nyújt az ilyen szervezésre, természetesen haszon nélkül(?) a szervezőknek. Persze ezt meg lehet tenni iskolákban a szülőkkel, mert ők nem mernek reklamálni a tanároknál a gyerek érdekében. Csak nehogy ismét olyan esetek legyenek, mint annak idején Kőszegen!

Nagyon előnytelen a rendeletmódosításban az is, hogy a tevékenységért felelős személynek már nem kell felsőfokú végzettséggel rendelkeznie, elég egy utazási ügyintéző vizsga és minősítő vizsga, illetve valamennyi gyakorlati idő. Ez visszalépés az elvárásokban! Semmi és soha nem indokolta és indokolja, hogy belföldi utazásszervezés esetében is kauciót kell letenni.

Szóval ennyit erről a rendeletről. Minden módosítása egy értelmetlen visszalépés, lazítás volt, de sajnos a gyerekeinkkel szemben veszélyes is. Nagyon örülnék, ha szakmai vita alakulna ki levelemből, és a helyzet nem maradna így, de legalábbis kiutazás esetén megmaradnának az eredeti szigorítások.

Üdvözlettel:

Vargáné Várkonyi Erzsébet


Jön az Országos Étterem Hét

Jön az Országos Étterem Hét 

Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.