Az államtitkár kifejtette, hogy a vendégéjszakák számának tavalyi 1 százalékos növekedésével Európa középmezőnyéhez tartozunk, körülbelül ugyanannyi ország van, ahol ennél nagyobb, illetve ennél kisebb volt a növekedés. Az idei prognózis: 21 millió vendégéjszaka a 2007-es 19,9 millió után. Kovács Miklós kiemelte, hogy ezek előzetes adatok, és a végleges számok magasabbak lesznek. A beszámoló után több képviselő is jelezte, hogy részletesebb összehasonlításra lenne szükség legfőbb versenytársainkkal, hogy egyértelműen el lehessen dönteni, hogyan is állunk a nemzetközi versenyben.
Hadházy Sándor képviselő hozzászólásában kiemelte, hogy 2007-ben a szállodák jövedelmezősége csökkent az áfaemelés áthúzódó hatása, az erős forint és a növekvő bér- és energiaköltségek miatt. A kis- és középvállalkozások pozíciói is romlottak, a helyi rendezvények száma csökkent. Felhívta a figyelmet, hogy a világon a turizmus átlagosan 3-5%-kal fejlődik. Elismerte, hogy sikeres volt a Magyar Turizmus Zrt. téli reklámkampánya. Megkérdezte, hogyan teljesültek a tavaly kitűzött célok: sikerült-e erősíteni pozícióinkat a fontosabb küldőpiacokon. Almásy Kornél alelnök szerint nem kellene ódákat zengeni az eredményekről, mivel főleg a belföldi forgalom erősödésének köszönhetőek az eredmények, ez pedig főleg az üdülési csekk hatása. Utána kellene nézni, a sok bevétel mellett mennyi kiadást és bevételkiesést jelent ez az állam számára. Kérte, hogy derüljön ki, euróban számolva hogyan alakultak a turisztikai bevételek az elmúlt tíz év során.
Lasztovicza Jenő a bizottság alelnöke kijelentette, hogy a szállodák nem dicsérik a tavalyi évet, és a német, osztrák és brit piacokról való visszaesés oka a forráskivonás az állami turizmusmarketingből. Kérte a szakállamtitkárságot, készítsen konkrét összehasonlítást a legfőbb versenytársainkkal. Nem tudjuk, előnyben vagyunk-e Ausztriával vagy Csehországgal való összehasonlításban? Pál Béla alelnök arra is kíváncsi lenne, versenytársaink mekkora összeget költenek marketingre. Kiemelte, a bizottság lobbizásának eredménye volt, hogy kétszer ötszázmillió forint plusztámogatást sikerült kiharcolni a Magyar Turizmus Zrt. részére, ennek első felét a Winter Invasion kampányra lehetett fordítani.
Hadházy Sándor felvetette, hogy az üdülési csekkrendszer pozitív irányban torzítja a piacot, Pál Béla emlékeztette képviselőtársát, hogy annak idején a turisztikai bizottság egyhangúlag támogatta annak bevezetését.
Nagy Jenő képviselő gyakorló szállodásként reagált az ellenzéki hozzászóláshoz: „Nem merünk semminek örülni. Pedig igenis jó év volt a tavalyi.” Hozzátette, hogy az ő szállodájában 100 millió forintos bevétel származik az üdülési csekkekből.
Kovács Miklós válaszában kiemelte, hogy egy hét múlva jelennek meg a regionális turisztikai pályázatok, utalt a KPMG korábbi felmérésre, amely szerint egyértelműen pozitív az üdülési csekkek szaldója.
Róna Iván, az MT Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly nyár elején fogadta el az igazgatóság a Zrt. új külpiaci stratégiáját, amelynek lényege az volt, hogy négy piacra koncentrálják az erőforrásokat. Németországban sikerült elérni a forgalom visszaesésének lassulását, Nagy-Britanniából az év utolsó hónapjaiban az új légi járatok beindulásával látványosan újra növekedésnek indult a forgalom, akárcsak Oroszországból és Izraelből. Áprilistól újra lesz turisztikai képviseletünk Izraelben.