'
A kiutaztatók nagy része arról számolt be lapunknak, hogy az éles nyári verseny miatt árengedményekre kényszerültek – volt, aki augusztus végén nettó árakon értékesítette útjait –, ezért bár sokuknál emelkedett az utasszám, az árréstömegek a tavalyi szinten maradtak. Mindehhez a forint gyengülése és a költségek emelkedése is hozzájárult. A következő egy-két hónapban nehéz időszak köszönthet azokra az utazásszervezőkre, akik a részvételi díjak jelentős részét még csak most fizetik ki a külföldi szolgáltatóknak és légitársaságoknak, mivel a szezon eleje óta előnytelenül alakult a forint árfolyama. Az utószezoni és tél eleji, csökkenő bevételekkel és sok kifizetéssel terhes, cash flow-igényes időszakot az idén még nehezebbé teheti a vállalkozások számára, hogy a nemzetközi szakértők leminősítették országunk hitelképességét, így a forint árfolyama várhatóan tovább zuhan.
Mindenesetre a legtöbb tour operátor a döcögősen induló előszezon és a „szétakciózott” főszezon után sikeres utószezonban reménykedik. A szeptember végén kialakult belpolitikai helyzet azonban nemcsak az októberi foglalásokat, hanem a novembertől induló „telelő járatok” sikerét is alááshatja.
Óvatos duhajok
A vigasz talán az, hogy alacsonyabbról kisebbet lehet esni. A túraszervezők a nyári túlkínálatból okulva és a megszorító intézkedéseket ígérő reformcsomag hírére ugyanis úgy döntöttek, hogy jóval kisebb kapacitásokat kötnek le a télre, mint tavaly. „Az óvatos tervezést a dekonjunktúrától való félelem mellett leginkább az a közös kiutaztatói szándék vezérli, hogy újra egyensúlyba kerüljön a kereslet és a kínálat, és ezáltal visszaszoruljon a folyamatos árengedményeket követelő fogyasztói magatartás” – mondta el lapunknak Boros József, a Tensi Holiday ügyvezető igazgatója. A racionalizálásnak az is az oka, hogy a lízingdíjak és az üzemanyagárak emelkedésével csaknem duplájára nőttek a charterbérlés költségei tavaly tél óta. Mindezek miatt míg nyáron 30 százalékkal emelték a tour operátorok charteres kontingenseiket, télre 25-35, egyes becslések szerint 40 százalékkal is csökkentik azokat a tavaly télihez képest. A mérséklésben közrejátszik az is, hogy a menetrend szerinti üzletágra koncentráló Malév kevesebb nagy hatótávolságú, illetve nagy kapacitású gépet tud rendelkezésre bocsátani. Míg tavaly télen két hosszú távú, leszállás nélküli távot vállalt széles törzsű, 200 férőhelyes géppel, Kubába és a Maldív-szigetekre, az idén már csak egyet repül: utazásszervezői igények alapján a charterújdonságnak számító Mexikót. A több iroda által bérelt, hagyományosnak számító Maldív-szigeteki charterláncnak már csak egy kisebb, 114 férőhelyes B 738-as gép jutott. Ez a típus közlekedik minden egyéb, a Malév által biztosított charterútvonalon.
A növekvő népszerűségnek örvendő Mexikó a 2003-ban debütáló kubai charterláncot szorította ki. A trendek gyorsabban változnak, mint gondoltuk, hiszen 2004-ben kiutaztatói vélemények alapján még azt írtuk, hogy a két charterlánccal programozott Kuba tartós sikerre számíthat a hazai téli egzotikumok piacán. A szocialista szigetország végül mégis hasonló sorsra jutott, mint a budapesti indulású charterek piacáról egy-két szezon alatt kikopó Dominika, Seychelles-szigetek, Srí Lanka, vagy az eleve résterméknek számító Goa. Ez viszont korántsem jelenti azt, hogy Kuba nem népszerű, csupán azt, hogy ha választani kell, Mexikó újdonságánál fogva nagyobb eséllyel tarolhat az idén. Kubát továbbra is számos tour operátor kínálja menetrendszerinti járatokkal, európai átszállással a tavalyihoz hasonló árakkal.
Fókuszban Fekete-Afrika
Többéves szünet után visszatért viszont a téli charterkínálatba a korábban a Safari és az OTP Travel által programozott dél-afrikai Durban, ezúttal a Neckermann szervezésében. A piacvezető túraszervező ezen a charterláncán egy abszolút újdonsággal, a délnyugatafrikai Namíbiával is előrukkolt. Kenya– Zanzibár charterláncuk az idén is lesz, akárcsak Mauritius és egy-egy Kanári- szigeteki lánc: Gran Canaria és Tenerife. Némi változást jelent, hogy Madeirát ebben a szezonban nem charter-, hanem menetrend szerinti járatokkal kínálja a Neckermann. A cég az egyiptomi üdülések piacán is racionalizált. Megszüntette hurghadai járatát, és más chartergazdák gépein vásárol block seateket egyiptomi programjaihoz.
Az OTP Traveltől megszokott Sharm el Sheik-i és a Best Reisen hurghadai chartere változatlan formában közlekedik, a Kartago Tours viszont összevonja Sharm el Sheik-i és hurghadai bérelt járatait. A Kartago Tunéziába ebben az évben is három charterláncot indít, kettőt Monastírba és egyet Djerbára. Az utóbbit egyik legfőbb versenytársával, a Best Reisennel közösen üzemelteti, amely a télen először chartereztet Djerbára is Monastír mellett. Több iroda, köztük a Neckermann és a Magyar TUI, eddig a Tunisair menetrend szerinti járataival programozta a hideg hónapokban Tunéziát. A tunéziai légitársaság azonban ezen a télen gazdasági megfontolásból nem repül Budapestre. A Neckermann így nem, a Magyar TUI pedig csak bécsi indulással kínál üdüléseket az észak-afrikai országba.
Thaiföld: két charterrel kevesebb
A téli piaci tortából legnagyobb szeletet kihasító Thaiföldre is csökkennek a kapacitások. Nem közlekedik például az idén a Best Reisen chartere. A társaság évek óta bérelte a Malévtől a Dubait is érintő egyik bangkoki láncot, amelyen viszonteladóinak, illetve más tour operátoroknak értékesítette tovább a helyeket. „Olyan magasra szökött a charterbérlés önköltsége, hogy már nem érte meg vállalni a befektetéssel járó kockázatot, hiszen alig valamivel lett volna olcsóbb a charteres utazás, mint a menetrend szerinti, az utóbbi viszont sokkal jobb szolgáltatásokat kínál” – tudtuk meg Zám Tibor irodavezetőtől. Hozzátette, hogy a tavalyival megegyező kapacitást kínál viszonteladóiknak a Malév menetrend szerinti bangkoki charterein, és Dubait továbbra is programozza olcsóbb, menetrend szerinti járatokkal. A Best chartere mellett ugyanebből az okból kiesett a másik, hagyományosan több iroda (Neckermann, Tensi Tours, Best Reisen, Chemol Travel, Malév Air Tours) által bérelt thaiföldi Malév-charterlánc is. Az érintett utaztatók a magyar nemzeti légitársaság három thaiföldi menetrend szerinti járatán vásárolnak garantált helyeket. A Kartago Tours drágának tartja a repülőjegyárakat, és az idén egyáltalán nem kínál üdüléseket Thaiföldre.
Az Aeroviva viszont kitart Thaiföld mellett: az idén is két láncot indít Dubai–Bangkok– Phuket és Dubai–Bangkok útvonalakon. A közepes hatósugarú géppel bonyolított, ezért útközben több helyen is leszálló charterláncairól ismert cég tavalyi Tanzánia–Mauritius útvonala az idén Kenyával és Egyiptommal bővül, és indul még egy láncuk a Tanzánia–Kenya útvonalon. A tavalyi év újdonságának szánt Rio de Janeirói charterének bennragadásából okulva, az idén menetrend szerinti járatokkal programozza a híres brazil üdülőhelyet az Aeroviva. Brazíliában a magyar nyaralók számára már jól bejáratott úti célnak számít Fortaleza, ahová az idén is a Kartago Tours indít Budapestről charterjáratokat 11-12 napos rotációban. Dubait most először önálló charterdesztinációként programozzák. A társaság számára a Travel Service prágai irodája biztosít gépeket, ezért a járat Prágából érkezik fővárosunkba, és innen repül tovább az arab célállomásra. Visszafelé közvetlenül Budapestre repül elsőként. A Kartagónál Thaiföld kiesésével sem szűkül a kínálat, mivel helyette új, egzotikus charter úti célként jelent meg az árualapban a Kanári-szigetektől délre található egykori portugál gyarmat, a Zöldfoki-szigetek.
Összevont járatok
Az induló szezont jellemző piaci racionalizáció jele az is, hogy a megszokottnál szorosabban együttműködnek az utaztatók, és a költségek megosztása érdekében összevonják charterláncaikat. A Kanári-szigetekre a tavalyi három lánc helyett az idén csak kettő indul. Madeirára pedig, míg tavaly két lánc közlekedett a Kanári-szigetek érintésével, az idén csak egy lánc jár, összevonva az évek óta piacon lévő marokkói járattal. „Előfordulhat, hogy az összevonás miatt valamivel kevesebb helyet tudunk biztosítani Marokkóba, mint eddig, viszont jobb árréssel és nagyobb biztonsággal tudjuk értékesíteni azokat” – hangsúlyozta Skáfár Balázs, a Budavár Tours ügyvezető igazgatója, aki úgy véli, új bérlőtársa, a Madeirára utaztató ISRAM Hungary is hasonló módon profitál az együttműködésből, miután a Budavár korábbi bérlőtársa, a Best Reisen a magas repülőjegyárakra hivatkozva kiszállt a marokkói charterezésből. Úgy tűnik, a Quaestor Travel korábbi terveivel ellentétben mégis letett arról, hogy bevezesse Törökországot a téli üdülések piacán. Tavaly először decembertől márciusig főként edzőtáborozó sportolókat utaztattak charterjáratokkal Antalyába. A kezdeményezés sikeresnek tűnt, olyannyira, hogy az idei láncon már a Magyar TUI és a Best Reisen is számított a Quaestor utasai által szabadon hagyott helyekre. A közelmúltban történt terrorcselekmények miatt azonban olyan mértékben esett vissza az érdeklődés, hogy a Quaestor nem vállalta a charterindítás rizikóját.
A jordániai charterlánc, a desztinációt charterüdülésekkel egyedüliként programozó Jordan Tours hivatalból való törlésével és jogutódja, az Aquaba Tours utazásszervezői tevékenységének szünetelésével, hiányzik a palettáról az idei télen.
A budapesti charterek mellett az idén is lehet válogatni a bécsi indulású vagy európai átszállással megoldott, egzotikus úti célokba közlekedő (például Jamaica, Dominika, Kuba stb.) charterjáratokból, amelyeket elsősorban a nemzetközi cégekhez tartozó túraszervezők kínálnak. Az ad hoc bérelt járatok piacán az idén is szerepel a jellegzetes Tensi termék, a Mikulásfalvának otthont adó finn Rovaniemi, illetve az Unitravel szilveszteri járatai Mallorcára és Máltára.
A nyári charterezésben évek óta komoly szerepet vállaló debreceni repülőtér az idén sem számíthat forgalomra a télből a nyárba szervezett üdülések piacán. Mivel lapzártánkig még nem zárultak le a chartertárgyalások, előfordulhat, hogy a fent leírtakhoz képest bővül vagy szűkül a kínálat. Ebben az esetben a változásokról következő számunkban beszámolunk.
Kapcsolódó táblázat:
Budapesti indulású charterláncok és ad hoc charterek menetrendtervezete, 2006-2007, téli szezon
'