Minden eddiginél több vendégéjszakát generált az MT Zrt. legutóbbi 1 millió eurós költségvetésű BWI kampánya, amelynek feldolgozása a napokban zárult. A BWI-akciónak köszönhetően 25 063 ezer vendégérkezés és 93 455 többlet vendégéjszaka realizálódott fővárosunkban a jellemzően alacsonyabb vendégforgalmi adatokkal rendelkező téli időszakban.
Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai és marketing igazgatója elmondta, habár az elmúlt évek alatt a termék átalakult, a cél ugyanaz maradt: a téli kereslet élénkítés; a kampány egyben átfogó Budapest promóció is. Az idei évben új stratégiai partnerek is bekapcsolódtak a BWI-be, a Szépművészeti Múzeum és a Budapesti Tavaszi Fesztivál. A 2012/13-as akcióhoz 50 partnerszálloda csatlakozott, ebből 58% négycsillagos, 34% háromcsillagos, 8% ötcsillagos ház volt. Habár az ötcsillagos szállodák részaránya nem túl magas, mégis éppen az ötcsillagos Corinthia Hotel Budapestben töltötték el a legtöbb vendégéjszakát az idei akcióban.
Maráczi Gábor hangsúlyozta, a kezdetben 2=3, 3=4 promóciót idővel új üzenetettel töltötték fel, nem az árral kívánják vonzóvá tenni Budapestet, hanem kulturális kínálatával, fürdőkultúrájával. Új színfoltként jelent meg idén az akcióban az ingyenesen igénybe vehető Széchenyi, Rudas és Gellért fürdők mellett a felújított Lukács fürdő is.
Sok pozitív visszajelzést kapott a kampány kreatív koncepciója, amely az idei évben csak ráncfelvarráson esett át, és a tervek szerint a 2013/14-es kampányhoz is ezt használják majd. A BWI kampány célpiacai az Egyesült Királyság, Németország, Franciország, Olaszország, Skandinávia, Ausztria, Spanyolország, illetve Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia és Szerbia voltak. A kampánycsomagok fő disztribútora az Expedia csoport és a Hotels.com is hatékony választásnak bizonyult. A kampányoldal foglalási motorját is az Expedia adta, amely a kampányt marketingtámogatással is kiegészítette. A kültéri megjelenések közül különösen sikeres volt a berlini nagykövetség ablakain elhelyezett hirdetés, amellyel 2 millió embert értek el. Emellett különösen hangsúlyos volt a jelenlét Bécsben és Londonban is.
Az BWI kampány sikerességét mutatja, hogy évről évre nőni tudott az általa generált vendégéjszakaszám. Míg a tavalyi kampányidőszakban a vendégéjszakák száma 79 ezer volt, addig az idei évben meghaladta a 93 ezret, ami 18 százalékos növekedés. Ez az idei évben több mint 25 ezer plusz vendéget jelentett. Az éjszakák 14%-át az ötcsillagos hotelekben töltötték el, 61%-át a négycsillagosokban, 25%-át a háromcsillagosokban. Ebben az eredményben megjelennek az általános budapesti foglalási trendek, amelyben van még javulási lehetőség.
A BWI kampányidőszakban a nemzetiségek közül Németország a negyedik helyet tudta csak megszerezni magának, a legtöbb vendégéjszakát a brit, az olasz és a francia vendégek generálták. Az utasok túlnyomó többsége (89%) repülővel utazott Magyarországra. A preferált turisztikai szolgáltatások közül a fürdők iránt volt a legnagyobb érdeklődés, ezt követően a városnéző programok: a City Tour Hop On Hop Off (97,9%-os említés) és a Legenda (91,7%-os említés) bizonyultak a legnépszerűbbnek. Sokan vásároltak Budapest Kártyát (78,7%). A Memento Park és a Budapesti Tavaszi Fesztivál iránt közel azonos arányú érdeklődőt vonzott, ezeket követte a Szépművészeti Múzeum Cézanne kiállítása és az egyéb kulturális programok, szolgáltatások. Idén az autókölcsönzés iránt mutatkozott a legkisebb kereslet. A partnerek 96%-a jelezte, hogy szeretne jövőre is részt venni az akcióban.
Maráczi Gábor kampányértékelését követően a stratégiai partnerek mondták néhány szóban tapasztalataikat: Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnöke kiemelte, az igazán sikeres turisztikai termék sikeres összefogáson alapul. Örömteli, hogy a BWI évről-évre fejlődni tud, jó a koordináció, az új partnerek felfrissítik a terméket. A 18 százalékos növekedést mutató 93 ezer vendégéjszaka lényeges szám a téli időszakban, azonban növekedésre van még lehetőség, lehetne 4-5-ször ennyi is. Kiemelte az online, digitális megoldások fontosságát a szállodaiparban, ahonnan akár a foglalások 50%-a is érkezhet. A BWI-ben való részvétel az egyes szállodák egyéni üzleti döntése, jól jártak, akik beszálltak.
Szőke László, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója kiemelte, az évről-évre növekvő számú BWI vendégek egyre nagyobb hányada veszi igénybe a fürdők szolgáltatásait. 2010/11-ben 25%, 2011/12-ben 33%, 2012/13-ban a vendégek 51%-a próbálta ki a fürdőket. A vezérigazgató szerint az 1 millió eurós kampánnyal olyan komoly reklámot kapnak a fővárosi fürdők, ami miatt megéri benne lenni az akcióban. Emlékeztetett, a BGYH Zrt. korábban egy veszteséges vállalat volt, 2011 óta azonban minden évben pozitív szaldóval zár, fővárosi, állami támogatás nélkül. Az elmúlt időszakban önerőből 1 milliárd forintos fejlesztést is végre tudtak hajtani.
Vitézy Zsófia, a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ vezetője elmondta, örülnek, hogy kiemelt szerepet kap a BWI kampány során a kultúra is, hiszen ez is fontos része Budapestnek. Tapasztalataik szerint sokan utaztak külföldről Budapestre azért, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjaiból láthassanak egyet-egyet, köszönhetően annak is, hogy a fesztivál időszaka egybeesett a húsvéttal. A kampány sokat segített annak kömmunikálásában, hogy egyéb kulturális értékekben mit kínál a város. A stratégiai partnerséggel a BTF honlap egyik hiányossága, a szállásfoglalás is megoldodott. Az idei rendezvény az egyik legsikeresebb Tavaszi Fesztivál volt, több mint 25 000 belépőt váltottak, a teljes látogtatói számot 45 ezerre becsülik. A vendégek 30%-a külföldi volt, szemben a korábbi 10%-kal. 17 napon, 20 helyszínen, 70 programot tartottak a fesztivál idején, amelyek látogatottsága 98%-os volt. Az idei évben 120 millió forintos bevétel volt a cél, amelyet sikerült teljesíteni, habár végleges adatok még nem állnak rendelkezésre.
A Cézanne kiállítás egyike az olyan európai színvonalú programoknak, amely vonzerőt jelenthetett a külföldi turisták számára, kezdte Plesovszky Gabriella, a Szépművészeti Múzeum turisztikai igazgatója. A kiállításon a külföldi vendégek aránya 30%-os volt. Idén sem marad el egy európai szinten is kiemelkedő tárlat: a 2013. október 25-én nyíló Caravaggiótól Canalettóig címet viselő kiállítás két évszázad itáliai fesztészetének remekeit mutatja be. A képek európai, USA-beli gyűjteményekből érkeznek, de lesznek köztük magángyűjteményekből származó, eddig publikálatlan darabok is.
A Budapest Airport a kezdetektől részt vesz a Budapest Winter Invitation kampányban, a BWI bevált dolog abban az időszakban, amikor a legalacsonyabb a reptéri forgalom.Az idei márciusban érezték a BWI hatását, tavalyhoz képest emelkedett a repülőtér forgalma, mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. A téli akcióban érkező turista nyilvánvalóan nem a reptér miatt érkezik, de sokat ronthat az élményén, ha a reptéri kiszolgálás nem magas színvonalú. Elmondta, a Malév csődjével átalakult a hazai légiközlekedés, a légitársaságok 52%-a diszkont társaság. A low-cost légitársaságok és utazóközönségük minőségében nagy különbségek vannak, amire a kampányban érdemes lehet odafigyelni, emelte ki. Sok fiatal, egyetemista érkezik ezekkel a járatokkal, akik szintén célcsoportot jelenthetnek. A küldőországok közül Skandináviát emelte ki Hardy Mihály, ahonnan immár 6 légitársaság közlekedik Budapestre.