Hat körül kellett kelni és 170 kilométert utazni azoknak a reklám- és médiaipari rajongóknak, akik élőben, elsőként szerették volna hallani, mekkora volt a reklámpiac tavaly. A iparág legfontosabb számait Tapolcán, a Médiapiac konferenciáján, reggel fél 11 körül jelentette be a sokféle kommunikációs szövetség képviselője.
A Reklámtorta 2012 blokkot Urbán Zsolt, az Magyar Reklámszövetség elnöke nyitotta meg, majd Hivatal Péter (MRSZ, MTG Metro Gratis) ismertette a számokat, vagyis a lényeget. A főbb számok után a kutatásban résztvevő szövetségek vezetői elmondták az egyes médiatípusokhoz kapcsolódó részleteket.
A legfontosabb számok
2012-ben közel 3 százalékkal csökkent a net-net reklámpiac. A médiumokhoz tavaly 174.335 milliárd forint folyt be. A reklámpiac méretének becslése idén is kicsit új módszertannal készült, ezért a tavalyi számokat is korrigálni kellett. Az új módszerrel átszámolt 2011-es szám: 179.583 milliárd forint volt.
A módszertani változás lényege, hogy a direkt marketing (dm) is bekerült a becslésbe, ami korábban csak részben szereplet az összesítésben, a online adatoknál. Ezért kellett korrigálni a tavalyi adatokat is.
A főbb médiatípusok között a tévé 11, a sajtó 10 százalékkal, a közterület 6 százalékkal csökkent. A legnagyobb arányú növekedésnek idén is az online- és mobilmédia örülhet. Az online médiacégekhez 18 százalékkal több pénz folyt be, mint tavaly. (a teljes prezentációt itt lehet megtekinteni)
Az adatokat összesítő MRSZ a tavaly bevezetett új számítási módszert használta, amelynek lényege, hogy net-net, vagyis az ügynökségi jutalékot nem tartalmazó összegre vonatkozik a becslés. Ez azt jelenti, hogy nem a marketingbüdzséket elhagyó pénzmennyiség, hanem a médiához megérkező bevétel áll a középpontban. Az egyes médiatípusok bevételeire vonatkozó adatokat idén is elsősorban az egyes médiatulajdonosi szövetségek szolgáltatták, így az adatszolgáltatók között van a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE), a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME, együttműködésben az Ernst & Younggal), a Magyar Közterületi Média Szövetség (MKMSZ, együttműködésben az Ernst & Younggal), az Interactive Advertising Bureau Hungary (IAB, együttműködésben a Pwc-vel), és az Ambient Media Tagozat.
Tíz százalékos csökkenés a nyomtatott sajtóban
2012-ben 37,316 milliárd forint bevételt ért el a sajtópiac – jelentette be az Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elnöke, Kovács Tibor a Médiapiac konferencián. Az MLE összesítése alapján 2012-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 37,316 milliárd forint. A tavalyi bevétel 10,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 41,66 milliárdtól.
A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 66 milliárd forinttal együtt 2012-ben meghaladta a 103 milliárd forintot.
A Top 5 + 1 bevételt elérő lapcsoport a reklámbevételek 91%-át tudhatja magáénak. Ezek a napilapok (33%), női lapok (19%), az önkormányzati és ingyenes lapok (17%), a gazdasági és közéleti magazinok (9%), b2b-lapok (6%), a program- és tévémagazinok (6%).
“A sajtópiaci bevételek a várakozásoknak és a piaci tendenciáknak megfelelően alakultak. A teljes reklámtorta csökkenésével nagyságrendileg azonos mértékben csökkent a sajtópiaci reklámköltés is. A tavalyi eredménnyel változatlan bázison, struktúrával számítva 26 százalék a sajtópiac reklámtortából kihasított szelete. A terjesztési bevételekkel közösen pedig egyértelműen látszik a sajtópiac súlya, a gazdaságban betöltött szerepe. A klasszikus kiadóházak egyre inkább átalakulnak a huszonegyedik század médiatartalom-szolgáltatóivá, szerepük és súlyuk az online tartalmak területén is egyre nő és erősödik. Ennek megfelelően az online piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak – mondta el Kovács Tibor.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) 2013-ban másodszor teszi közzé, a lapkiadóktól összegyűjtött adatok alapján a 2012. évi sajtópiaci reklámtorta adatait. Az MLE felmérésének célja a nyomtatott sajtóban, a reklámból befolyt, tényleges árbevételek számszerűsítése, mivel ezekről az adatokról korábban csak becslések láttak napvilágot. Idén 22 kiadó szolgáltatott adatot.
Itt van a 2011-es becslés >>>>
Itt van a 2010-es becslés >>>>
Az egyes médiatípusokra vonatkozó piaci változásokkal cikkünket hamarosan kiegészítjük!
Forrás: Kreatív Online