Picit soványabb a reklámtorta

Elindult a Médiapiac éves, tapolcai konferenciája, az első programpont a 2012-es reklámpiac méretének bejelentése. Mennyi pénz folyt be a médiacégekhez és hogyan? Ezt mondták el az iparági szövetségek.

Hat körül kellett kelni és 170 kilométert utazni azoknak a reklám- és médiaipari rajongóknak, akik élőben, elsőként szerették volna hallani, mekkora volt a reklámpiac tavaly. A iparág legfontosabb számait Tapolcán, a Médiapiac konferenciáján, reggel fél 11 körül jelentette be a sokféle kommunikációs szövetség képviselője. 

A Reklámtorta 2012 blokkot Urbán Zsolt, az Magyar Reklámszövetség elnöke nyitotta meg, majd Hivatal Péter (MRSZ, MTG Metro Gratis) ismertette a számokat, vagyis a lényeget. A főbb számok után a kutatásban résztvevő szövetségek vezetői elmondták az egyes médiatípusokhoz kapcsolódó részleteket.

A legfontosabb számok

2012-ben közel 3 százalékkal csökkent a net-net reklámpiac. A médiumokhoz tavaly 174.335 milliárd forint folyt be. A reklámpiac méretének becslése idén is kicsit új módszertannal készült, ezért a tavalyi számokat is korrigálni kellett. Az új módszerrel átszámolt 2011-es szám: 179.583 milliárd forint volt.

A módszertani változás lényege, hogy a direkt marketing (dm) is bekerült a becslésbe, ami korábban csak részben szereplet az összesítésben, a online adatoknál. Ezért kellett korrigálni a tavalyi adatokat is.

A főbb médiatípusok között a tévé 11, a sajtó 10 százalékkal, a közterület 6 százalékkal csökkent. A legnagyobb arányú növekedésnek idén is az online- és mobilmédia örülhet. Az online médiacégekhez 18 százalékkal több pénz folyt be, mint tavaly. (a teljes prezentációt itt lehet megtekinteni)

Az adatokat összesítő MRSZ a tavaly bevezetett új számítási módszert használta, amelynek lényege, hogy net-net, vagyis az ügynökségi jutalékot nem tartalmazó összegre vonatkozik a becslés. Ez azt jelenti, hogy nem a marketingbüdzséket elhagyó pénzmennyiség, hanem a médiához megérkező bevétel áll a középpontban.  Az egyes médiatípusok bevételeire vonatkozó adatokat idén is elsősorban az egyes médiatulajdonosi szövetségek szolgáltatták, így az adatszolgáltatók között van a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE), a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME, együttműködésben az Ernst & Younggal), a Magyar Közterületi Média Szövetség (MKMSZ, együttműködésben az Ernst & Younggal), az Interactive Advertising Bureau Hungary (IAB, együttműködésben a Pwc-vel), és az Ambient Media Tagozat. 

Tíz százalékos csökkenés a nyomtatott sajtóban

2012-ben 37,316 milliárd forint bevételt ért el a sajtópiac – jelentette be az Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elnöke, Kovács Tibor a Médiapiac konferencián. Az MLE összesítése alapján 2012-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,316 milliárd forint. A tavalyi bevétel 10,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 41,66 milliárdtól.

A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 66 milliárd forinttal együtt 2012-ben meghaladta a 103 milliárd forintot.
A Top 5 + 1 bevételt elérő lapcsoport a reklámbevételek 91%-át tudhatja magáénak. Ezek a napilapok (33%), női lapok (19%), az önkormányzati és ingyenes lapok (17%), a gazdasági és közéleti magazinok (9%), b2b-lapok (6%), a program- és tévémagazinok (6%).

“A sajtópiaci bevételek a várakozásoknak és a piaci tendenciáknak megfelelően alakultak. A teljes reklámtorta csökkenésével nagyságrendileg azonos mértékben csökkent a sajtópiaci reklámköltés is. A tavalyi eredménnyel változatlan bázison, struktúrával számítva 26 százalék a sajtópiac reklámtortából kihasított szelete. A terjesztési bevételekkel közösen pedig egyértelműen látszik a sajtópiac súlya, a gazdaságban betöltött szerepe. A klasszikus kiadóházak egyre inkább átalakulnak a huszonegyedik század médiatartalom-szolgáltatóivá, szerepük és súlyuk az online tartalmak területén is egyre nő és erősödik. Ennek megfelelően az online piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak – mondta el Kovács Tibor.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) 2013-ban másodszor teszi közzé, a lapkiadóktól összegyűjtött adatok alapján a 2012. évi sajtópiaci reklámtorta adatait. Az MLE felmérésének célja a nyomtatott sajtóban, a reklámból befolyt, tényleges árbevételek számszerűsítése, mivel ezekről az adatokról korábban csak becslések láttak napvilágot. Idén 22 kiadó szolgáltatott adatot.

 

Itt van a 2011-es becslés >>>>

Itt van a 2010-es becslés >>>>

Az egyes médiatípusokra vonatkozó piaci változásokkal cikkünket hamarosan kiegészítjük! 

Forrás: Kreatív Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.